• Blå Flygare

    Tygblöjetråden 24

    Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

    Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

    Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

    AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

    GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

    MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

    SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

    Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

  • Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Titinea
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-12 17:01:28 följande:
    Oj.. Så avancerat du pratar (:Glidfot? Innebär det att man måste ha symaskin ;)jag ska kika i din blogg och fundera ut om jag förstår hur du gjort. tack för tipsen!
    Oj, det var inte meningen att vara använda för avacerat språk. Jag är så inne i det så för mig är det vardag ;)
    Min modell är lite mer avancerad, men jag tycker den är snyggast.
    Det går att göra så här också: Mät upp en bit PUL (för lite påse) 50 cm lång och 20 cm bred. Sy fast dragkedja på kortsidorna så att det blir som en tub. Vänd påsen ut och in och sy sidorna (här ska man komma ihåg att sätta ett band längst upp som krok och sy fast samtidigt) . Vänd och nu är den klar...

    Hoppas den beskrivningen var mer begriplig... Annars får jag se till att det kommer en tutorial i min blogg helt enkelt ;)
    Kika gärna in i min blogg
  • yrväder
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-12 17:01:28 följande:
    Oj.. Så avancerat du pratar (: Glidfot? Innebär det att man måste ha symaskin ;) jag ska kika i din blogg och fundera ut om jag förstår hur du gjort. tack för tipsen!
    Jag har ingen glidfot, och jag tycker det funkar rätt bra ändå. Men symaskin är en fördel att ha. Blir hållbarare söm då
  • Hundägare i Gbg

    Åhå, idag kom våra blöjbyxor. Det var de gamla som var slitna för nu var det torrare! Fina Fox fibre från Imse Vimse. Snopet att jag klickat i fel storlek på en bara så nu fick jag testa att sälja på Tradera.

  • Monsterpannkaka
    Titinea skrev 2010-04-12 20:31:58 följande:
    Oj, det var inte meningen att vara använda för avacerat språk. Jag är så inne i det så för mig är det vardag ;) Min modell är lite mer avancerad, men jag tycker den är snyggast. Det går att göra så här också: Mät upp en bit PUL (för lite påse) 50 cm lång och 20 cm bred. Sy fast dragkedja på kortsidorna så att det blir som en tub. Vänd påsen ut och in och sy sidorna (här ska man komma ihåg att sätta ett band längst upp som krok och sy fast samtidigt) . Vänd och nu är den klar... Hoppas den beskrivningen var mer begriplig... Annars får jag se till att det kommer en tutorial i min blogg helt enkelt ;)
    ´men vänta.. nu kokar det i min hjärna.
    på kortsidorna syr jag fast en dragkedja. Den syr jag alltså fast med själva dragkedjan nedåt, eftersom jag ska vända den ut och in? eller hur många gånger skulle jag vända den...?

    du råkar inte bo i västerås och kan ha sy-kurs? :D
  • Monsterpannkaka
    yrväder skrev 2010-04-12 20:32:48 följande:
    Jag har ingen glidfot, och jag tycker det funkar rätt bra ändå. Men symaskin är en fördel att ha. Blir hållbarare söm då
    varför vet alla vad glidfot är förutom jag? (:
    vad är det för något?
  • yrväder
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-12 22:22:26 följande:
    varför vet alla vad glidfot är förutom jag? (: vad är det för något?
    En pressarfot med nån slags beläggning för att glida lättare på tex vaxduk, pul och läder.
  • yrväder
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-12 22:21:37 följande:
    ´men vänta.. nu kokar det i min hjärna. på kortsidorna syr jag fast en dragkedja. Den syr jag alltså fast med själva dragkedjan nedåt, eftersom jag ska vända den ut och in? eller hur många gånger skulle jag vända den...? du råkar inte bo i västerås och kan ha sy-kurs? :D
    Om du vill ha säg en pulpåse på tja, 20*20 cm tar vi för enkelhetens skull. Klipp då ut en bit som är 21*21 cm (bakstycke, sömsmån inkluderat) Sedan klipper du ut en bit som är 16*21 och en som är 6*21 (framsidan, sömsmån ink) Du behöver en dragkedja som är 20 cm. (samma längd som bredden på påsen blir)

    Lägg sedan dragkedjans ena kant räta mot räta med biten som är 6*21 och sy fast. Lägg sedan biten som är 16*21 mot dragkedjans andra kant och sy fast. Nu har du ett helt framstycke. Sy ihop med bakstycket, vänd rätt. Vill du ha en ögla syr du fast den när du syr ihop fram och bakstycke. Lägg öglan inåt.
  • Ronjas mamma
    Hundägare i Gbg skrev 2010-04-12 21:32:21 följande:
    Åhå, idag kom våra blöjbyxor. Det var de gamla som var slitna för nu var det torrare! Fina Fox fibre från Imse Vimse. Snopet att jag klickat i fel storlek på en bara så nu fick jag testa att sälja på Tradera.
    om du beställt hoss iv själva brukar de vara sjysta att byta om man beställt fel storlek, det blir bara lite ekstra porto..
  • Monsterpannkaka

    yrväder: AHA!! Jag fick en snilleblixt och såg det plötsligt framför mig!

    Men.. vad betyder egentligen räta mot räta? :P

    Hur stor PUL-påse har du med dig tex i skötväskan?

    Tacksam för allt (:

  • yrväder
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-13 09:20:20 följande:
    yrväder: AHA!! Jag fick en snilleblixt och såg det plötsligt framför mig! Men.. vad betyder egentligen räta mot räta? :P Hur stor PUL-påse har du med dig tex i skötväskan? Tacksam för allt (:
    Tyget har ju två sidor, en räta och en aviga. På pultyger är den plastiga sidan avigan, och den "tygiga" sidan räta.

    Storlek får du fråga någon annan om, jag är bara syexpert Men jag kan tänka mig att en mindre, för tex 1-2 blöjor är lagom. Kanske 25*25 (färdiga mått) är lagom?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24