• MissGoodie

Servis i Stockholm?

Är det någon som vet var jag kan hitta en snygg servis i Stockholm? Allra helst vill jag ha en serie, med tallrik, skål och assiett. Jag vet att det finns på Ikea (och där är de riktigt prisvärda också), men de är lite trista. Och så stora, tycker jag...
    Nåt annat förslag?

• Svar på tråden Servis i Stockholm?
  • MissGoodie

Kajsa8 - JAg tittade på cerveras hemsida, men hittade bara lösa tallrikar och fat (och djupa tallrikar) och om vi ska ha minst 6 av varje så blev det jääättedyrt :/

Idispidis - Jag tyckte att Ikeas prisklass (runt 350 var alldeles utmärkt, haha... Men jag inser att det är i billigaste laget, så upp till en 800 iaf?

• Brucean78

Åk ut till Gustavsberg och proslinsfabrikens fabriksbod eller kolla in Ittalas andra hands sortering - bra priser (även den ute i Gustavsberg)

• ThePointOfItAll

IKEAs kvalité är rätt kass, de blir kantstötta av minsta lilla. Min servis är från Rörstrand och är 2-sortering, inköpt på 50-talet. Den har hållit i 60 år!

Men det beror ju på vad du ska ha den till, jag använder ju inte direkt min en vanlig tisdag Då blir det den kantstötta IKEA-servisen.

• Thursday

Till vardags använder vi Höganäs stengods, det är tåligt och snyggt. På Fabriskbutiken brukar det finnas till bra priser. Själv röstar jag nog för att använda de gamla kantstötta så länge och så samla på en snyggare och lite bättre kvalitet. Vi har en hel del delar till Höganäset, men det har vi samlat ihop och önskat oss till jul och födelsedagar under rätt många år.

• MissGoodie

Tack för alla tips :) Leksaker har jag nångång köpt på blocket, men porslin...? Fånigt av mig, kanske ;) Smart att samla till en lite bättre servis, som man kanske inte använder till vardags :) Höganäs gillar jag dock, kanske ska börja spara på den? :)

• Thursday
    MissGoodie skrev 2010-12-20 16:31:25 följande:
    Tack för alla tips :) Leksaker har jag nångång köpt på blocket, men porslin...? Fånigt av mig, kanske ;) Smart att samla till en lite bättre servis, som man kanske inte använder till vardags :) Höganäs gillar jag dock, kanske ska börja spara på den? :)
    Fast jag tycker att man ska använda sin fina servis till vardags! När annars? Annars kan man gå till loppisar och second hand, där finns ofta fina saker. Jag tycker att det kan vara jättetrevligt att duka med udda porslin, men att hålla det i en färg t.ex. Jag tycker inte att du ska tveka att köpa porslin begagnat, du äter väl på restaurang...?
  • MissGoodie

Idispidis - Hahaha, det tänkte jag inte ens på!  Nu har vi köpt (lösa delar) en svart servis på Ikea. Jättefint, men kvaliten lär ju visa sig inom kort ;)
    Men det är ju inte sista gågen vi har middagsgäster, så blocket nästa :)

• Ann Lee
    MissGoodie skrev 2010-12-21 17:38:04 följande:
    Idispidis - Hahaha, det tänkte jag inte ens på!  Nu har vi köpt (lösa delar) en svart servis på Ikea. Jättefint, men kvaliten lär ju visa sig inom kort ;)
    Men det är ju inte sista gågen vi har middagsgäster, så blocket nästa :)
    Kan även rekommendera Tradera!
    När min man var yngre fick samlade hans farmor och farfar på en kaffeservis åt honom från Fyrklövern. Han fick en kopp, ett fat, en assiett varje födelsedag. Tror säkert att de betalade flera hundra för varje set. Han fick sammanlagt 12 set. Nu i höstas låg en likadan servis ute på Tradera och vi ropade hem den för under hundringen, hela servisen alltså!
  • MissGoodie

AnnLee - Tradera har jag aldrig riktigt fått haj på, så det skippar jag nog. Eller så sätter jag mig en dag och läser igenom reglerna ordentligt. Bra tips iaf, tack :)

Svar på tråden Servis i Stockholm?