• Ulrika45

    Fler äldre förstagångsmammor?

    Jag är 45 (!) år och gravid. Jag har inga barn tidigare men min sambo har en dotter på 10 år. Min sambo är 40 år. Jag är helt överväldigad och vågar inte riktigt tro att detta är sant. Kan ju inte heller prata om det, för jag är bara i vecka 6, snart 7. Vore kul om någon annan i liknande situation också fanns här inne?

  • Svar på tråden Fler äldre förstagångsmammor?
  • GRÄDBULLEN

    Grattis alla 40+ mammor.Jag var 42 när jag fick min dotter jag hade gett upp hoppet om att bli mamma,men till slut blev det en dotter som snart fyller12 år .Bara njut för de växer upp snabbt

  • Pippis

    Jag är 46 och hinner få mitt första barn en månad innan 47-års dagen Glad

    Har mått otroligt bra hela tiden, vilket möts med förvåning av många. De verkar tro att om man är lite äldre ska man må sämre?? Skrattande 

    Jag har gått på UL på  SMVC var tredje vecka from v 11. Det är definitivt åldern som gör att man blir extra kollad, inte beroende på sjukhus.
    Egentligen skulle MVC-kontrollerna varit tätare också men beroende på mitt välmående (och barnets) så har jag sluppit det. Det blir mycket tid som man måste ta ledigt annars. 

  • Aubree

    Hur går det för er med bebisarna? Så roligt att höra att det går att få barn lite högre upp i åren :) Jag funderar på att försöka bli en äldre mamma, men är lite osäker ännu om jag ska våga mig på detta med barn. Hur fungerar det med förlossningen när man är så pass äldre första gången, är det ks som är bäst?

  • huldaskarin

    Jag var inställd på vaginal förlossning och det fanns inget annat som tydde på att det inte skulle fungera, men efter 40 timmars värkarbete så beslutades om ks. Bebis reagerade negativt på igångsättningsdroppet och jag var bara 3 cm öppen så då var det ett lätt beslut, men ks är inget jag skulle ha valt annars eftersom det tar sån tid att läka ihop.

  • Aubree
    huldaskarin skrev 2012-05-19 12:57:49 följande:
    Jag var inställd på vaginal förlossning och det fanns inget annat som tydde på att det inte skulle fungera, men efter 40 timmars värkarbete så beslutades om ks. Bebis reagerade negativt på igångsättningsdroppet och jag var bara 3 cm öppen så då var det ett lätt beslut, men ks är inget jag skulle ha valt annars eftersom det tar sån tid att läka ihop.
    När man googlar står att det kan ta längre tid för äldre förstagångsmammor, men det är ju svårt att veta hur vanlig det är. Jag känner en tjej som fick sitt enda barn vid 45, det tog flera dygn och barnet är därför svårt handikappat eftersom hon inte fick snitt i tid. Har därför tänkt att det kanske är bättre att försöka få planerat ks.
  • Aubree
    huldaskarin skrev 2012-05-20 09:31:00 följande:
    Om man förklarar sina farhågor så borde det inte vara omöjligt att få planerat ks tycker jag.
    Precis, antagligen lättare för oss över 40 kan jag tro.
  • Aaglars

    GRATTIS ALLA! Vilken underbar tråd!

    JAg var 38år med första barnet. 40år med andra och har precis fått mitt tredje barn - 42 årSolig  .

    Ni som skriver om extra kontroller pga åldern - var går den åldersgränsen?   

  • BookLady
    Aaglars skrev 2012-05-27 11:43:10 följande:
    GRATTIS ALLA! Vilken underbar tråd!

    JAg var 38år med första barnet. 40år med andra och har precis fått mitt tredje barn - 42 årSolig  .

    Ni som skriver om extra kontroller pga åldern - var går den åldersgränsen?   

    Wow, grattis! Jag hade gärna också haft åtminstone 2, men orkar nog inte dessvärre och sambon vill inte heller. När det gäller kontroller erbjuder iaf Stockholm alla 35 och uppåt KUB-test.
  • Aaglars

    Jo KUB och sånt erbjuds även här. Men det var någon som skrev om tätare kontroller på MVC o.dyl. Så var det inte för mig

Svar på tråden Fler äldre förstagångsmammor?