• Snarkofagen

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Välkomna till tråd nummer 13! 



    Tiden går - här förbereder vi oss för att fira våra fyraåringar.

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap.

    I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar.

    Första tråden:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    Nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html
    åsså tolvan!: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m51044479.html
    Medlemmar vid TS 28/9-10
    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~
  • Snarkofagen

    FAAAAAAN!!! Jag blir GALEN! 

    Klockan är 4.52 och Ella kliar sig i rumpan så att både hon och jag blir GALNA! Jag orkar inte mer! Gissa om mannen får ta barnen i helgen, jag checkar in på hotell. Fan, är det inte det ena så är det det andra. Jävla skit! Jag ser ingen mask men det måste vara det för hon kliar, kliar och kliar. Och nu börjar jag klia också.

    Alltså - det här året. Kan vi börja om från början med en FRISK start?! ÅÅÅÅÅÅÅHHHH!!!  

  • Gladabarnensmamma

    men snarko - nu ar val botten nadd hos er hoppas jag? Herregud, aret har knappt borjat och ni verkar ha hunnit igenom hela registret? Jag forstar verkligen hur otroligt trott du ar pa allt, man kanner for att "saga upp sig" ibland. Hoppas resten av dagen har gatt battre - och att ni kryar pa er!!!

    teasa - jag beundrar verkligen din ork och ditt ansvar. Skont att du har kunna sanka ribban lite pa hur smutsigt och stokigt det kan vara hemma - det kan vara en himla inrotad sak som ar jattesvart att slappa. En klen trost ar kanske att vi gjort samma sak... det tog typ ett ar for mig att sluta irritera mig / ha angest over att inte ha fint hemma, men det var en nyttig laxa.

    Vad galler mitt eget gnall sa fick jag medhall fran dagmamman igar; lillebror har varit brakig & gnallig hos henne ocksa (det ar han som driver braken hemma just nu, puttar storebror, skriker & gor annat som Felix har slutat med). Skont att fa bekraftat...

  • Snarkofagen

    Hej tjejer! Nu är jag en gladare Snarko igen. Mannen har kommit hem och allt är frid och fröjd igen. 

    teasa - håller med Nollan, du drar verkligen ett STORT lass och det är imponerande att du orkar. Fast å andra sidan så har du ju inget val så det är ju bara att bita ihop. Hoppas du hittar andningspauser någonstans, små mikropauser.

    Nu är både Ella och jag behandlade mot springmask och det verkar ha gått bra. När jag ringde till förskolan, tycker jag inte att de fattade hur snabbt skiten kan sprida sig.

    Nollan - skönt (missförstå mig rätt...) att Elliot är bråkig hos dagmamman också. Undrar vad det beror på? Har du förresten bestämt hur du ska göra med Felix och dagmamman? Och hur mår du och magen?  

    I morgon ska jag till gyn och kolla läget med cysta och livmoder. Håll tummarna!  

  • Gladabarnensmamma

    Snarko - jag håller tummarna för att gyn-besöket imorgon går bra. Och ja, det är faktiskt skönt att höra att Elliot bråkar på alla fronter... jag funderade lite i helgen och kom fram till att det kan vara tänder på G. Han har fortfarande bara 16 tänder (andra kindtänderna har inte kommit än, han har varit sen med alla sina tänder) - han brukar ju normalt sova hela natten men nu vaknar han och skriker, bråkar direkt & ska BARA ha MAMMA. Vi kör en kombinerad uppstyrning av beteende (benhårda gränser för det som inte är okej) samt mer gullegull och ÅÅåh vad DUKTIGT och var STOOOR du blivit för lite mer självkänsla.
    Jag & maggen mår bra  sista dagarna har varit sköna med mera sömn & slappande på kvällen och illamåendet börjar lägga sig.
    Ang. dagmamma... funderar fortfarande. Han har varit helt ok hos henne sedan den andre 4-åringen slutade (han kanske trvis med att vara äldst?) så vi avvaktar till sommaren och ser om vi hittar ngn plats på en förskola (typ nollan, pre-kinder som dom säger här). Det brukar vara deltid och om nästa lillfis är snäll så orkar mamman ha Flippen hemma lite mer. Kommer en Elliot-II tror jag grabbarna stuvas in heltid för helt ärligt pallar jag inte med en repris av halvtids-dagis + sjuk bebis hemma, no way.

  • mejja75

    Snarko: Springmask! Usch, det måste varit obehagligt. Det är min värsta skräck att barnen eller jag ska få mask av nåt slag.
    Håller tummar och tår för att det ska gå bra hos gyn imorgon!

    Nollan: Åh vad jag känner igen Elliots beteende. Theas ena kusin är en månad yngre än Elliot och han är lika dan! Tror också på tydliga gränser och uppmuntran, nåt som kusinens föräldrar inte riktigt kör med. Han får helt enkelt göra som han vill...

    Här är det sjukstuga igen. Jag är förkyld och har fortfarande hostan från helevetet, har väl kännt mig pigg i typ två dagar detta året. I torsdags vaknade Thea med feber. Igår var hon feberfri hela dagen, men jag kände att det var lika bra att hon fick var hemma från dagis ändå. Tur var väl det för hon har fått feber igen, är uppe över 39 nu på kvällen Det är väl bara en tidsfråga innan Ville åker på det också.

  • Mamma till bröderna bus

    snarko lycka till imorgon,

    usch vad många som är sjuka och hängiga nu.. inte kul alls.. just i skrivandets stund så är vi friska och jag gissar på att felix ska växa i en period nu, för gisses så han äter.. förra veckn fick vi truga som bara den för att ungen skulle äta lite.. nu äter han som om det inte fanns någon morgondag.. två portioner middag och sen en banan och ett äpple.. så är det varje dag sen ett par dagr tillbaka, han är så tydlig i sina växa perioder..

    nu är det nedräkning.. syrran ska bort i helgen så vi får familjehelg.. sen ska syrran bo här i tre veckor till, men dock inga fler helger.. längtar..
    nollan hur mår du?? hoppas jag får må illa och vara trött och grinig snart..


    Felixmamman
  • Daimis

    Oj va ni skriver

    Nollan; Stort Grattis!!! Häftigt m en nr 3!!

    Snarko; Ojoj, mask, inte kul men skönt att det verkar va lätt o "bota". Och Lycka till idag!
    Hoppas ni får hjälp m urinvägsinfektionen snabbt! Har oxå haft det och det är verkligen inte kul...

    mejja; Krya på er. Det är typisk tid för förkylningar nu!!! Även om de inte är roliga...

    Bussig; Hur gick det m vägningen?

  • teasa

    Är tillbaka igen efter några VAB dagar här med. Men inget allvarligt, i fredags var det Louie med krupp hosta och feber och igår lördags blev Molly också febrig så vi körde "feberfriadagen" igår och nu är ordningen återställd med 2 barn på dagis och mig på jobbet (tack o lov jag behöver vila upp mig lite ;))

    Snarko: Mask, huga, har sett att det gått på dagis ett par gånger, men vi har klarat oss hittills. Tack och lov, låter inge' trevligt alls.

    Mejja: Usch vad jobbigt att aldrig få vara frisk.... krya på er!

    Bussig: Bara 0,8 kg det var väl skönt!!

    Nollan: Elliot kanske tycker det är skönt att få vara störst och äldst hos dagmamman.

  • Gladabarnensmamma

    Bussig: Wow, bara 0.8 kg efter allt som hänt... vad duktig du är. 0.8kg skiftar man ju liksom under en dag bara med vätska & mat förbränning! Jag håller också tummarna för att du ska må pyton snart   För min del verkar det värsta lagt sig, illamåendet är bättre redan nu (v.10) och visst är jag trött på kvällarna, men inte sjukt trött som när jag väntade Elliot, utan jag sover som vanligt 6-7 timmar / natt och hankar mig igenom dagen rätt enkelt. Men jag har enorm tur, har mått jättebra som gravid så kanske blir det så igen? Man kan ju alltid hoppas! 

    snarko; håller tummarna för dig idag att allt går bra. Skönt att man kan bota masken relativt lätt... Jag råkade ut för något liknande när vi hälsade på exets föräldrar i Australien (satt vid middagsbordet när det kittlade i rumpan, gissa om jag fick panik!!) - exets mamma var av den finare typen så sambon och jag fick smyga med medicin (skyllde på akut migrän & att vi måste till apoteket). Sen gick jag under smeknamnet "wormy-bottom" (maskrumpa) under resten av den semestern...

    teasa; (du menade nog Felix)  - ja, jag tror han gillar att vara äldst. Han är helt fascinerad av den lille 10-månaders killen (Felix har alltid ÄLSKAT bebisar, han vill hålla, krama, låter bebisarna dra honom i näsan...). 
    Skönt att ungarna frisknat till hemma. Mina hostar och nyser gröna ormar, men så länge dom inte har feber eller verkar hängiga så är det okej hos dagmamman. 

    mejja - krya på er!  

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~