• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • vombat

    Hej igen, livet är verkligen som en berg-och-dalbana....idag är det dock ganska bra. Efter att ha läst era inlägg Kasa och Skräpmola, var jag lite laddad idag när jag ringde läkaren för att kolla mitt prov och för att se om jag ska få cellgifter. Det hade sjunkit till 23 och jag har fått en ny läkare (tydligen experten på molor på KS), Ulrika J...nånting. Så jag fick en ny tid redan på onsdag för att träffa henne och diskutera saken. Eftersom det har varit strul med uppföljningen från min skrapning har jag ju inte tagit så många prover än, men hittills ser det ut som följande:

    innan Skrapning: 375000
    v.6    34
    v.7    30
    v.8    23
    v.9     ?

    Kasa -det låter jättejobbigt med IVF, hoppas verkligen att det ger lön för mödan.

    Lavinia -hör av dig efter UL så vi får veta vad de säger. Alla mina kompisar är också gravida, två av mina närmsta vänner skulla få samma vecka som jag var beräknad :(

  • kasa01
    vombat skrev 2010-11-15 13:35:45 följande:
    Hej igen, livet är verkligen som en berg-och-dalbana....idag är det dock ganska bra. Efter att ha läst era inlägg Kasa och Skräpmola, var jag lite laddad idag när jag ringde läkaren för att kolla mitt prov och för att se om jag ska få cellgifter. Det hade sjunkit till 23 och jag har fått en ny läkare (tydligen experten på molor på KS), Ulrika J...nånting. Så jag fick en ny tid redan på onsdag för att träffa henne och diskutera saken. Eftersom det har varit strul med uppföljningen från min skrapning har jag ju inte tagit så många prover än, men hittills ser det ut som följande:

    innan Skrapning: 375000
    v.6    34
    v.7    30
    v.8    23
    v.9     ?

    Kasa -det låter jättejobbigt med IVF, hoppas verkligen att det ger lön för mödan.

    Lavinia -hör av dig efter UL så vi får veta vad de säger. Alla mina kompisar är också gravida, två av mina närmsta vänner skulla få samma vecka som jag var beräknad :(
    Hej Vombat!
    Låter bra! tycker inte alls att de borde sätta in cellgifter, dina värden sjunker ju fint. Det kan vara så, att det segar sig ordentligt på slutet. Det är inte alls ovanligt, och jag ifrågasätter starkt din läkares beslut om cellgifter. Tycker det är lite obehagligt att det känns som att man kan mer än läkarna i vissa fall, men man blir väl lite av en expert på sin egen sjukdom kanske....

    Ja, IVF är ingen dans på rosor. Får se vad som händer för oss. Man får väl säga som så i alla fall, att är det någontnig i livet som det verkligen är värt att kämpa för så är det ju barn.

    Kramar till er alla!
  • SuperMajjsan

    Hej alla fina kämpande tjejer!

    Nu var det längesedanjag var här igen men behovet att skriva av sig avtar när man blivit 'frisk' och fått vara det ett tag...
    Kämpar fortfarande på efter mitt vanliga missfall i juni och hoppas nu att det ska ha tagit sig men vet inte.
    Snart ett och ett halvt år sedan jag fick min mola konstaterad men allt finns fortfarande som ett sår inuti och det ramlar lätt fram och blir jobbigt, inte så mycket molan isig men längtar efter en liten till...

    Vombat: Jag gick hon Ulrika Joneborg på KS och hon är toppen! Jättegullig och det känns som att hon förstår hur jobbigt allt är! Man är inte bara en i mängden hos henne... så kände jag.
    Gick på alla uppföljningskoller hos henne och när jag fick bli gravid igen och blev det coh kom dit för att göra ett VUL för att se så att det var en vanlig grav och inte en ny mola fick jag veta att graviditeten hade avstannat coh att
    jag hade fått en missed abortion. Hon var uppriktigt ledsen att det inte gick bra och det kändes så skönt att hon faktiskt brydde sig.
     Då fick jag ta nytt HCG-prov efetrsom fostret var så pass litet att man hade svårt att säga säkert att det inte var en ny mola. Detta var en fredag coh jag skulle få svar dagen efter (vilket då blir svårt efetrsom det var en lördag) Kändes jättejobbigt att vänta ändå till på måndagen men hon sa bara att hon hade jour på förlossningen på lördag kväll så jag kunde ringa dit och be att få prata med henne så skulle ho fixa fram svaret. Så otroligt mycket värt att få göra det och för henne var det så självklart att jag skulle få göra det.
    Jag har känt mig väldigt trygg hos henne och hon tar sig tid att förklara.

    Lycka till alla!
    Jag läser här ofta men skriver som sagt inte så mycket längre, men jag hoppar in när jag känner att jag kan tillföra något!

    Kram på er!!!

  • vombat

    Hej, nu har jag haft mitt möte med läkaren på KS. Hon tyckte precis som ni att jag skulle avvakta med cellgifterna. Så länge man tappar minst 10% på en vecka så har man inte nått någon platå. Så vi bestämde att jag ska ta blodprov varje vecka nu ett tag framöver. Så jag håller tummarna för minst 10% per vecka :) Vad gäller graviditetsförbudet så är det något man får diskutera då man ser hur det går, kan ev bli kortare än ett år. Så idag är en hoppfull dag!

  • Anonym (skräpmola)

    Skönt att höra Vombat! Du ska se att det kommer ordna sig.

    Kram

  • Lavinia

    Hej hej!
    Konstigt nog mår jag helt ok efter gårdagens läkarbesök och besked.

    Den dåliga nyheten (vilken dock var väntad):
    Värdet var fortfarande kring 200 och hade alltså inte sjunkit. På ultraljudet kunde man tydligt dessutom se att det var molavävnad kvar, ca 2 cm. Kanske det inte vuxit till utan mer "organiserat sig" sa hon. Det har ju funnits något där ända sen efter andra skrapningen (se tidigare inlägg från september) och ända sen dess har detta oroat mig mest av allt.

    Den "bra" nyheten:
    Jag slipper en tredje skrapning. Det hade inte funkat enligt läkaren eftersom det är så lite och det var det jag också befarat och fruktat. Läkaren hade dessutom ringt och rådfrågat en på Sahlgrenska om vad man skulle göra för behandling och det känns väldigt bra eftersom hon stundtals verkar rätt osäker. Så... jag ska på tisdag få en engångsdos med Methotexate (tror det var 100mg om någon är intresserad). Detta verkar vara samma cellgiftspreparat som man får som upprepad behandling för mola med högre eller stigande HCG värde. Jag ska istället få en lite högre dos för att få ner värdet. Funkar inte det blir det upprepad behandling eller starkare preparat. Behandling i Varberg på tisdag alltså och HCG mätning en vecka senare, 30 nov. Konstigt vad livet är relativt som sagt. Jag är lättad över att de gör något annat än att försöka skrapa ut det. Det har ju uppenbarligen inte funkat.

    Vad jag läst på fass.se mm blir väl nu graviditetsförbudet inte bara ett år från skrapningen utan ett år från avslutad behandling (vilket "ger" mig ytterligare ca 4 månader...). Det verkar vara osäkert hur länge Methotexatet kan ge effekt på foster, mellan tre månader och ett år, så den längre tiden är väl troligen det man får följa. Detta är förstås skit men jag försöker inte tänka på det nu. Nu är det tisdag som gäller till att börja med. Hon säger att biverkningarna bara bör bli ont i magen och blödning för en sådan engångsdos så det blir väl ok hoppas jag. Jag får åka hem samma dag och ska kunna jobba dagen efter. Dosen är tydligen vad en del reumatiker får en gång i veckan så det är ju också lite lugnande (också bra argument för att lugna hysteriska föräldrar...).

    Vad som också känns bra är att läkaren äntligen börjat fatta att jag vill ha info om vad som kan hända INNAN det händer och att jag pga av min bakgrund till stor del fattar läkartermerna och vill inte bara veta vad som händer utan också varför och hur. Dessutom är det ok att inte veta allt bara man inte låtsas att man gör det. Då är det bättre att ta hjälp av andra.

    Ljuset i mörkret är också de planer jag och maken har för helgen. Vi ska åka på Selmas SPA fredag till måndag, något jag längtat efter i minst 15 år. Så när läkaren sa att värdet inte hade sjunkit och att man ville behandla med cellgifter DENNA vecka var det enda jag tänkte på att min efterlängtade SPA vistelse var i fara. Hon och de hon rådfrågade tyckte det var ok om vi väntade till nästa vecka vilket jag är såå lättad över. Ska man se på det hela med någon slags lite lätt sjuk humor så kan man säga att mina närmaste dagar kommer se ut som följande: Kurbad på fredag, massage lördag, kroppsbehandling på söndag. På måndag blir det en ansiktsbehandling och så avslutar jag med en cellgiftsbehandling på tisdag... . Toppar dessutom med ett frisörbesök på onsdag eftermiddag.

    Skräpmola: Nej jag har inte fått något erbjudande om psykolog mer än från gynekologen innan 2:a skrapningen som när jag var ledsen fällde den fantastiska kommentaren "ja, du kan ju få psykologhjälp här... fast... ähum ...ja vi har ju egentligen ingen tillgänglig...". Det är NI som är mina psykologer, det är här jag vräker ur mig mycket tror jag. Har väl egentligen berättat för de flesta av mina närmaste vänner men kommentarer och reaktionerna är olika som ni säkert vet. Tror det är svår att förstå när man inte är där även om man vill väl. Så TACK för ett uppmuntrande ord här och där!!

    Håll tummarna!! Jag återkommer efter tisdag.

    Vombat: Skönt att det gått ner mer. Det blir nog noll snart ska du se.

    Kasa: Tack för att du delar med dig av hur IVF funkar. Mycket intressant men det låter otroligt energikrävande som du säger. Måste kännas frustrerande att en sån sak som att röda dagar ska få påverka om ni ska kunna använda era ägg eller inte.

    Dags att avrunda för ikväll.

    Kram L

  • vombat

    Lavinia! Oj så mycket du får gå igenom och bearbeta. Tycker ändå att det låter på dig (när du skriver) som att du tar detta bra. Helt rätt att skämma bort sig lite extra innan en behandling och som du skrev så kanske det räcker med en dos och att dina värden sen sjunker snabbt. Och det verkar ju inte som att biverkningarna av det behöver bli så stora. Enligt min läkare är det ca 20% av alla molor som behöver behandlas så det verkar ju inte direkt ovanligt.....  jag hoppas ju såklart att mina värden sjunker, men annars har man ju inget val, det är bara att ta cellgifter och hoppas på att de gör sitt jobb (vilket de tydligen är väldigt bra på när det gäller just molor).

    Vad gäller graviditetsförbudet så sa hon också att det ev kan bli kortare när man har sett hur det utvecklar sig, så jag antar att man har en diskussion hela tiden efter det att man fått normala HCG värden.

    Lycka till på tisdag.

    Du förtjänar en underbar helg, ta hand om er!
    Kram

  • vombat

    Idag är en pissdag! Värdet hade gått  upp till 24 (från 23) på en vecka, så det verkar som att det har nått en platå och står och stampar.... så det verkar bli cellgifter för mig med :(

  • kasa01
    vombat skrev 2010-11-19 10:54:01 följande:
    Idag är en pissdag! Värdet hade gått  upp till 24 (från 23) på en vecka, så det verkar som att det har nått en platå och står och stampar.... så det verkar bli cellgifter för mig med :(
    ÅH NEJ!!!
    förstår att det känns piss...

    Finns det någon mildare form av cellgifter där man inte behöver vänta ett år efter avslutad behandling? Undrar eftersom jag sett på IVF forum att vissa fått cellgifter där med, efter vanligt missfall där värdet inte vill sjunka. Man drar ju ganska snabt en paralell efter allt grävande efter informatioin om Molor. I dessa fall har de inte behövt vänta ett år, utan man nöjer sig med att värdet går ner. Sen är det bara att tuta o köra i deras fall. Antingen är det så att det är själva risken i o med molan som gör att man måste vänta så länge, inte cellgifterna i sig.

    kramar,
  • Anonym (skräpmola)

    Så himla tråkigt att höra Lavinia och Vombat. Fy fasen. Jag hoppas verkligen att era skitmolor ger med sig på en gång efter en dos cellgift.

    Låter som du har ett bra upplägg inför tisdan Lavinia, njut av helgen. Om ledsenheten blir för stor, stå på dig om samtalskontakt, det har du rätt till och det ger en annan sorts hjälp än den man får härinne!

    Stor kram till er alla

Svar på tråden Mola/Druvbörd