• Äldre 9 Jan 21:43
    32884 visningar
    36 svar
    36
    32884

    Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?

    Vår son är 1,5 år och vi planerar att köpa ny säng till honom när han blir 2 år i maj. Vill inte köpa en stor vuxensäng direkt utan antingen juniorsäng eller växasäng. Men de flesta juniorsängar är ju 70x140 cm, räcker det? Och hur länge?
    Vill han kanske ändå ha en störra tuffare eller vanlig säng när han är 5-6 år så klarar han väl sig på en sån, men annars är ju en växasäng bättre men de är ganska dyra de jag tittat på. Tycker inte Ikea har några fina heller.
    Sen funderar jag på om den inte ska vara 80 cm bred, är det inte bättre när man vill ligga jämte när han ska somna och så? Är 70 för litet då?

    Tack!

  • Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?
  • Äldre 17 Jan 07:32
    #1

    Puffar

  • Mica82
    Äldre 17 Jan 07:37
    #2

    Hej hej!


    Vår som är snart 3 år och har en 70 * 140 säng. Vi köpte just en sådan för att vi inte ville vänja honom vid att vi skulle ligga bredvid honom när han skulle nattas. Vi hade väldigt dryga nattningar innan och ville bryta mönstret.

    När han var sjuk en gång så låg jag bredvid honom så det går men det blir väldigt  trångt.

    Han kommer säkert kunna ha den ett bra tag till. byter säkert säng när han är 5-6 år.


    ♥♥Alexander 080213♥♥
  • Äldre 17 Jan 07:42
    #3
    Mica82 skrev 2011-01-17 07:37:52 följande:

    Hej hej!


    Vår som är snart 3 år och har en 70 * 140 säng. Vi köpte just en sådan för att vi inte ville vänja honom vid att vi skulle ligga bredvid honom när han skulle nattas. Vi hade väldigt dryga nattningar innan och ville bryta mönstret.

    När han var sjuk en gång så låg jag bredvid honom så det går men det blir väldigt  trångt.

    Han kommer säkert kunna ha den ett bra tag till. byter säkert säng när han är 5-6 år.


    Ja de VILL nog inte ha en junior/växasäng längre än så va...? Därför känns det lite onödigt att köpa en alltför dyr säng bara för att han ska kunna ha den så länge som möjligt när han växer. Eller vad tror ni?
  • Mica82
    Äldre 17 Jan 08:23
    #4

    ja det har du rätt i. Eller så köper du en på blocket :) Kanske ni har eller kommer få småsyskon som kan ta över sängen? Isf vår ni ju lite mer valuta för pengarna.

    Vi köpte en billig på IKEA. Den där vita med två lamm vid huvudgaveln. Inte så jättespänannde men helt ok. Får bli en finare säng nästa gång.

    Lycka till!


    ♥♥Alexander 080213♥♥
  • Äldre 17 Jan 08:30
    #5

    Juniorsängarna från IKEA är 70*160 cm.

    Våra döttrar har Hensvik från Ikea och stora tjejen fyller 7 i februari, är lite mer än 120 cm lång och vill inte byta säng.
    Mellandottern fyller 5 i april och är ca 100 cm lång - kan ha den länge till.

    Lillan har Hensvik spjälsäng som vi kan ta av ena sidan på, den får hon ha tills storan inte vill ha sin juniorsäng längre.

    Denna gillar jag också, den kan de ju ha länge:, den är så stilren o fin http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39887442

  • Mica82
    Äldre 17 Jan 08:59
    #6

    Kina79
    den var ju jättefin! :)

    Härligt att hon gillar sängen och att hon fortfarande gillar sin säng :) Tack för att du rättade till storleken oxå. Reflekterade aldrig över att längden lät lite väl kort. :p


    ♥♥Alexander 080213♥♥
  • Äldre 17 Jan 09:28
    #7
    Mica82 skrev 2011-01-17 08:59:14 följande:

     Tack för att du rättade till storleken oxå. Reflekterade aldrig över att längden lät lite väl kort. :p


    Ingen fara!

    Vi är kort i vår familj, så både jag och min man kan lägga oss bredvid om det skulle behövas.
    Men är de ledsan eller sjuka så lägger vi oss hellre tillsammans med dem i vår säng som är där nere. De somnar dessutom sällan i sina egna sängar, utan lite varstans
    Storan somnar oftast i min säng. Mellantjejen antingen i spjälsängen, i extrasängen på lillans rum, i pappans säng, eller ibland i  sin egen säng.

    Vi har så många andra strider, så bara de somnar så är vi glada. Sen flyttar vi dem sen.
  • Äldre 17 Jan 09:32
    #8

    vi bytte från växasängen när sonen blev fyra. han hade växasänegn i två år.
    nu är det dax för minstingen att byta till växasäng eller junior men denna gång blir det nog en juniorsäng för det känns som att han kan ha den lite längre än en växasäng plus att man får plats med ett större täcke ifrån början.

  • Äldre 17 Jan 09:35
    #9
    Mica82 skrev 2011-01-17 08:23:00 följande:

    ja det har du rätt i. Eller så köper du en på blocket :) Kanske ni har eller kommer få småsyskon som kan ta över sängen? Isf vår ni ju lite mer valuta för pengarna.

    Vi köpte en billig på IKEA. Den där vita med två lamm vid huvudgaveln. Inte så jättespänannde men helt ok. Får bli en finare säng nästa gång.

    Lycka till!


    en sån har vi funderat på. den är neutral och man kan ha den till en flicka också. helst vill jag ha en äldre säng men har inte riktigt tålamodet att vänta tills jag hittar nån.
    hur är den sängen annars? jag tänkte på att det inte är så långa skyddskanter.
  • Äldre 17 Jan 09:49
    #10
    Hallonmumsan skrev 2011-01-17 09:35:14 följande:
    en sån har vi funderat på. den är neutral och man kan ha den till en flicka också. helst vill jag ha en äldre säng men har inte riktigt tålamodet att vänta tills jag hittar nån.
    hur är den sängen annars? jag tänkte på att det inte är så långa skyddskanter.
    Men en växasäng kan de väl ha längre än en juniorsäng...växasängar kan väl oftast bli upp till 190-200cm långa.

    På Ikea finns en stödbräda som går att sätta på nästan alla sängar, så det kan du köpa till den sängen med lamm. =)
Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?