• Fantastic 4

    Bebisar födda oktober 2007, del 11

    Här pratar vi vidare om våra små troll som föddes i oktober 2007{#lang_emotions_heart}, om deras syskon, om ev nya syskon och allt mellan himmel och jord!!! Välkomna nya som gamla !!!


    Mamma till 4 underverk!!!
  • Svar på tråden Bebisar födda oktober 2007, del 11
  • Shannara

    Hallå tjejor!

    Här är fullt upp och jag känner att det var hundra år sedan jag skrev något här... Hinner jämnt å knappt med mina bloggar (som ju är mina andningshål i den hektiska vardagen).

    Just nu är det fullt upp med föräldramöten och andra möten, träningar och tvätt...

    Tack och lov så lägger sej mina barn snällt om kvällarna även om Lillen och femåringen fortfarande kommer över till min säng om natten (Lillen ammar till och med på natten fortfarande ehrm...).

    Emilia (-07:an) lägger sej med sin välling vid sju på kvällen och kommer upp som en glad lärka sju nästa morgon och vill ha en ny flaska och macka. Perfekt! I övrigt så är hon, liksom era bus, tre år alldeles strax och det märks på humöret och viljan. ;)

    Undrar också om Lillan kikat ut än Fillie? För trots att jag inte gjort så mycket väsen av mej så har jag en liten gnutta koll på er härinne.

    Ha det gott!!!
    Kram


  • majsan801

    Hej oliver har sovit bra och hela nätter sen han var liten men har nu sen han fick juniorsäng kommit på att man kan springa upp till oss på nätterna. Inte varje natt men nästan. Dricker fortfarande välling kommer troligen aldrig sluta med det. Kommer vara en KAMP. Sover ej på dagen sen i våras nångång vilket gör att han är trött vid kl19 läser 2 sagor sen sover han.

    Hur går det att få barnen torra då? Oliver är på väg men han säger inte till när vi är borta utan man måste tvinga han till toa då. Hemma säger han till och springer på potta. Idag är första dagen utan blöja hela dagen annars har det bara varit kortare delar av dagen får se hur det går.

    Vi kämpar även med napp. Jag försöker med glatta livet att han bara få ha napp när man sover det resulterar i att han kan grina efter nappen halva dagarna. Har varit konsekevent i ca 3-4 månader nu men han vägrar sluta tjata. Hur ska jag gå till väga hur har ni gjort? Ska jag vara brutal och bara kasta alla nappar eftersom han aldrig kommer ge upp dem frivilligt? Eller ska man vänta ut han. Vägrar iofs ha en  femåring med napp.

  • Anksan

    halloj!

    Isak sover hela nätter. Går och lägger sig vid 19-20 och sover till allt mellan 6 och 8 på morgonen. Vi läser en saga puss och god natt, släcker och stänger dörren sedan somnar han på egen hand.  Inga uppvak. Sedan i våras har han varit utan napp, han har nog nästan alltid bara haft den vid läggning både dag och natt. Men sedan slutade han fråga efter den vid läggning och då fick han den inte heller. Och han har inte frågat efter den sedan dess. Smidigt! Han sover förövrigt i en juniorsäng sedan ja drygt 1 år iaf. Han klättrade ur sin spjälis innan han fyllde 2.

    Välling har han druckit, men inte krävt. Så nu har vi slutat ge den innan läggning också då han kissar så extremt mkt så att det t.o.m läcker genom blöjan ibland. Så välling får han väl mest om han har haft en dålig matdag.

    Så dr har vi ju det himla smidigt. MEN gällande potträning gr det inge vidare. Han har väl inget emot att sitta på potta/toa men det händer aldrig något och strax efter så har han kissat på sig. Så han är väl inte helt redo men vi sätter honom på toa/potta med jämna mellanrum och han får ha kalsonger när han frågar efter det. Plötsligt händer det väl. ;)

  • trazzlan

    shannara: Vad kul att du tittade in och jag förstår att du har fullt upp nu med föräldramöten mm. Jag tycker att det är hektiskt med bara fyra barn och alla dessa möten.

    Vad skönt att ha ungar som sover som de ska men så är du ju vår supermamma också

    majsan: Signe visar heller inga större tecken på att bli torr men jag utgår från att hon blir det vartefter. Hon är helt enkelt inte mogen ännu.

    Angående nappen så har vi bestämt att när Signe blir stor och tre år så ska nog nappen läggas undan på dagarna så ska hon bara ha den på nätterna. Ett steg i taget och inte vill stora barn ha napp det ger sig nog vartefter det med.

    anksan: Och ni har det ju också smidigt, ännu en supermamma Det måste ju vara toppen när det bara flyter på sådär...jag tror absolut på att barnen sköter mycket själva och man bara behöver puscha lite sådär smidigt som ni gjort.

    Men ingen som har nattvandrare??? Jag vill inte heller ha det


    Fyra fina flickor och en trött mamma
  • MrsFreckles

    Vi har en nattvandrare...nastan varje natt/tidig morgon sa kommer det en liten tjej intassandes, men det gor inte sa himla mycket. Hon somnar om pa en gang. Men vi har inte varldens storsta dubbelsang sa lite trangt ar det allt...Fast det ar mysigt med Ofta blir jag vackt av en klapp pa kinden eller armen.

    M ar torr pa dagarna, sedan maj tror jag,  vi har bloja pa natten men den ar ofta torr pa morgonen. Vagar inte ta bort den an da hon sover i var sang sa mycket

    Nappen ja, hon har den inte alls mycket pa dagen (sover inte middag heller sedan lange) men hon alskar sin napp, och sin gosekossa och sa fort jag hamtar pa dagis sa fragar hon efter "moomoo och pe" Vi har pratat en del om att skicka napparna till Dora the Explorer nar hon fyller 3, vi far val se hur det gar. Jag var ocksa nappoman, tills jag var 4...

    Nasta mandag fyller M 3 ar, inte klokt vad tiden gar! Var och handlade nagra tartor idag a la Hello Kitty som vi ska ta med till dagis. Det blir lugnt i ar dvs inget barnkalas, far bli nasta ar. Fast mormor och morfar kommer hit, och vi ska ga pa London Zoo ar det tankt. 

    Vad ska ni hitta pa for presenter till era sma i ar? Har blir det en lada full med utkladningsgrejer samt kassa-apparat med tillbehor (varor mm), ett lektalt och lite klader mm. Av mormor och morfar ett Villervillekulla-dockskap! Ska bli sa kul i ar da hon verkligen forstar att hon fyller ar (en av favoritlekarna just nu)!

  • trazzlan

    olimpia: Ja det är inte lätt med nappomaner Själv var jag likadan men mamma och pappa fick mig att sluta rätt tidigt med påföljden att jag började med tumme istället och den hade jag lääänge. Ännu svärare att sluta med....

    Vi ska inte heller ha barnkalas i år. Det får bli för släkten och så ta med lite glass till dagis. Hon har inte själv sagt något om det och inga kompisar på dagis som haft heller mer än en stor femåring som bjöd hem alla på dagis Förvånad, 22 stycken med föräldrar till de minsta....

    Signe ska få lite småplock av oss som jag köpte i Stockholm på Krabat. En xylofon, något spel, en bok och lite annat som jag tror att hon gillar. Själv så önskar hon sig ett lipsyl som hennes storasystrar har, inget annat.


    Fyra fina flickor och en trött mamma
  • Fantastic 4

    Oj nu satte tråden fart igen

    Elvis har sovit hela nätter i ca 1 år, händer väldit sällan att han kommer in till oss!!! Vi nattar honom vid 19 m en flaska välling i sängen och så har han typ 3-5 nappar( oxå en nappoman) i händerna, sen vaknar han runt 6-7 på morgonen, tar sitt täcke, sätter på tv i v-rummet å¨tittar bompa(klara detta själv ) så jag slipper gå upp, jätte skönt!! Han brukar iof få sällskap av brosan ganska omgående så han tycker nog att det e helt ok att jag ligger kvar å drar mig!!!

    Nappar kommer han säkert ha tills han blir myndig......han är HELT beroende, likaså m vällingen, pottan har han precis börjat visa intresse för....................allt det vi sa att vi skulle vänja honom av m i sommras har han alltså lyckats behålla !!! Jaja, man kan inte vara bäst på allt !!!
    Mina 2 äldsta hade nappen kvar tills 4 års åldern....så det finns hopp!!!!

    Elvis ska inte heller ha kalas, jo för släkten, men inget barnkalas!!! Vi kommer nog mest köpa bilar å kläder till honom, ev en cykel, men det känns som om det e fel tid på året !!!


    Mamma till 4 underverk!!!
  • Solrosen82

    Oj va mycket som hänt här.

    Majsan: Känner igen det där med tjatet om tutten. Meja var likadan innan vi beslutade att nu får det vara nog och så fick hon ge dem till tomten. Zack gnäller om tutten när han är ledsen eller trött, annars går det ganska bra. Jag brukar säga att han ska ta ut den så jag hör vad han säger och då gör han det. Men vi har kommit överens med han att han också ska få göra ett paket och ge dem till tomten.

    Ang. sovandet så somnar Zack runt 19-tiden och vaknar just nu mellan 6 och 7. Han sover oftast hela natten, men ibland kommer han över till oss på natten. Han har slutat sova på dagen, men är han riktigt slut kan han få sova.
    Välling slutade han med i våras när magsjukan härjade. Blöjan tränade jag bort på dagen under jul förra året, men han sover fortfarande med blöja. Han har sagt att han ska ge blöjorna till tomten, så vi får väl se hur det blir med det.  
     
    Zack är väldigt enkel och det har han nästan alltid varit. Tur e väl det när syrran e desto "jobbigare". Var hemma med han själv igår då han var förkyld. Jag fick kolla en extra gång när han började leka själv pratade med sig själv i leken. Det händer i princip aldrig eftersom att han alltid har syrran efter sig. De antingen leker eller bråkar, mest det sistnämda. Jag blev jätteglad och samtidigt lite ledsen när jag såg han. Tänk alla lekar han missar när han aldrig e själv. Samma e det ju egentligen med Meja, hon är mycket mer avslappnad och "mogen" när hon e själv med mig eller min sambo. Vi har börjat ha henne uppe lite längre på kvällarna ibland för att hon ska få egentid, det verkar göra henne lite lugnare.

  • trazzlan

    solrosen: Tror du inte att de tar sig ensamtid om de behöver det? Signe drar sig undan då hon vill leka själv men oftast vill väl barn leka tillsammans?

    En trevlig grej att göra är ju att dela familjen ibland att mamman tar den ena ungen och pappan den andra och gör någon aktivitet som att tex gå till parken, bio, barnteater eller bara är hemma och myser eller bakar eller så. Min 15-åring minns fortfarande en gång när vi cyklade till parken, såg en ekorre och jag gjorde en lövkrona till henne....men det var ju säkert känslan att få ha mamma alldeles för sig själv som var fin för henne. Hon var väl 4-5 år då...


    Fyra fina flickor och en trött mamma
Svar på tråden Bebisar födda oktober 2007, del 11