• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sabinaa
    RadarQueen skrev 2011-01-27 19:54:18 följande:
    Nu har jag varit på inskrivningssamtalet. En heldag vart det med blodprover, gruppmöte med dietist och kirurg och sedan enskilda samtal med diestist, sjuksköterska, kirurg och narkosläkaren. Och nu har jag fått det slutgiltiga ja:et  =)

    Har varit så rädd att få nej, men nu när jag fått ja blir jag osäker. Har hört så mkt negativt om vad som händer efteråt och det är svårt att få info tyvärr.

    Här verkar det mest handla om hur långa väntetiderna är och hur man får en remiss. Sånt är totalt ointressant faktiskt och hör inte ihop med en GBP tycker jag.
    Grattis till ditt godkännande!

    Men personligen tycker jag att du är lite orättvis. Hade jag inte hittat denna tråden och fått hjälp och tips hur jag skulle gå vidare för att slippa vänta i 24 månader så hade jag fortfarande varit deppig, arg och frustrerad och inte opad. Tråden är till för alla och det är oftast omöjligt för en med lite dötid att läsa igenom alla inläggen och därför få svar på sina frågor. Jag var helt ny i områden gbp och har mycket att tacka denna tråden för att jag valde att gå igenom min op. Man kommer in här för att få lite hopp om att önskan om ett bättre liv kanske kan komma närmare än vad där stod i ens brev. Och det hjälpte definitvt mig.

    Och själv tycker jag det handlar om allt möjligt som har med en op att göra.
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-01-28 06:15:48 följande:
    Igår var jag på Sophiahemmet.

    Jag opereras den 21 feb!! SkrattandeDet är ju snart och nu är jag nervös!
    Grattis!! Tyst Hur mkt skulle du gå ner innan operation?
  • Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-01-28 07:37:53 följande:
    Grattis!! Tyst Hur mkt skulle du gå ner innan operation?
    Tack! Känns skönt att det äntligen ska bli av. Men läskigt. När har du din op?
    7 kilo ungefär. Men det kommer nog gå bra!
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-01-28 07:44:08 följande:
    Tack! Känns skönt att det äntligen ska bli av. Men läskigt. När har du din op?
    7 kilo ungefär. Men det kommer nog gå bra!
    Jag har op tid den 8:e februari, men livrädd den ska bli uppskjuten. Jag fick viktkrav på 11kg och gått ner än så länge ca 8kg bara, kilona sitter som sten trots jag sköter mina "shakes". Får se vad dom säger efter invägning på tisdag. 7 kg klarar du nog bra Glad
  • Lattjo
    RadarQueen skrev 2011-01-27 23:33:39 följande:
    Ja, det är trist men får ge det en chans till, behöver verkligen svar på alla frågor som inte kirurgen och dem kan ge egentligen.

    Ett ja är bra, men jag har inte den där lyckokänslan jag trodde jag skulle få. Kanske är det oron som sätter stopp.. Känns snopet och otacksamt, innan ville jag inget hellre.

    Vad jag mest av allt vill veta egentligen är hur huden förändras. Eftersom man inte får någon operation efteråt för detta så känner jag att jag vill veta allt innan så jag kan få så lite häng som möjligt.

    Hörde om en som gått ner så skinnet hängde över knäna. Och i ärlighetens namn så undrar jag om det är värt att göra en operation som visserligen förlänger ditt liv men gör att du fortfarande måste gå i byxr hela sommaren.

    En annan jag hörde om hade berättat att skinnet låg kvarr på ena sidan när hon vände sig i sängen.

    Klart jag blir rädd. Jag vill börja leva igen, men att x antal kilo skinn hängades får mig att tveka.

    Dietisten sa att man skulle köra lite hantlar innan eftersom man förlorar mycket muskler. Problemet är att jag har en skadad handled som väntar på operation, förhoppningsvis innan min GBP.

    Men finns det nåt mer man kan göra för att hjälpa huden?

    Sen undrar jag massor om efteråt, jag får känslan av att man kan äta nån dl åt gången (givetvis olika) hela tiden..

    Kan man över huvudtaget leva normalt med tanke på maten?

    Sen är jag livrädd för det där med tarmvred.. MEN jag har genomgått ganska smärtsamma saker innan och man verkar inte dö direkt av det..

    Är det någon annan här som genomgått en GBP som var rädd, och säker och tvekade innan?

    I förrgår var jag superredo, nu har luften gått ur mig..
    Hur skinnet hänger med är nog lite olika beroende på hur din hud är från början. Vissas hud hänger med helt, andras inte. Min kommer säkert inte att hänga med så jag lär få ta bort den sen. Om jag bekostar den själv eller inte återstår att se i framtiden. För mig känns det ändå värt att göra operationen då min häla kommer bli bättre och jag kommer orka mer med mina barn! Att få sånt häng som ner till knäna tror jag inte är jättevanlig faktiskt. Några cm häng är nog vanligare. Om man har tur går man ner ganska långsamt då hinner huden med mer.

    Ja man kan leva normalt med tanke på maten. Man äter samma men mindre. Äter jag ute tar jag med mig en doggybag hem så har jag lunch i ofta 2 dagar efteråt, perfekt! Jag är relativt nyopererad (20 dec förra året) så jag har ännu inte så jättemycket erfarenhet av det här livet men jag har iaf inga problem ännu. Jag har ätit gott, både hemma och ute på restaurang utan att bli dålig eller att det på något sätt känns konstigt. Mest kul faktiskt när man inser att man äter så mycket mindre än innan :)

    Jag tror dom flesta är rädda innan operationen. Jag var jätterädd för att dö på operationsbordet och för att inte kunna äta något alls efteråt tex. Jag gav mig dock bara fan på att jag skulle göra det här, det skulle hjälpa mig att få en härlig framtid med min familj. Nu ångrar jag mig inte en sekund!
  • Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-01-28 07:46:53 följande:
    Jag har op tid den 8:e februari, men livrädd den ska bli uppskjuten. Jag fick viktkrav på 11kg och gått ner än så länge ca 8kg bara, kilona sitter som sten trots jag sköter mina "shakes". Får se vad dom säger efter invägning på tisdag. 7 kg klarar du nog bra Glad
    Enligt läkaren jag träffade så spelade det inte så stor roll hur mkt jag gick ner. Hon frågade vad jag tänkte och jag sa då kanske 9-10 kilo men då sa hon "neeej,kanske 7 eller blir det för svårt? " Jag behöver egentligen inte gå på flyt heller,spelar ingen roll hur jag bantar. Men jag tänkte att det skulle bli lättare med flytande kost.

    Hoppas du hinner gå ner allt i vikt!
  • Jenny N
    RadarQueen skrev 2011-01-27 23:33:39 följande:
    Ja, det är trist men får ge det en chans till, behöver verkligen svar på alla frågor som inte kirurgen och dem kan ge egentligen.

    Ett ja är bra, men jag har inte den där lyckokänslan jag trodde jag skulle få. Kanske är det oron som sätter stopp.. Känns snopet och otacksamt, innan ville jag inget hellre.

    Vad jag mest av allt vill veta egentligen är hur huden förändras. Eftersom man inte får någon operation efteråt för detta så känner jag att jag vill veta allt innan så jag kan få så lite häng som möjligt.

    Hörde om en som gått ner så skinnet hängde över knäna. Och i ärlighetens namn så undrar jag om det är värt att göra en operation som visserligen förlänger ditt liv men gör att du fortfarande måste gå i byxr hela sommaren.

    En annan jag hörde om hade berättat att skinnet låg kvarr på ena sidan när hon vände sig i sängen.

    Klart jag blir rädd. Jag vill börja leva igen, men att x antal kilo skinn hängades får mig att tveka.

    Dietisten sa att man skulle köra lite hantlar innan eftersom man förlorar mycket muskler. Problemet är att jag har en skadad handled som väntar på operation, förhoppningsvis innan min GBP.

    Men finns det nåt mer man kan göra för att hjälpa huden?

    Sen undrar jag massor om efteråt, jag får känslan av att man kan äta nån dl åt gången (givetvis olika) hela tiden..

    Kan man över huvudtaget leva normalt med tanke på maten?

    Sen är jag livrädd för det där med tarmvred.. MEN jag har genomgått ganska smärtsamma saker innan och man verkar inte dö direkt av det..

    Är det någon annan här som genomgått en GBP som var rädd, och säker och tvekade innan?

    I förrgår var jag superredo, nu har luften gått ur mig..
    Att ha skinn ner till knäna måste ju vara extremt ovanligt, i min bekanskapskrets har jag 9 op vänner, på 1 av dessa har man sett med kläderna på att hon har mycket överflödigt skinn på buken, alla andra har kunnat dölja det.
    Mitt tips är att snabbt komma igång med träning efter operationen, det tror jag hjälpte mig att inte få såna jätteproblem med hängande skinn.
    Så fort jag fick ett godkännande för GBP så började jag spara till en bukplastik, har man tillräckliga problem får man det ju dock bekostat av landstinget.

    Din skadade handled ska inte stå ivägen för träning innan operationen, vänd dig till ditt gym så kan de hjälpa dig lägga upp ett träningsprogram om fungerar för just dig. För det stämmer, man förlorar mycket muskelmassa efter operationen, det är därför träning är så viktigt.

    Nu är det 2 år sedan jag opererades och jag äter 6-7 ggr om dagen;
    Frukost, mellis, lunch, mellis, (ev ett till mellis om det blir sen middag), middag, mellis.
    Det funkar hur bra som helst, ofta jobbar jag mellan 8-18 men jag delar upp min rast på flera kortare för att få i mig det jag behöver.
    Äter ungefär samma mängd mat som mina döttrar på 5 och 7 så det är helt klart mer än en dl.

    Fortsätt läs på om operationen, på viktdropp.se har jag fått svar på alla mina frågor, både innan och efter operationen.

    Stort lycka till
  • Jenny N
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-28 00:26:14 följande:
    Nu ligger jag inlagd på Ersta. Jag var visst kraftigt uttorkad. No shit... Imorgon ska en massa undersökningar göras.
    Gud så glad jag blir att du äntligen fått hjälp.
    Droppen får dig snabbt piggare sen hoppas jag de hittar felet och att de snabbt kan göra dig bättre.
  • PruttPottan
    SilverEmma skrev 2011-01-27 23:42:59 följande:
    Det kan inte "bara" vara verkligheten som hann ikapp dig? Att du har fått vänta så länge (sedan 07??) och att det faktiskt är på gång nu? Jag tror själv att jag kommer känna något liknande om/när jag väl får ett ja. Jag har varit överviktig så otroligt länge så att det blivit en del av min identitet och det kommer bli läskigt att bli av med den delen, även om jag verkligen vill bli normalviktig för min hälsas skull och för att kunna finnas där för mina barn.

    Att få operera bort skinnet är väl inte helt omöjligt? De kollar väl hur mycket häng och hur mycket besvär man har av det? Jag har en släkting som gjorde en GBP för ca 10 år sedan och håller nu på med operationer för att ta bort skinn. Hon har redan fixat mage och ben, snart ska hon fixa brösten och eventuellt armar. Allt får hon betalt. Hon gick ner ca 50 kg och hade en hel del skinn som var i vägen. Det kan nog handla lite om vilken läkare man hamnar hos...

    Mer än så kan jag inte svara på, då jag inte kommit så långt som sagt.
    Kirurgen var jättehård på infomötet, inga operationer efteråt för att skinnet hänger. Dock kan jag nog få brösten "fixade" iom ryggrblem, om de inte blir så små efteråt att de inte väger nåt. Har haft taxöron sen jag var 17 så den biten är jag van vid *s*

    Jo, det skrevs en remiss i slutet av 07. Jag har velat detta i över 10 år men inte vågat ens önska.

    Det där med ens identitet stämmer nog bra in på mig också. Man blir ju vad folk behandlar en efter lite även om det inte borde vara så.
    Jag längtar så efter att våga börja träna igen, dels för att man inte är den största och dels för att kroppen inte kommer att pajja av det. Typ knäna.

    Jag behöver gå ner 70 kilo, så det kommer bli slappt här och där. Och självklart gör jag det för hälsan, men hellre fet än "smal" med ännu värre dåligt mående. Typ så.

    Tack för dit svar =)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)