• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Loviz

    Precis i början, när bäbisen får mat den/de första gångerna, gav ni varm eller kall mat då? Typ, broccolibuketter och morotsstavar.

  • Daeminimon
    Loviz skrev 2011-09-03 22:50:36 följande:
    Precis i början, när bäbisen får mat den/de första gångerna, gav ni varm eller kall mat då? Typ, broccolibuketter och morotsstavar.
    Ljummen! Glad Lätt ångkokta broccolibuketter, morotsstavar och palsternacksstavar började vi med. Och päron! (Kalla!)
  • Daeminimon

    Bakade en jättegod banankaka idag, utan socker. Konsistensen blev väldigt blw-vänlig!

    2 ägg
    50 gram smör
    1 dl standardmjölk
    3 dl mjöl (jag körde vetemjöl, man kan väl experimentera med dinkel, bovete etc)
    1 1/2 tsk bakpulver
    3 övermogna bananer, mosade.

    Vispa äggen pösigt. Smält smöret, blanda i mjölken, och värm. Slå i mjölkblandningen i äggen. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggblandningen. Vänd ner bananerna. Häll i en smord och bröad form, grädda på 200 grader tills gyllenbrun, och då den precis klarar sticktestet.

    Den blir inte så pösig eftersom det är så mycket banan i, utan påminner mer om en kladdkaka, lite "degig" så där. Eddie fullkomligt älskade den!


  • salta katten

    Bananpannkakan lät ju supersmarrig för bebis (och alla andra som gillar banan förstås
    den måste jag prova i veckan 

  • Daeminimon
    salta katten skrev 2011-09-04 09:37:10 följande:
    Bananpannkakan lät ju supersmarrig för bebis (och alla andra som gillar banan förstås
    den måste jag prova i veckan 
    Bananpannkaka låter ju sjukt gott! Skrattande

    Skulle nog slänga i lite vaniljarom/vaniljfrön, som liiiiiiiite smaksättning också, om jag skulle baka den igen!
  • Loviz

    Idag kunde vi inte hålla oss längre. Skruttis har fått börja äta. Idag satt han i sin stol med oss när vi åt frukost men han lekte inte med leksaker den här gången - han sög på en gurkstav. Och jag var nästan lite tårögd. Tänk så stor plutten har blivit. Han håller en gurkstav i varje hand och suger och gnager på dem som om det gällde livet. Äntligen fick han som han ville. Som han har längtat och sträckt sig efter vår mat. Men han är ju bara 5,5 månader så vi ville vänta. Men nu har vi gett efter. Nu äter hela familjen tillsammans.

    Frukost: Två gurkstavar.
    Lunch: Två gurkstavar.
    Middag: En gurkstav och en broccolibukett.

    Det var så fint att se honom. Det här är början på något nytt. Något stort.

  • Loviz

    Ser att barnets matdag ser lite tunn ut. Kanske är självklart men vill ändå tillägga - Jag ammar Skruttis för fullt

Svar på tråden Baby led weaning