• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35921 visningar
    524 svar
    524
    35921

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Tomtef­ar
    Äldre 3 Mar 11:33
    #21
    johan svensson skrev 2011-03-03 11:22:34 följande:
    Kanske ett tips till Sverige fattigpensionärer som inte har råd att gå till tandläkaren. Släng bort dina identifieringshandlingar och säg att du är papperslös så får du tandläkarräkningen betald.

    Papperslös är en omskrivning, den verkliga definitionen är människor som sökt asyl,  fått sin sak prövad, och där man kommer fram till att de inte har skyddsbehov i Sverige. Papperslösa är alltså inte människor som väntar på att få sin ansökan om asyl prövad eller som fått uppehållstillstånd, utan människor som fått avslag. Det har alltså ingen rätt att vistas här.
    Men va smart idé.... ska tipsa min farmor som inte har råd men byggt upp Sveriges välfärd. Ska själv slänga mina ID handlingar...detta är ju rena jackpotten...allt gratis o serverat....släng alla era ID handlingar...siste man får stå för notan.
  • Tomtef­ar
    Äldre 3 Mar 11:48
    #22

    Kort och gott måste väl ändå detta beslutet innebära att det är fri vård för ALLA I SVERIGE....förutom svenskar själva då så klart som måste betala för sin vård....och för alla andras.
    Regeringen vet inte ens hur många det är som i just nu befinner sig i Sverige som är illegala invandrare.

  • Velour
    Äldre 3 Mar 14:03
    #23
    accept skrev 2011-03-03 11:19:26 följande:
    Word!
    Vilket "ghettoutryck"...
  • Velour
    Äldre 3 Mar 14:10
    #24

    Men vänta! "Vissa grupper av papperslösa"? Vilka är dessa "vissa" grupper? Det innebär alltså att det inte är alla papperslösa?

    Och enligt Göran Hägglund: "Nästan alla andra europeiska länder har ett regerverk som är mer generöst än det svenska och det finns ingenting som talar för att det ska leda till en sån utveckling" (på frågan om ifall detta beslut innebär att flera papperslösa kommer att söka sig till Sverige).

     

  • Velour
    Äldre 3 Mar 14:11
    #25

    Regelverk*

  • Tomtef­ar
    Äldre 3 Mar 15:41
    #26
    Velour skrev 2011-03-03 14:03:53 följande:
    Vilket "ghettoutryck"...
    Hela Sverige är snart ett ENORMT ghetto, men det tycks vara planen. Sabotera välfärden för den inhemska befolkningen till förmån för folk som inte bidragit ett skit för att bygga den.
  • Tomtef­ar
    Äldre 3 Mar 16:11
    #27
    Velour skrev 2011-03-03 14:10:41 följande:
    Men vänta! "Vissa grupper av papperslösa"? Vilka är dessa "vissa" grupper? Det innebär alltså att det inte är alla papperslösa?

    Och enligt Göran Hägglund: "Nästan alla andra europeiska länder har ett regerverk som är mer generöst än det svenska och det finns ingenting som talar för att det ska leda till en sån utveckling" (på frågan om ifall detta beslut innebär att flera papperslösa kommer att söka sig till Sverige).

     
    Göran Hägglund är så frånvarande från verkligheten man kan komma...han är ju trots allt religiös!

    Vad som kommer hända framöver är att flykting och människosmugglare kommer ha köra busslaster med folk till Sverige som kommer vara "papperslösa" när de kommer hit. Djungeltelegrafen kommer gå varm och trummorna kommer eka att i Sverige minsann behöver du minsann inte göra ett skit. Du får allt serverat....dom där dumma Svenskarna pröjsar allting hehehe..bara dra din story hur apatiska dina ungar blivit och när du fått fri läkar och-tandvård kan du ju åka hem på semester...allt på de dumma svenska skattebetalarnas bekostnad.
  • Velour
    Äldre 3 Mar 16:22
    #28
    Tomtefar skrev 2011-03-03 16:11:32 följande:
    Göran Hägglund är så frånvarande från verkligheten man kan komma...han är ju trots allt religiös!

    Vad som kommer hända framöver är att flykting och människosmugglare kommer ha köra busslaster med folk till Sverige som kommer vara "papperslösa" när de kommer hit. Djungeltelegrafen kommer gå varm och trummorna kommer eka att i Sverige minsann behöver du minsann inte göra ett skit. Du får allt serverat....dom där dumma Svenskarna pröjsar allting hehehe..bara dra din story hur apatiska dina ungar blivit och när du fått fri läkar och-tandvård kan du ju åka hem på semester...allt på de dumma svenska skattebetalarnas bekostnad.
    Oj, här drar vi på de högsta växlarna...

    Aja, vi får väl helt enkelt se hur det blir. Man kan också kolla på hur det ser ut i de länder som innan Sverige har infört detta system och sen jämföra med Sverige.

    Göran Hägglund är religiös ja, men man behöver inte vara världsfrånvänd ändå.  
  • Äldre 3 Mar 16:23
    #29

    Jag hoppas verkligen det blir så här nu! ÄNTLIGEN! Ett steg i rätt riktning om vi ska följa FNs barnkonvention som vi har skrivit under. Framförallt ett stort steg för ett mänskligare samhälle.

    Vad det får för konsekvenser för oss som vistas här legalt (vad du kallar "den inhemska befolkningen") är som du säkert förstår själv svårt att sia om. Det beror på politiska beslut kring skatter, resursfördelning mm. För mig är det dock så självklart att papperslösa ska ha lika rätt till sjukvård och skola som jag så jag är beredd att ta eventuella konsekvenser. Jag har också drabbats av den höga belastningen på sjukvården men jag tycker så här ändå. Jag tycker mig inte ha mer rätt till vård än papperslösa. Det är en stark övertygelse jag har och det hänger ihop med min människosyn och världsbild.

    Och nej, ni som är oroliga att det kommer att komma massor av illegala invandrare hit kan sluta oroa er. Man flyr inte från sitt ursprungsland och lever gömd i ett annat land om det inte är nödvändigt. 

  • Lady Sylvan­as
    Äldre 3 Mar 16:28
    #30

    Hur ska man gå tillväga då?

    Om en pappaerslös person kommer in på akuten, ska de skickas hem igen? Oavsett vad som är problemet?

Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola