• Hjärtat längtar

    Sydafrika-tråd!

    Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

    Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

  • Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • gracel79
    Längtande SA skrev 2011-09-24 18:59:36 följande:
    Jag vill säga hej på er och TACK för att det är så många som skriver på denna tråd, så vi kan hjälpas åt att underrätta varandra om det som händer och sker.... Jag har läst och läst här men inte skrivit något, men det tänkte jag att man kanske faktiskt ska göra... Vi har väntat på bb i snart 11 månader... Väntan börjar bli olidlig tycker jag, så jag förstår att ni som väntat nästan 18 månader måste  känna det ännu mer jobbigt... STOR KRAM till er alla. Hoppas det kommer massor barnbesked u nästa vecka...
    Kul att du också skriver här! Ja, visst är det bra att vi kan hjälpas åt att uppdatera varandra:)
    Väntar ni ert första barn?

    Själva ska vi påbörja medgivandeutredningen återigen precis som Ylva och Qermit, har väntat 16 månader på tisdag. Tänk vad olika det kan vara, vårt första barn fick vi efter 7 månaders väntan, hon hade i och för sig ett mindre SN som nu är ett minne blott.
  • LindiweSA

    Tycker att det är hemskt att ni måste påbörja medgivandeutredningar igen bara för att det är så segt i SA just nu. Förstår att det är tungt, för även om man vet om att det kan ta upp till 18 månader när man skickar pappren till SA, så hoppas man ju alltid på att det ska hända något tidigare än så.
    Förra gången väntade vi 14 månader på bb, den här gången hade vi hoppats att det skulle gå fortare eftersom vi sagt att vi är villiga att ta ett äldre barn (vi har sagt att vi önskar ett barn som passar in i vår familj och som är yngre än vår nu fyraåriga dotter). Jag får lite panik vid tanken på att vi skulle behöva vänta mer än 18 månader. Vi har väntat tio månader nu och i mitten av september nästa år går vårt medgivande ut, och det kommer vi antagligen inte att få förnyat pga ålder. Det känns hemskt om vi skulle snubbla på målsnöret. Tänk om vi får vänta mer än 20 månader, då är det kört för oss. :(

    Vi tittade på filmerna från dotterns tre första år tillsammans med oss i dag. Är så tacksam för den fina dotter vi har och önskar så att vi hinna med att få ett syskon åt henne. Kan säga att filmerna från Sydafrika fick mig att gråta av längtan efter att få åka ner igen.

  • gracel79
    LindiweSA skrev 2011-09-24 21:38:52 följande:
    Tycker att det är hemskt att ni måste påbörja medgivandeutredningar igen bara för att det är så segt i SA just nu. Förstår att det är tungt, för även om man vet om att det kan ta upp till 18 månader när man skickar pappren till SA, så hoppas man ju alltid på att det ska hända något tidigare än så.
    Förra gången väntade vi 14 månader på bb, den här gången hade vi hoppats att det skulle gå fortare eftersom vi sagt att vi är villiga att ta ett äldre barn (vi har sagt att vi önskar ett barn som passar in i vår familj och som är yngre än vår nu fyraåriga dotter). Jag får lite panik vid tanken på att vi skulle behöva vänta mer än 18 månader. Vi har väntat tio månader nu och i mitten av september nästa år går vårt medgivande ut, och det kommer vi antagligen inte att få förnyat pga ålder. Det känns hemskt om vi skulle snubbla på målsnöret. Tänk om vi får vänta mer än 20 månader, då är det kört för oss. :(

    Vi tittade på filmerna från dotterns tre första år tillsammans med oss i dag. Är så tacksam för den fina dotter vi har och önskar så att vi hinna med att få ett syskon åt henne. Kan säga att filmerna från Sydafrika fick mig att gråta av längtan efter att få åka ner igen.
    Fy vad hemskt att behöva tänka tanken om att snubbla på målsnöret. Den risken är ju inte stor för er, men man vill ju inte att risken ska finnas alls.
  • Längtande SA

    Vi väntar på vårt första barn.... Vårt medgivande går ut i maj, men vår socialutredare sa att vi måste börja om redan i januari för att vara säkra på att det inte hinner gå ut. Jag önskar så mycket att de ska lossna så att det börjar komma barn även ifrån Pretoria igen. Jag känner en klump i magen och det gör ont i hela hjärtat när jag tänker på att alla våra barn troligtvis redan är födda och att vi inte får hålla om dem när de gråter och inte le tillbaka när de ler pga byrokratiskt krångel... Jag är glad att ABBA verkar vara en så bra organisation så att det är någon annan som håller om våra barn... För det värsta vore om ingen håller om dem när de gråter och ingen ler tillbaka när de ler....  

  • LindiweSA

    Låter bra om vi turas om att ringa och sedan berätta för varandra om vad AC säger!

    Idag har vi väntat tio månader. Antar att det innebär att det är ganska många som har väntat 10-11månader nu, vi var ju många som skickade ungefär samtidigt under hösten 2010.

  • Qermit

    Vi har medgivande 0-18 månader för ett barn, men har också ett syskonmedgivande. Enligt AC kan det vara så att det tar längre tid för att de håller oss med syskonmedgivande till ev. syskon som de vet är på "ingång"... Hoppas att det kan vara så!

  • Nystart

    Får man adda dig även om man inte väntar längre? Jag tror vi pratat på Afrikalistan.

  • Nystart

    Det var dig Ylva jag menade. Har gjort det nu. Förr i tiden kunde man skicka med ett meddelande, men det verkar inte gå i nya FB. Eller? Men om du har en okänd vänförfrågan är det nog jag. Du kan ju titta på profilbilden

  • Qermit
    Ylva L skrev 2011-09-25 16:05:42 följande:
    har ni 0-18 på bägge barnen? då kan det ju i princip bara vara tvillingar, de sa samma sak till oss, har ni barn sedan innan Qermit, det har ej vi. KRAM
    Nope, vi har det för ett barn, 0-3 år för tvillingar och 0-4 för "vanliga" syskon. Nej, inga barn sedan tidigare.
    iVantansTider at Wordpress skrev 2011-09-25 13:48:07 följande:
    Undrar om någon av er har tänkt att ringa AC nästa vecka? Annars tänkte jag göra det i slutet av veckan... "Onödigt" att vi är flera som ringer samma vecka?
    Görbra att du ringer! Håller tummarna för att vi alla fått bb innan slutet av veckan bara ...
Svar på tråden Sydafrika-tråd!