• Ankelankan

    Fullgångna graviditeter efter 44?

    Hej!

    Jag fick mitt första barn när jag hade fyllt 42 efter två missfall och två misslyckade IVF:er. Nu vid 44 år hade jag förlikat mig med att det inte skulle bli några fler barn och så blev jag gravid för några veckor sedan. I vecka 6 blev det emellertid missfall. Men naturligtvis är tanken väckt. Finns det trots allt chans att det skulle funka. Min gynekolog säger att mitt FSH är väldigt lågt och bra så att det borde finnas bra ägg kvar. 

    Någon som har några goda erfarenheter kring detta?

    Ankelankan 

  • Svar på tråden Fullgångna graviditeter efter 44?
  • Tigris

    Visst finns det chans till en fullgången graviditet! Ibland tycker jag att fertilitetsexperter är alltför negativa. Har själv släktforskat en del och blev faktiskt chockad över hur många "gamla" mammor det fanns förr. Det var mer regel än undantag att kvinnorna fick barn vid 40 innan p-pillrens tid, i alla fall i vår släkt. Flera var 44 år när de fick sitt sista barn, trots att det inte fanns någon fertilitetshjälp på den tiden.

  • nicole1

    Hej alla här.
    Jag är 47 år gammal och har inga barn och vill mycket ha även 1 barn. Har fått 5 missfall från förra året dec 2009 pga myom men vet inte om det är pga myomet eller ålder. Den 13 september har opereras bort  myomet. nu jag är hemma jag mår bra nu. Min gyn sa att jag måste vänta 6 månader för att försöka igen att bli gravid men jag tycker att det är för lång tid för mej som är 47 år gammal. Jag behöver din hjälp please!

  • marytose

    Vid 47 år så är chansen att bli gravid ganska liten. Vet du om dom fick bort all myom? Fast tydligen så nir du lätt gravid. Men har du kollat varför du fått 5 missfall under ett år? Tycker din gyn ska ta ett AMH-värde på dig för att se dina äggs status. Annars ska du ta dig direkt till Riga och äggdomation. jag är inte så himla insatt, men började skriva här i tråden för jag är 46 och blev gravid - men fick missfall. 
    Lycka till

  • marytose
    Primrose skrev 2010-09-27 22:16:25 följande:
    mariatösen: AMH indikerar äggreserven men inte kvalitén på äggen.
    Aha, antalet ägg man har kvar alltså? Finns det test på kvaliteten?
  • Primrose
    mariatösen skrev 2010-09-27 22:17:45 följande:
    Aha, antalet ägg man har kvar alltså? Finns det test på kvaliteten?
    Nej, egentligen inte. Dock kan man vid IVF få vissa indikationer - men de är inte heller, enligt vissa, helt tillförlitliga. Den bästa värderingen av kvalitet kan göras om man långtidsodlar redan fertiliserade ägg, sk blastocyster.

    Men att göra ett test för att få en generell bild av kvaliteten på de återstående äggen hos en kvinna s a s, det finns inte. Det är därför vi brukar säga att vi hoppas på att "guldägget" dimper ner, som vi inte vet när/om det kommer att ske.
  • nicole1

    Tack. 
    Ja dem opererade bort all myom. Läkare vet inte om det var pga myom eller inte dem ska ta reda på efter operation sa hon om det är pga det eller inte. Jag frågade den gyn som opererade mej  om det kan finnas några ägg kvar hon sa att jag har kvar men jag visste inte om man kan veta om kvalitet, och det inte lätt att få tag på dem (gyn).

    Måste ma vänta i 6 månader för att försöka att bli gravid igen efter operation?
    Jag hade tänkt att försöka igen efter 3 månader,

  • Primrose
    nicole1 skrev 2010-09-28 12:12:55 följande:
    Tack. 
    Ja dem opererade bort all myom. Läkare vet inte om det var pga myom eller inte dem ska ta reda på efter operation sa hon om det är pga det eller inte. Jag frågade den gyn som opererade mej  om det kan finnas några ägg kvar hon sa att jag har kvar men jag visste inte om man kan veta om kvalitet, och det inte lätt att få tag på dem (gyn).

    Måste ma vänta i 6 månader för att försöka att bli gravid igen efter operation?
    Jag hade tänkt att försöka igen efter 3 månader,
    Jag antar att de vill att du ska vänta för att livmodern har utsatts för trauma i form av ett kirurgiskt ingrepp. Man ska ju t ex helst vänta ett år med att bli gravid om man har gjort ett kejsarsnitt, av samma skäl, förmodar jag.

    Men du kan väl dubbelkolla med din läkare eller annan gyn. Vi här på FL ska nog inte svara på en sådan hälsomässigt viktig fråga.
  • isisisis

    Om du är 47 år nu och ska vänta ett tag  till...då hade jag rekommenderat äggdonation.
    Det kan ändå ta ett tag innan man lyckas.
    Vet inte om du googlat något på fertilitet och ålder.
    Men det är mycket svårt att behålla en graviditet efter 43 och det är få förunnat.
    Kanske man tillhör den lyckliga gruppen,men man kanske också kanske kan börja fundera över om ÄD kan vara ett alternativ.
    Chanserna efter 40 sjunker väldigt drastigt efter varje år som går.
    Men ÄD har du helt andra odds,för då får du donerade unga ägg,oc ha sama förutsättningar som en ung människa att behålla graviditeten.
    Kanvara värt att fundera på kanske.
    Lycka till iaf

Svar på tråden Fullgångna graviditeter efter 44?