• Kay Lee

    HEJA SD!

    Jag har sedan igårkväll läst på om Sverigedemokraternas åsikter och mål. Jag har aldrig tidigare varit insatt i politik och hade nog egentligen tänkt rösta blankt.

    Tack vare deras valfilm fick jag upp ögonen för SD och det var väl lite det som var meningen. Somliga provoceras och vi andra älskar det vi hör.

    Filmen går rakt på sak för vad många i detta land tycker och tänker utan att på något sätt vara rasister. Det är synd att man inte skall kunna få ha friheten att stödja något, utan att få en rasist stämpel i pannan. Medans andra ska ha friheten att stå för det de tror på. Vart tog demokratin ivägen då?

    Heja SD!

    http://motherhood.blogg.se

  • Svar på tråden HEJA SD!
  • Adoniram
    ViceGuy skrev 2010-08-30 20:35:22 följande:
    Det finns fler än 5 arabkvinnor i landet.
    Vem talar om arabkvinnor???? i SD film handlar det om kvinnor i burka. I deras partiprogram talar man om invandrare (alla oavsett om de kommer från USA eller Finland). Ingenstans, annat än i din fantasi, talar man om arabkvinnor.
  • daddybear
    Bejje skrev 2010-08-30 20:27:07 följande:
    Så det du säger är att våra pensionärer inte förtjänar ett vettigt leverne under sina sista år? Så länge du kan hjälpa arabkvinnorna så är du nöjd?
    förstår inte varför vi inte kan göra båda, SD vill att man skall ställa dom två mot varandra.istället för att sänka skatten som alliansen gjort vilket kostade om det var 50 miljarder så kanske de skulle spenderat dom pengarna på gamla sjuka integration mm mm,bättre spenderade pengar absolut
  • ViceGuy
    ViceGuy skrev 2010-08-30 20:35:22 följande:
    Det finns fler än 5 arabkvinnor i landet.
    Diskuterar ni enbart SD's reklamfilm så håller jag förövrigt med om att det är rätt missvisande att enbart visa kvinnor med burka, då dom inte utgör en särskilt stor del av befolkningen direkt, ens bland muslimerna :)

    Men skulle tippa på att Bejje syftade på kvinnor från arabländerna i övrigt, burka eller ej.
    Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
  • Bejje
    ViceGuy skrev 2010-08-30 20:35:22 följande:
    Det finns fler än 5 arabkvinnor i landet.
    Precis, det är det jag menar också. Hela diskussionen handlar inte bara om burkakvinnor bara för att SD's reklam har kvinnor med burka i sig.
  • Maggis

    För varje inlägg jag läser så känner jag starkt hur trist det måste vara att leva i en liten låda där det enda som räknas är det egna. Sorgligt.

    Bärande ord; vi, deras, dem, oss, vårt. Tradigt sätt att dela upp världen på.


    //Maggis
  • Adoniram
    Bejje skrev 2010-08-30 20:36:43 följande:
    Du snackar visserligen om de som använder burka ja, men hela diskussionen i stort handlar inte bara om de som bär burka. För mig spelar det ingen roll. Jag lägger pengarna på våra pensionärer i första hand vilken dag som helst. Blir det pengar över så kan vi hjälpa burkakvinnorna.
    Jag har sett filmen flera gånger och varje gång handlar det om att välja mellan en kärring i rolator och burkakvinnor.

    Det kommer aldrig att vara pengar över. Jag vet inte hur gammal du är eller om du har läst lite historia. Men i verkligheten så får folk som ges pengar aldrig nog. Ta exemplet i en tråd här på FL där en hemmagående kvinna klagar över att hon bara får 11 000kr ut i månaden i bidrag.

    SD spelar på två saker: okunskap och rädsla. Jag har inget imot att SD får ställa upp i debatter eller att deras film visas på tv. jag hade heller inte haft något imot att en snubbe som trodde att månen var en ost och Sivert Öholm var en alien.

    Men att skryta med att man röstar på sådanna folk, är att skylta med att man är bra rubbad.

    Lever man i en demokrati ska dårarna också representeras. Därför gillar jag SD även om jag aldrig hade röstat på dem.
  • Bejje
    Maggis skrev 2010-08-30 20:38:30 följande:
    För varje inlägg jag läser så känner jag starkt hur trist det måste vara att leva i en liten låda där det enda som räknas är det egna. Sorgligt.

    Bärande ord; vi, deras, dem, oss, vårt. Tradigt sätt att dela upp världen på.
    Vilka ord vill du använda?
    Vill du dela med dig av din lön till mig? Ge mig 5%, jag nöjer mig med det.
  • Adoniram
    ViceGuy skrev 2010-08-30 20:38:03 följande:
    Diskuterar ni enbart SD's reklamfilm så håller jag förövrigt med om att det är rätt missvisande att enbart visa kvinnor med burka, då dom inte utgör en särskilt stor del av befolkningen direkt, ens bland muslimerna :)

    Men skulle tippa på att Bejje syftade på kvinnor från arabländerna i övrigt, burka eller ej.
    Eftersom SD inte talar om arabkvinnor i deras politik, men invandrare rent gererelt, så beskriver det här mera om Bejjes tolkning av något han kanske borde sätta sig in i lite mera ;)
  • Mysgosmys
    Maggis skrev 2010-08-30 20:38:30 följande:
    För varje inlägg jag läser så känner jag starkt hur trist det måste vara att leva i en liten låda där det enda som räknas är det egna. Sorgligt.

    Bärande ord; vi, deras, dem, oss, vårt. Tradigt sätt att dela upp världen på.
    Och jag känner starkt hur roligt det är när ni som försvarar invandrarna försöker se ner på oss som värnar om oss och vårt eget (inte längre så mycket) svenska land. Hur ni försöker "peta ner oss" och tycker så synd om oss som inte kan se saker ur andra perspektiv.

    Samtidigt sitter ni och vägrar att se på saken i annat ljus. Klaga inte på att folk vägrar att ändra åsikt när ni själva inte gör det. 
  • Mysgosmys
    Adoniram skrev 2010-08-30 20:44:12 följande:
    Eftersom SD inte talar om arabkvinnor i deras politik, men invandrare rent gererelt, så beskriver det här mera om Bejjes tolkning av något han kanske borde sätta sig in i lite mera ;)
    Men du har ju missuppfattat allting och antar att alla som röstar på SD är rasister. Så är verkligen inte fallet.

    Invandrarna får gärna komma in hit och flytta in i bostäderna som våra studenter annars hade kunnat bo i, så får studenterna bo hemma hos mamma tills de är 30.
    Men de kan väl ge fan i att dra hit hela tjocka släkten om de inte kan försörja personerna de släpar in. De antar att staten ska försörja dessa stackare som inte ens kan svenska, och som inte ens vill lära sig det. 

    Tänk om, tänk rätt.

     
Svar på tråden HEJA SD!