• nevadita

    Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

    {#lang_emotions_sunny}
          vår fina tråd fortsätter!!
                                                   {#lang_emotions_sunny}
    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009
  • Ammiz

    Vill också ha kvar vår tråd!

    Vi är hemma igen iaf. Har haft en bra vecka. Stackars svärmor råkade bryta foten precis innan vi kom, så vi kunde inte vara i sommarstugan och den där sovmorgonen om och fikan på stan själva som vi drömde om kunde vi fortsätta att drömma om. Men vi hade det trevligt, och Agnes gillar mormor mycket.

    Nevadita: hur hanterar Lava att knappt sova dagtid?  Skönt att moroten gick bra.
    Av allt Agnes smakat på än tror jag att avokado är största favoriten. Den där potatisen jättetrist.

  • nevadita
    Ammiz skrev 2010-06-22 20:42:42 följande:
    Vill också ha kvar vår tråd!

    Vi är hemma igen iaf. Har haft en bra vecka. Stackars svärmor råkade bryta foten precis innan vi kom, så vi kunde inte vara i sommarstugan och den där sovmorgonen om och fikan på stan själva som vi drömde om kunde vi fortsätta att drömma om. Men vi hade det trevligt, och Agnes gillar mormor mycket.

    Nevadita: hur hanterar Lava att knappt sova dagtid?  Skönt att moroten gick bra.
    Av allt Agnes smakat på än tror jag att avokado är största favoriten. Den där potatisen jättetrist.
    välkommen hem igen Solig
    men vilken otur att bryta foten precis när ni kom...  

    tror att de rekommenderar potatis först just för att den är så jävla äcklig Så blir man så glad sen Majs/potatispuren känns ok, men jag funderar på att hoppa över rotfrukter ett par dagar o testa gröt snart... tror inte det är läge att prova mer än en sak/dag ännu...

    Att knappt sova dagtid, tja, hon gnäller så det gör ont i mig. Jag vet att hon kan famnsova, men jag orkar inte det nu när det är varmt o jag inte mår så bra Inte ens i vagnen sov hon idag Igår sov hon i bilen, en timme till stugan o en timme hem. Bra för henne, men jag kan ju inte vila bakom ratten precis idag har hon endast power-nap:at... totalt tretti minuter på hela dagen... så nu somnade jag henne vid bröstet o stoppade henne i säng, hoppas på en bra natt... jag borde också lägga mig. Helt slut.

    men ni vet, tvätten o disken o dammet o ....... internet

    Kram på er!
    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • kajsamupp

    Nevadita: Tvätten , disken och sånt ska du snällt lämna till en annan dag eller en annan person Och därmed basta! Internet kan du slappa vid ett tag däremot Men sen är det bums i säng för dig så du orkar med dagarna. Hoppas hon börjar sova bättre om dagarna så du får det lite lättare!

    Ammiz: Välkommen tillbaka!

    Monamona: Jag finns kvar! Men tycker också det är lite tunnt ibland och då känns det fånigt att skriva flera inlägg själv efter varandra

    Ego: Idag har K passerat godkänt från 8-månaderskontrollen Hon fortsätter att växa enligt sina kurvor men det går ju inte lika snabbt nu med viktökningen så den blev bara 260 gram. Skönt, för min rygg pallar inte med en viktökning på 1 kg per månad längre

    Kram!

  • Monismonis

    nevadita: vad jobbigt att hon inte sover på dagarna! Alva har också en sån period just nu. Det enda som funkar är barnvagnspromenader som varar i över 40 minuter. Då somnar hon mot slutet av promenaden. Men så är jag helt slut när jag kommer hem och måste tassa runt så hon inte vaknar. Man får väldigt lite gjort när man ska tassa...

    megamuppen: Ja visst måste det vara så att viktökningen blir långsammare med tiden? Annars går det ju för fort! Jag brukar titta på Alvas små söta fötter när hon sover och hoppas att de inte blir stora och svettiga för snabbt.

  • Galenpanna

    Både vikt- och längdökning planar ju ut - det måste de göra. Vet inte hur det ska sluta annars. Har redan gått in på 80-kläderna men avvaktar gärna någon månad extra innan 10 kilosgränsen är passerad. Vad hände med våra små bebisar..

    Angående att sova så är det vagnen som gäller här också - annars somnar han inte. Men då kan han faktiskt sova en stund, särskilt på eftermiddagen. Förmiddagsluren funderar jag på om han snart vill hoppa över för det brukar bara bli ungefär 20-30 min. På em kan han sova 1,5 timma - mycket skönt!

    Alla barn är ju olika men Nevadita - tror du inte att Lava kan börja vara med när du gör hushållssysslor? Vår kille följer glatt med till tvättstugan om han får leka lite med något plagg som han själv plockat ner från tvättlinan eller så ligger han på golvet när jag diskar och tuggar på någon plastslev och liknande. Allt har blivit så mycket enklare när man får gjort sådana saker när barnen är vakna (fungerar inte alla dagar men tillräckligt bra enligt mig). Då kan man gå och lägga sig på kvällarna  - ja, eller surfa om man vill det

    Ammiz - vad skönt att allt gått bra men otur med foten. Och lite synd på er missade sovmorgon. Tänk vad man kan längta efter en sådan nu för tiden.

  • nevadita

    ....idag somnade Lava i vagnen när hon såg vårt hus...!! så nu ligger hon därute o jag springer o glor

    ...hon kan inte vara med när jag tvättar eftersom det är i en stenkällare med fuktigt o kallt golv... testade ha med henne i sjal men jag kan inte böja mig så bra utan bebis så tänk själva hur det gick ...
    diskmaskin funkar ofta att plocka i och ur om hon sitter i sin stol men vissa dagar får jag knappt sätta ner henne... och ibland orkar jag inte göra ett dugg... dammsugaren somnar hon till ibland, men lika ofta blir hon ledsen. Och jag har förresten intyg på att jag inte ska dammsuga, hihi

    underbar natt dock - hon somnade 20.30 vid bröstet, jag chansade på att stoppa henne i säng o jodå - hon sov till halv ett - ammades - sov till halv fem - ammades o sov till kvart i nio GÖTT!

    Idag har vi varit o fikat med en kollega, nu blir det en slappedag resten
    ska börja plocka ihop inför midsommar, ska till mamma i stugan.


    Monismonis skrev 2010-06-23 11:00:18 följande:
    Jag brukar titta på Alvas små söta fötter när hon sover och hoppas att de inte blir stora och svettiga för snabbt.
    HAHAHA, precis vad jag brukar tänka!!!

    idag är mina tankar hos en vän som ärv gravid i vecka 20, förlossningsarbetet har börjat och jag ber  till GUD att de ska få det att stanna av igen..... så att bebis stannar i magen ett bra tag till o får LEVA...
    ibland får man verkligen sig en tankeställare.

    Oavsett hur mycket jag gnäller så är jag så otroligt lycklig och tacksam över att ha fått vår fina Lava ♥ Varje dag är en gåva.

    Var rädda om er tjejer.

    KRAM!!!!
    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • kajsamupp

    Nevadita: Ja, hua, sånt där gör att man tänker efter lite och orkar glädjas ännu lite mer över den gåva vi fått. SKönt förresten med en god natts sömn. Här slog K till med att sova 8 h i sträck igen, det var någon vecka sen sist. Dessutom somnade hon om efter aminngen och sov en timme till så även jag fick min sömn. Men så var hon vaken till 21.45 igår. Kanske är det så man ska göra?

    Här funkar det också ofta att K är med när jag börjar laga middagen, när jag plokcar ur diskmaskinen (jag kan inte göra något när hon sover för det är så lyhört så hon vaknar direkt..) och sorterar tvätt. Men likförbannat så blir det bara att jag gör det absolut nödvändigaste strax innan J kommer hem, mest för att det ska se ut som om jag gjort "mina hushållsysslor" som han vill kalla det.. Så länge han är borta på jobbet så ser det ut som kaos här, skit och sånt överallt

    Kram

  • nevadita

    Är inte hemmafru, är föräldraledig, skillnad eller hur?!?!
    anser att man är hemma med barn - inte för att sköta hushållet!
    min make skojar allt som oftast om att jag har betalt av staten för att ta hand om Lava. Bra, säger jag, o strejkar från allt annat i huset! Fixar bara i ordning tillräckligt för att jag o Lava ska ha det bra! hahaha

    ...Lava brukar aldrig somna före kl 22, vet att jag skrivit det förut, men det blir de absolut bästa nätterna... fast klagar inte på inatt, det varen bra natt det också

    Lava rullar runt över hela golvet här, täcket räcker inte till längre!
    Hon kämpar för att ta sig upp i krypställning men det funkar sådär. Rulla går fortare. Vågar inte lämna rummet kan jag säga!

    KRAM


    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • kajsamupp

    Nevadita: Just precis. Vi ska ta hand om barn inte resten. Det får man dela på. Roligt att L börjar förflytta sig! K hasar sig bakåt sen två månader tillbaka men det går inte så snabbt än som tur är. Men sista veckan har hon börjat lyfta ena benet i kissande-hunden-ställning så snart kanske hon kommer på hur hon ska göra för att komma framåt.? Hon kan dock fortfarande inte rulla runt

  • Galenpanna

    Förflyttningsteknikerna verkar variera. Lillen här drar sig framåt med händerna istället. Lite långsamt men målmedvetet. Megamuppen - K verkar vara på gång med krypandet, kommer säkert när som helst. Och att rulla runt kommer hon att lära sig så småningom också. Barn lär sig saker i lite olika ordning bara. Här kämpas det annars liksom Lava också för att komma upp i krypställning men resultatet är inget vidare kan jag säga. Finns en del att öva på om man säger så

    Angående hushållssysslor så sa min BM redan innan förlossningen att man skulle ta det lugnt med sådana sedan. Barnen är små så kort tid så det är viktigare att man njuter av dem samt inte tappar bort förhållandet till sin respektive helt. Därför kunde man nedprioritera allt hushållsarbete. Men det är klart - någonstans kanske det finns en skamgräns och vissa saker måste man ju göra för att få tillvaron att fungera. Men jag har verkligen insett hur länge det går att leva i huset utan att t.ex. städa. Jag tar verkligen bara det värsta hela tiden och gör inte något annat. Damma - tror jag glömt vad det innebär...

    Nevadita: Hoppas förlossningsarbetet avstannat. Hemska tanke att riskera att förlora sitt älskade barn.

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009