• Kay Lee

    HEJA SD!

    Jag har sedan igårkväll läst på om Sverigedemokraternas åsikter och mål. Jag har aldrig tidigare varit insatt i politik och hade nog egentligen tänkt rösta blankt.

    Tack vare deras valfilm fick jag upp ögonen för SD och det var väl lite det som var meningen. Somliga provoceras och vi andra älskar det vi hör.

    Filmen går rakt på sak för vad många i detta land tycker och tänker utan att på något sätt vara rasister. Det är synd att man inte skall kunna få ha friheten att stödja något, utan att få en rasist stämpel i pannan. Medans andra ska ha friheten att stå för det de tror på. Vart tog demokratin ivägen då?

    Heja SD!

    http://motherhood.blogg.se

  • Svar på tråden HEJA SD!
  • Bejje
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-30 17:03:01 följande:
    Lustigt det där... jag har känt flera invandrare från olika länder, och visst, alla har inte kunnat perfekt svenska, men de som kom från arabländerna var väldigt nyfikna på att lära sig svenska, emedan de som kom från engelsktalande land ofta bara skiter helt i att försöka alls. Ganska lustigt om man jämför med myten...
    Du är ganska lustig. Bara för att du känner/har känt flera invandrare som är nyfikna på att lära sig svenska så betyder inte det att verkligheten är så. Har gått i skola med några invandrare som jag var kompis med ett tag. De var från arabländer och var ganska normala. Deras föräldrar däremot kunde inte Svenska överhuvudtaget och ville inte ens försöka. Ingen engelska kunde de heller så det kände ganska olustigt att vara på besök där.

    Om jag ville tacka för maten eller fråga dom någon fråga så var sönerna tvungna att agera tolk. Då hade de trots allt bott många år i Sverige. Så din syn på svensktalande invandrare är inte densamma som min.
  • Bejje
    Donum skrev 2010-08-30 17:05:31 följande:
    Ok. Så om Norge börjar bomba Sverige och en stor del av Sveriges civila befolkning således är i behov av skydd, så ska dessa svenskar inte ges något skydd i något annat land eftersom Norges bombande av Sverige beror på att svenskarna inte kan hjälpa sig själva?
    Som jag har sagt tidigare så anser jag att nedrustningen av Sverige gått allt för långt. Hade vi behållt vårt försvar som det såg ut för 20 år sedan så hade vi kunnat försvara oss. Sverigedemokraterna har som en punkt att de genast vill rusta upp försvaret vilket jag tycker är viktigt. Man kan se det som en försäkring. Kan hända att du aldrig behöver använda din hemförsäkring under hela ditt liv, men att stå utan hemförsäkring är bara idiotiskt.
  • Mysgosmys
    Bejje skrev 2010-08-30 20:06:22 följande:
    Som jag har sagt tidigare så anser jag att nedrustningen av Sverige gått allt för långt. Hade vi behållt vårt försvar som det såg ut för 20 år sedan så hade vi kunnat försvara oss. Sverigedemokraterna har som en punkt att de genast vill rusta upp försvaret vilket jag tycker är viktigt. Man kan se det som en försäkring. Kan hända att du aldrig behöver använda din hemförsäkring under hela ditt liv, men att stå utan hemförsäkring är bara idiotiskt.
    Bejje skrev 2010-08-30 20:01:11 följande:
    Du är ganska lustig. Bara för att du känner/har känt flera invandrare som är nyfikna på att lära sig svenska så betyder inte det att verkligheten är så. Har gått i skola med några invandrare som jag var kompis med ett tag. De var från arabländer och var ganska normala. Deras föräldrar däremot kunde inte Svenska överhuvudtaget och ville inte ens försöka. Ingen engelska kunde de heller så det kände ganska olustigt att vara på besök där.

    Om jag ville tacka för maten eller fråga dom någon fråga så var sönerna tvungna att agera tolk. Då hade de trots allt bott många år i Sverige. Så din syn på svensktalande invandrare är inte densamma som min.
    Bejje skrev 2010-08-30 19:55:23 följande:
    Klart dom får, men jag anser inte att det är sveriges uppgift att hjälpa alla dess personer bara för att folk som du och andra här mer än gärna vill spendera era skattepengar på invandrarna istället för sjukvård, äldrevård, skola osv.
  • Bejje
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-30 17:12:39 följande:
    Och varför tror du att det är så?
    Jag vet inte hur det hela började, men inbördeskrig och en icke fungerande regering kan vara bidragande orsaker.
  • Mysgosmys
    Maggis skrev 2010-08-30 19:53:31 följande:
    Nej, det måste man inte.
    Men då ska det vara ett eget val och inget som är "självklart" för ungdomar/barn i svensk skola. Det är ju inte riktigt din eller någon annans sak att bestämma hur andra ska se på och hantera sin egen och andras religion. Eller?
    Skulle du flytta till ett arabland så skulle du bli stenad om du vägrade gå och be tillsammans o samtidigt som dem.

    Vad har egentligen hänt med att "Ta seden dit man kommer"? 
  • lycklig90
    Mysgosmys skrev 2010-08-30 20:01:10 följande:
    SD är ju det enda vettiga partiet som faktiskt tar upp Sveriges idag största problem.Det är väl inte meningen att Sverige ska vara tacksamma för att vi får den stora äran att ta in o hjälpa flyktingar? Varför är det så självklart att vi, i Sverige, ska anpassa oss efter deras religion o deras seder?Skulle vi åka till deras land så skulle vi självklart anpassa oss efter hur dem lever, inte försöka pracka på dem våra seder. Vi skulle inte kräva att regler o seder ändrades för vår skull.Hur många arabländer finns det kyrkor i förresten? O ska våra barn (om vi nu skafar såna i arabländerna) kräva att de andra barnen tar av sig sina burkor för att det är vår sed o det ska skolorna där acceptera? 

    Kan inte mer än att hålla med dig till fullo!
  • Adoniram

    Jag såg reklamfilmen igen idag, och tänkte: Om Sverige skulle välja mellan att ge skattebetalarnas pengar till antingen kärringar med rolator eller Muslimska kvinnor med burka och barnvagn, ville jag, som skattebetalare, föredra burkakvinnorna.

    Det finns väldigt få kvinnor i Burka (5-10 st i sverige) och väldans massa kärringar med rolator. (garanterat över 1 miljon) Alltså hade behovet för att tvinga mig att betala höga skatter, varit mindre om pengarna ska användas för att hjälpa väldigt få jämnfört med väldigt många.

  • Bejje
    Mysgosmys skrev 2010-08-30 20:01:10 följande:
    SD är ju det enda vettiga partiet som faktiskt tar upp Sveriges idag största problem.
    Det är väl inte meningen att Sverige ska vara tacksamma för att vi får den stora äran att ta in o hjälpa flyktingar? Varför är det så självklart att vi, i Sverige, ska anpassa oss efter deras religion o deras seder?
    Skulle vi åka till deras land så skulle vi självklart anpassa oss efter hur dem lever, inte försöka pracka på dem våra seder. Vi skulle inte kräva att regler o seder ändrades för vår skull.

    Hur många arabländer finns det kyrkor i förresten? O ska våra barn (om vi nu skafar såna i arabländerna) kräva att de andra barnen tar av sig sina burkor för att det är vår sed o det ska skolorna där acceptera? 
    Håller med. Vi svenskar accepterar tydligen deras seder och låter dem styra och ställa precis som de vill. Moskéer får de också bygga för skattemeddel, men samma sak är inte sant i de länder de kommer från. Vi skulle aldrig få ändra på skolor, bygga kyrkor och göra lite som vi tycker passor oss bäst. Då lever man nog inte länge.
  • Maggis
    Mysgosmys skrev 2010-08-30 20:12:50 följande:
    Skulle du flytta till ett arabland så skulle du bli stenad om du vägrade gå och be tillsammans o samtidigt som dem.

    Vad har egentligen hänt med att "Ta seden dit man kommer"? 
    Skulle jag? Är det något du vet eller något du fått för dig? Jag har nämligen aldrig hört talas om det och har heller inte tvingats till det när jag varit i något "arabland".

    Ta seden dit man kommer är en underbar floskel att svänga sig med, eller hur? Särskilt när man säger den utan att tänka efter innan. Vad innebär det? Att bekänna sig till statsreligionen? Att äta surströmming? Att titta bort när någon blir misshandlad på öppen gata? Lyssna på Lasse Stefans? Äta kräftor på en kräftskiva?

    Jag vill gärna veta vad du menar med att ta seden dit man kommer. Hur långt måste man sträcka sig för att du ska tycka det är acceptabelt? Vidare kan du berätta för mig varför det är så viktigt att alla gör, ser ut och tänker likadant.
    //Maggis
  • Madylin
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-30 18:07:01 följande:
    Och då säger du ju exakt det! Men du har fel, för de flesta fördomar är inget annat än vandringssägner, helt utan grund.

    Fast du säger ju exakt det som du säger att jag lägger i mun på dig???
    Och det vet du hur? Jag kan lika gärna ha rätt eftersom du inte har någon grund för vad du säger.

    Och nej, jag säger inte det jag tycker du lägger i mun på mej. Då hade jag ju knappast uttryckt mej så.
Svar på tråden HEJA SD!