• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • SilverEmma
    RadarQueen skrev 2011-01-27 22:05:38 följande:
    Har frågat ett par gånger om råd men få svar då dessa "hur ska jag få en remiss och komma snabbt i kön"- tar över.
    Har själv väntat sen 07..
    Tråkigt att du känner så, vi är ju alla på olika ställen på operationsresan och jag har själv fått otroligt bra svar här i tråden, men försöker ta det privat om man känner att det blir för mycket. Men jag gillar att läsa om andras tips och ger gärna svar på det jag kan trots att jag nyligen klev på remisståget.

    Tråden är ju till för alla som är intresserade av operationen, oavsett var man befinner sig!

    Stort grattis till ditt godkännande, måste kännas bra!
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • PruttPottan
    SilverEmma skrev 2011-01-27 23:10:19 följande:
    Tråkigt att du känner så, vi är ju alla på olika ställen på operationsresan och jag har själv fått otroligt bra svar här i tråden, men försöker ta det privat om man känner att det blir för mycket. Men jag gillar att läsa om andras tips och ger gärna svar på det jag kan trots att jag nyligen klev på remisståget.

    Tråden är ju till för alla som är intresserade av operationen, oavsett var man befinner sig!

    Stort grattis till ditt godkännande, måste kännas bra!
    Ja, det är trist men får ge det en chans till, behöver verkligen svar på alla frågor som inte kirurgen och dem kan ge egentligen.

    Ett ja är bra, men jag har inte den där lyckokänslan jag trodde jag skulle få. Kanske är det oron som sätter stopp.. Känns snopet och otacksamt, innan ville jag inget hellre.

    Vad jag mest av allt vill veta egentligen är hur huden förändras. Eftersom man inte får någon operation efteråt för detta så känner jag att jag vill veta allt innan så jag kan få så lite häng som möjligt.

    Hörde om en som gått ner så skinnet hängde över knäna. Och i ärlighetens namn så undrar jag om det är värt att göra en operation som visserligen förlänger ditt liv men gör att du fortfarande måste gå i byxr hela sommaren.

    En annan jag hörde om hade berättat att skinnet låg kvarr på ena sidan när hon vände sig i sängen.

    Klart jag blir rädd. Jag vill börja leva igen, men att x antal kilo skinn hängades får mig att tveka.

    Dietisten sa att man skulle köra lite hantlar innan eftersom man förlorar mycket muskler. Problemet är att jag har en skadad handled som väntar på operation, förhoppningsvis innan min GBP.

    Men finns det nåt mer man kan göra för att hjälpa huden?

    Sen undrar jag massor om efteråt, jag får känslan av att man kan äta nån dl åt gången (givetvis olika) hela tiden..

    Kan man över huvudtaget leva normalt med tanke på maten?

    Sen är jag livrädd för det där med tarmvred.. MEN jag har genomgått ganska smärtsamma saker innan och man verkar inte dö direkt av det..

    Är det någon annan här som genomgått en GBP som var rädd, och säker och tvekade innan?

    I förrgår var jag superredo, nu har luften gått ur mig..
  • SilverEmma

    Det kan inte "bara" vara verkligheten som hann ikapp dig? Att du har fått vänta så länge (sedan 07??) och att det faktiskt är på gång nu? Jag tror själv att jag kommer känna något liknande om/när jag väl får ett ja. Jag har varit överviktig så otroligt länge så att det blivit en del av min identitet och det kommer bli läskigt att bli av med den delen, även om jag verkligen vill bli normalviktig för min hälsas skull och för att kunna finnas där för mina barn.

    Att få operera bort skinnet är väl inte helt omöjligt? De kollar väl hur mycket häng och hur mycket besvär man har av det? Jag har en släkting som gjorde en GBP för ca 10 år sedan och håller nu på med operationer för att ta bort skinn. Hon har redan fixat mage och ben, snart ska hon fixa brösten och eventuellt armar. Allt får hon betalt. Hon gick ner ca 50 kg och hade en hel del skinn som var i vägen. Det kan nog handla lite om vilken läkare man hamnar hos...

    Mer än så kan jag inte svara på, då jag inte kommit så långt som sagt.


    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • METAMORPHOSIS

    Nu ligger jag inlagd på Ersta. Jag var visst kraftigt uttorkad. No shit... Imorgon ska en massa undersökningar göras.


    Ibland blir man fan rädd för att hjärncellerna är på allmänt utdöende i riket
  • Jumbopolly
    anli00 skrev 2011-01-27 17:38:36 följande:
    Hej, har ar en till som undrar vad det ar som hander under ett gruppinfomote?
    Hur lang tid tog det innan ni fick komma pa ett sant mote efter att ni fick en remissbekraftelse?

    Antar att alla varit pa ett sant mote?


     


    Fick idag en bekraftelse pa att de ska kalla mig pa ett sant mote, men att det kommer nog droja ett bra tag innan dom gor det da det ar en lang vantelista....hoppas dock inte att det kommer droja allt for lange


    tacksam om nan vill svara


    För mig tog det över ett år inan jag fcik komma på gruppinfo möte... Där fick vi iformation om hur operationen går till, vilka risker det medför osv. Så fick vi även info från dietsiten som berättade lite om hur man bör äta sedan och hur man kan må om man äter fel. vi hade även en kille där som gjort operationen för tror det var 2 år sedan och han berättade lite hur det var osv... sedan fick vi skriva upp oss på en intreselista och vänta på att de skulle skicka ut papper om inskrivning och operationstid mm
  • Jumbopolly
    RadarQueen skrev 2011-01-27 19:54:18 följande:
    Nu har jag varit på inskrivningssamtalet. En heldag vart det med blodprover, gruppmöte med dietist och kirurg och sedan enskilda samtal med diestist, sjuksköterska, kirurg och narkosläkaren. Och nu har jag fått det slutgiltiga ja:et  =)

    Har varit så rädd att få nej, men nu när jag fått ja blir jag osäker. Har hört så mkt negativt om vad som händer efteråt och det är svårt att få info tyvärr.

    Här verkar det mest handla om hur långa väntetiderna är och hur man får en remiss. Sånt är totalt ointressant faktiskt och hör inte ihop med en GBP tycker jag.
    Har läst om många biverkninga osv här.... En del handlar om väntetider men mycket är om hur livet fungerar efter op... tycker jag iaf
    har fått mer svar här än på viktop.se
  • Jumbopolly
    RadarQueen skrev 2011-01-27 23:33:39 följande:
    Ja, det är trist men får ge det en chans till, behöver verkligen svar på alla frågor som inte kirurgen och dem kan ge egentligen.

    Ett ja är bra, men jag har inte den där lyckokänslan jag trodde jag skulle få. Kanske är det oron som sätter stopp.. Känns snopet och otacksamt, innan ville jag inget hellre.

    Vad jag mest av allt vill veta egentligen är hur huden förändras. Eftersom man inte får någon operation efteråt för detta så känner jag att jag vill veta allt innan så jag kan få så lite häng som möjligt.

    Hörde om en som gått ner så skinnet hängde över knäna. Och i ärlighetens namn så undrar jag om det är värt att göra en operation som visserligen förlänger ditt liv men gör att du fortfarande måste gå i byxr hela sommaren.

    En annan jag hörde om hade berättat att skinnet låg kvarr på ena sidan när hon vände sig i sängen.

    Klart jag blir rädd. Jag vill börja leva igen, men att x antal kilo skinn hängades får mig att tveka.

    Dietisten sa att man skulle köra lite hantlar innan eftersom man förlorar mycket muskler. Problemet är att jag har en skadad handled som väntar på operation, förhoppningsvis innan min GBP.

    Men finns det nåt mer man kan göra för att hjälpa huden?

    Sen undrar jag massor om efteråt, jag får känslan av att man kan äta nån dl åt gången (givetvis olika) hela tiden..

    Kan man över huvudtaget leva normalt med tanke på maten?

    Sen är jag livrädd för det där med tarmvred.. MEN jag har genomgått ganska smärtsamma saker innan och man verkar inte dö direkt av det..

    Är det någon annan här som genomgått en GBP som var rädd, och säker och tvekade innan?

    I förrgår var jag superredo, nu har luften gått ur mig..
    angående huden så har våra läkare sagt att de gör inget om man inte får besvär av det. tex svampinfektioner... och har man mycket hud som hänger så kommer svampinfektioner oftast som ett brev på posten.
    Däremot så kanske man inte får hjälp med ALLT.... men Får man hjälp med en del så kan man väl bekosta resten själv?? eller jag känner så iaf.. det är helt klart värt det om man får ett hälsosammare liv.
    Min syster gjorde operationen för ca 2.5 år sedan och hon äter INTE bara 1 dl längre..
    Hon äter en normal liten portion mat och känner sig nöjd. Den kan bestå av 1-1,5 potatis, lite sås, 1 liten kycklingfilé och lite grönsaker...  en Barnportion typ... och så har nog de flästas tallrikar ut jag känner som gjort operationen.
    Jag skall själv göra operationen på onsdag och visst ha rjag vänt å vridit på tanken MÅNGA MÅNGA gånger men nu ska jag göra det... Har varit rädd i omgångar, mest för att jag inte skall klara av livet efter eller göra fel så jag går upp allt igen.. Men jag skall visa att även jag kan så nu blir det av och jag känner mig bara peppad till det=)

    lycka till =)
  • anli00

    Okej, tack då vet jag vad d handlar, kanske man inte ska gå o hoppas allt för mkt på kallelsen heller om lång kö menas lååååång

  • Nettan1982
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-28 00:26:14 följande:
    Nu ligger jag inlagd på Ersta. Jag var visst kraftigt uttorkad. No shit... Imorgon ska en massa undersökningar göras.
    Hoppas att du äntligen får den hjälp du behöver nu!!!
    Kram
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)