• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Lully Hill

    Här kan man läsa mer:

    Jag tillhör alltså de med autoimmunproblematik, man kan ha flera olika immunstörningar. Vissa bildar antikroppar mot mannens celler mm. Det kan jag inte så mycket om. Men läs på här:
     www.repro-med.net/repro-med-site2/
    Läs bla "About the programme" och "Tests and treatment". Ni hittar också forskningsrapporter här.


    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Fru xx

    Fantastiskt Lully Hill, grattis!!! Får man fråga vart du fick hjälp för det här med immunologin, hos IVF- läkaren, din vanliga gyn eller husläkaren? För mig känns det som att ingen bryr sig om att forska vidare i vad det kan bero på att man aldrig lyckas. Har gjort 6 ICSI med makens spermier med ET eller DET varje gång, har sammanlagt fått insatt 9 embryon, aldrig fått plus! Har efter det gjort 6 inseminationer med donerade spermier, aldrig fått plus! Väntar nu på resultatet av den 7'e inseminationen. Denna gången vet jag att jag haft äl och toppenfin slemhinna för har gått på fyra vul, tagit äl-test samt nu en vecka senare blodprov på progesteron som visade ett värde på 124 vilket tydligen är högt och bra. Men funkar det inte nu heller så undrar man ju vad fanken som är problemet, ingen verkar kunna förklara det. Jag har haft barnastma, är fortfarande allergisk mot pälsdjur, har lågt AMH-värde, TSH på 2,8 och T4 på 17 när vi gjorde vår fertilitetsutredning år 2008. Alla mina prover skulle vara normala enligt gynekologen som gjorde vår fertilitetsutredning på gyn.mottagningen på sjukhuset. Jag tog ändå upp det här med immunologi med Cura då vi var inne på vår 5'e ICSI men blev avfärdad med att det var mycket ovanligt och att mina prover varit normala. Cura tog ändå ett nytt blodprov och kollade mitt TSH och då hade jag TSH på 2,7 vilket enligt Cura var normalt, det var i oktober 2009. Men har nu nyligen läst här på FL att man helst ska ligga under 2 för att ha bra fertilitet. Vet inte vad jag ska göra, man känner sig så maktlös. Någon som har några tips?

  • Vädur 78
    Fru xx skrev 2011-11-04 15:36:05 följande:
    Fantastiskt Lully Hill, grattis!!! Får man fråga vart du fick hjälp för det här med immunologin, hos IVF- läkaren, din vanliga gyn eller husläkaren? För mig känns det som att ingen bryr sig om att forska vidare i vad det kan bero på att man aldrig lyckas. Har gjort 6 ICSI med makens spermier med ET eller DET varje gång, har sammanlagt fått insatt 9 embryon, aldrig fått plus! Har efter det gjort 6 inseminationer med donerade spermier, aldrig fått plus! Väntar nu på resultatet av den 7'e inseminationen. Denna gången vet jag att jag haft äl och toppenfin slemhinna för har gått på fyra vul, tagit äl-test samt nu en vecka senare blodprov på progesteron som visade ett värde på 124 vilket tydligen är högt och bra. Men funkar det inte nu heller så undrar man ju vad fanken som är problemet, ingen verkar kunna förklara det. Jag har haft barnastma, är fortfarande allergisk mot pälsdjur, har lågt AMH-värde, TSH på 2,8 och T4 på 17 när vi gjorde vår fertilitetsutredning år 2008. Alla mina prover skulle vara normala enligt gynekologen som gjorde vår fertilitetsutredning på gyn.mottagningen på sjukhuset. Jag tog ändå upp det här med immunologi med Cura då vi var inne på vår 5'e ICSI men blev avfärdad med att det var mycket ovanligt och att mina prover varit normala. Cura tog ändå ett nytt blodprov och kollade mitt TSH och då hade jag TSH på 2,7 vilket enligt Cura var normalt, det var i oktober 2009. Men har nu nyligen läst här på FL att man helst ska ligga under 2 för att ha bra fertilitet. Vet inte vad jag ska göra, man känner sig så maktlös. Någon som har några tips?
    har följt denna tråden ett tag men aldrig skrivit något. Tycker du ska be om att få Levaxin utskrivet och få ner ditt TSH värde. Gör man IVF behandlingar så stiger ju även värdet under tiden man tar hormoner, så du borde få ner det! Lycka till
    ♥♥♥
  • Linn73

    Åh grattis Lully, vad underbart att höra!!! Stort grattis! Hjärta

    Så intressant att du äntligen lyckades efter immunbehandlingarna. Precis som Fru xx har jag heller inte fått gehör från fertilitetsläkarna när jag pratat om min autoimmunitet. Sprayar just nu för fullt och börjar med sprutorna på måndag. Ska bli intressant att se om resultatet blir annorlunda den här gången med TNF-alfa-hämmaren Enbrel som Beer rekommenderar. Mår så mycket bättre nu efter tre undermedicinerade och plågsamma år, det borde ju om inte annat påverka positivt!

    Maria69, vad jobbig för dig.. Precis som småsteg säger, ge inte upp! Men tillåt er att sörja först. Nu håller vi tummarna för eskimåerna.

    Poussin, grattis i förskott!! Förhoppningsvis blir det här din sista födelsedag utan bebis Glad

    Kram och skön helg alla!

  • Fru xx

    Vädur - Vem skriver ut levaxin? Var nyligen hos husläkaren för har haft återkommande förkylningar under hösten och varit trött och hängig. Hon tog blodprov och skulle testa en massa, bland annat sköldkörteln. Om proverna var normala skulle hon inte ringa, ifall nåt var onormalt skulle hon kontakta mig. Hon har inte hört av sig, så då anser väl även hon att TSH och T4 är normalt. Kan nog bli svårt att få levaxin då kan jag tänka. Ska jag ringa henne kanske?

  • Vädur 78
    Fru xx skrev 2011-11-04 16:00:58 följande:
    Vädur - Vem skriver ut levaxin? Var nyligen hos husläkaren för har haft återkommande förkylningar under hösten och varit trött och hängig. Hon tog blodprov och skulle testa en massa, bland annat sköldkörteln. Om proverna var normala skulle hon inte ringa, ifall nåt var onormalt skulle hon kontakta mig. Hon har inte hört av sig, så då anser väl även hon att TSH och T4 är normalt. Kan nog bli svårt att få levaxin då kan jag tänka. Ska jag ringa henne kanske?
    TSH ska ju inte vara över 4,0 men vi svårigheter att bli gravid kom nya riktlinjer för 2 år sen tror jag på 2,5. Men är långt ifrån alla kliniker som har koll på det. Gör man IVF bör det vara runt eller under 1 eftersom hormonerna gör att värdet stiger.
    Fråga antingen på vårdcentralen eller din IVF klinik, kan ju vara värt att testa. Du kan ju även be dem kolla antikroppar
    ♥♥♥
  • Vädur 78

    Kanske ska presentera mig lite
    Började läsa lite i tråden nu i höstas när min läkare ville göra en hormonutredning på oss. De kollade bla AMH och antikroppar. 
    Har gjort 7 IVFer och alltid fått ut bra med ägg men dålig befruktning och dålig kvalité på embryona. 3 av gångerna har vi inte kommit till ET. Lyckades hösten 2009 och fick en son maj 2010 och nu kämpar vi med syskonförsök. Är igång just nu och denna gången har jag fått Prednisolon. Har underfunktion på sköldkörteln men har behandlats för det sen våren 2007. Hade även antikroppar.

    KRAM 


    ♥♥♥
  • Linn73
    Vädur 78 skrev 2011-11-04 16:18:29 följande:
    Kanske ska presentera mig lite
    Började läsa lite i tråden nu i höstas när min läkare ville göra en hormonutredning på oss. De kollade bla AMH och antikroppar. 
    Har gjort 7 IVFer och alltid fått ut bra med ägg men dålig befruktning och dålig kvalité på embryona. 3 av gångerna har vi inte kommit till ET. Lyckades hösten 2009 och fick en son maj 2010 och nu kämpar vi med syskonförsök. Är igång just nu och denna gången har jag fått Prednisolon. Har underfunktion på sköldkörteln men har behandlats för det sen våren 2007. Hade även antikroppar.

    KRAM 
    Välkommen Vädur 78! Häng gärna med oss i tråden framöver!
  • Lully Hill
    marias69 skrev 2011-11-04 12:36:55 följande:
    Grattis Lully Hill!!!

    Det är ju helt fantastiskt! Vad är det för behandling som du har fått, vad heter läkemedlet och så vidare?

    För min del slutade det med mens och minus.... Nu tar vi en paus och hoppas på våra tre frysta ägg. De sa till mig att äggen hade poäng 9,2 och det låter ju bra. Men varför vill det inte bli något?

    Jag har också en autoimmunitet i botten (hypertyreos). Nu är mina värden normala, men immunförsvaret kanske är på helspänn. Det lilla jag har gjort för att hjälpa kroppen är att jag slutat med vete och minskat nästan helt på gluten som enl en näringsterapeut jag träffat är boven i många autoimmuna historier.   

    Stor kram till dig och alla andra!
    Så tråkigt men ge inte upp vännen! Du har fina ägg och flera i frysen.  Jag tycker du inte skall slösa på äggen i onödan utan läs på lite om immunbehandlingarna och kontakta en klinik för hjälp.
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH