• Rockdonna

    Hatar sin lillebror

    Hej!

    Min 4-åriga son hatar sin lillebror som är 1,5 år. Han har sedan hans lillebror föddes inte gjort annat än att försöka skada sin lillebror på ett eller annat sätt. Kan inte lämna de ensamma ens någon minut utan att han ska försöka göra något ont eller taskit mot sin bror. Vi pratar om putta honom, bita honom, riva honom, ta hans leksaker, dra i hans kläder osv. Den lille har blivit väldigt härdad och klarar det mesta, men tycker så synd om honom samt han har blivit hårdhänt mot andra barn nu då det liksom är det enda han vet.

    Vi har verkligen försökt att ändra på hans beteende som förmodligen grundar sig på avundsjuka när han fick en lillebror som tog all min tid Han var inte redo att få ett syskon, men det går liksom inte att ändra idag...Den lilla vägrade ta flaska upp till 9 månader och har aldrig tagit nappen så var svårt för pappa att hjälpa till första året. Men sedan dess har vi verkligen försökt dela upp oss så att vi båda tillbringar tid själva med båda barnen, samt göra mycket kul tillsammans hela familjen för att få annat att tänka på, samt för att denna avundsjuka ska försvinna. Men det gör den inte. Vi orkar inte med detta beteende, då de inte kan vara i samma rum tillsammans i 5 minuter utan bråk....Vi har tom flyttat till hus med tomt för att vi trodde att hans beteende skulle bli bättre när han fick mer yta att röra sig på samt en tomt då han är så aktiv. Men det har inte blivit någon förändring alls, snarare sämre...

    Han säger själv att varför han gör detta är för att inte vill ha en lillebror. Vi har försökt att prata med honom och "sätta sig i hallen metoden när han är dum", tagit ifrån honom leksaker han tycker om osv när han är dum. Men det är som att prata med en vägg. Någon minut efter att han har bett om ursäkt och vi tror att han förstått så gör han om precis samma sak igen, gång på gång, på gång....dag ut och dag in...

    Någon som haft samma problem som lyckats komma runt detta? Andra som har tips? Eller någon professionell som vet hur vi ska hantera detta? Det är fruktansvärt jobbigt för oss som familj så behöver alla tips vi kan få, för alla våra ideer har tagit slut.

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Hatar sin lillebror
  • Isalel

    Varför det kan vara jobbigt att få ett syskon:
    * Det minsta barnet behöver och får mer fysisk omsorg
    * Den stora förväntas "vara stor" och den lilla "kommer undan" med dumma beteenden
    * Kan ibland bli så att stora får uppmärksamhet mest om det händer något särskilt, annars är den stora stor och "sköter sig själv" och behöver inte lika mycket uppmärksamhet
    * Ett lillasyskon kan förstöra en hel del i en 4 årings lek

    Några anledningar till varför en 4 åring kan bli arg på sitt syskon. Jättejobbigt att dela uppmärksamheten och att behöva vara stor. Inget konstigt, men det kanske krävs att man som förälder är med hela tiden för att punktmarkera. Är man med och bryter innan det händer så behöver man inte bli arg heller, då kan man mer neutralt säga att det inte är OK att göra så. Sen räcker det. Men jag tror det blir en ond cirkel, ni förväntar er att han ska göra det, och han lever upp till era förväntningar. Jag skulle prova att försöka att INTE bli arg, INTE straffa, utan försöka VARFÖR han väljer att göra illa sitt syskon? Det är inte lätt men det känns bättre för bägge parter tror jag...

  • stresss

    Jag tror att ni inte har nåt att förlora på att söka professinell hjälp. Det behöver inte finnas andra orsaker. jag tror att det tom finns en diagnoskod som heter "Extrem syskonsvartsjuka" eller liknande.

    det låter jättejobbigt.

  • mithrandil
    Rockdonna skrev 2011-05-29 21:38:38 följande:
    Han har gått på dagis sedan han var drygt 1 år, men vi har precis flyttat till annan ort och därav har vi inte fått någon dagisplats utan båda barnen börjar på dagis efter sommaren. Vi bodde tidigare i lägenhet och trodde att den äldre var rastlös, då han klättrade på väggarna hemma. Han är väldigt aktiv och därför flyttade vi delvis till hus med tomt på landet så han skulle kunna få leka av sig och kanske lämna sin bror lite i fred. Men han är samma som tidigare, om än värre, då han inte går på dagis nu, så han blir väl ännu mer rastlös. Min sambo är pappaledig med båda barnen, och han tycker det är fruktansvärt jobbigt att det är så här. Det går inte att njuta av sin föräldraledighet vilket känns riktigt sorgligt. Vi kan inte ens ta en syskonbild med egen kamera utan att han ska pilla honom i ögat, ta stryptag på honom eller dyl. De går dock på öppna förskolan dagligen för att han kontakt med andra barn och inte bara vara hemma.

    Från början gullade vi säkert mer med den yngre, men sedan vi förstod att det var något som inte stod rätt till så har vi försökt tänka på det, och gulla och spendera lika mycket tid med båda. Samt båda för beröm eller tillsägelser när de gör något galet. Samt den yngre gör också mycket otyg nu som han lärt sig av sin bror.

    Ja, det är den äldre jag är arg på innerst inne då det är han som inte kan acceptera sin yngre son. Den yngre vill inget hellre än bli underhållen och leka med den äldre men det slutar alltid med att han far illa, och tycker då så synd om honom. Det är svårt att känna något annat, men försöker verkligen inte att visa det för barnen.
    då tycker jag du bör börja där.
    Det är inte din sons fel att han inte klarar av att acceptera att han fått ett syskon. Han valde inte att bli storebror.
    Det var det ni föräldrar som gjorde.
    Dessutom så känner nog din son av din frustration och ilska. Försök att göra dig av med den och sök proffesionell hjälp så kommer han säkert att bli bättre.
    Förstår om du är arg och frustrerad. jag blir också irriterad och ledsen när vår storebror slår sin syster men jag försöker minnas att han aldrig bad om att få bli bror. det var ett beslut jag fattade åt honom.
    Det är inte deras fel att de är som de är. De är bara barn!!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Fyrbarnsmorsa

    Börja med att belöna minsta lilla tillstymmelse till bra beteende hos sonen.Gillar han tex stickers eller nåt han gillar,som han kan få samla ihop och när han har samlat ihop ex 10 st ,säg inte exakt hur många till sonen utan låt det komma som en överaskning för honom.
    Det blir hans jackpot då säger du att nu ska vi åka och bada för du har varit så snäll och duktig.Visa honom märkena och berätta att han ska få börja samla på såna och få när han är snäll med lillebror.
    Från början kan man behöva få ge ofta och vid minsta tecken på bra sak för att sen utöka i tid och ansträngning,han ska inte veta när det kommer en belöning.Det kan lika väl vara makaroner i en burk och man tar då mycket så den fylls fort från början.Du känner din son och vet vad som kommer funka som bra belöning för honom.Belöna ofta från början bara så han märker att det är nån ide att vara snäll,vid minsta tecken från början.

  • Rockdonna

    Ja, det är jättejobbigt. För hela familjen. Allt du skriver Erica86 är verkligen helt sant. Vi har dock försökt att inte straffa och fråga varför och då svarar han "Jag vet inte" och fortsätter man fråga så säger han att han inte tycker om lillebror och att han inte vill ha honom. Samt ibland "Han förstör för mig". Åh, inte lätt att vara mamma...men det var det ju ingen som påstod heller, men trodde inte att det skulle bli såhär.

    Men vi måste kolla upp detta professionellt, förstår verkligen det nu. Vi har trott att det är någon trots som ska ge med sig, men verkar inte bli så när det varit såhär i 1,5 år nu. Intressant med "Extrem syskonsvartsjuka" också, ska kolla upp det närmare. Så kan det ju vara. Behöver bara veta hur vi ska lyckas komma ur det då. Är nog lättast med professionell hjälp.

  • Fyrbarnsmorsa

    Glöm inte bort att belöna vid alla tecken på bra sidor och försök bara avstyra när det blir fel för han vill ha uppmärksamhet och den tar han i alla former,så ge honom ingen när det blir tokigt men i massor när det blir bra.

  • Rockdonna

    Tack för tipset krutmorsan. Väl värt ett försök! Ska tänka ut någon morot till honom som han gillar. Alla tips är välkomna! Har sååå ledsnat på att ha det såhär. Kan tänka mig att det funkar till att börja med iaf. Bara för att han ska förstå att han kan påverka situationen själv. Men om jag känner honom rätt så kommer han ledsna rätt fort, men då får vi väl utöka insatserna helt enkelt så att det blir mer lockande. Ska prova det!

  • Isalel
    Rockdonna skrev 2011-05-29 21:58:00 följande:
    Ja, det är jättejobbigt. För hela familjen. Allt du skriver Erica86 är verkligen helt sant. Vi har dock försökt att inte straffa och fråga varför och då svarar han "Jag vet inte" och fortsätter man fråga så säger han att han inte tycker om lillebror och att han inte vill ha honom. Samt ibland "Han förstör för mig". Åh, inte lätt att vara mamma...men det var det ju ingen som påstod heller, men trodde inte att det skulle bli såhär.

    Men vi måste kolla upp detta professionellt, förstår verkligen det nu. Vi har trott att det är någon trots som ska ge med sig, men verkar inte bli så när det varit såhär i 1,5 år nu. Intressant med "Extrem syskonsvartsjuka" också, ska kolla upp det närmare. Så kan det ju vara. Behöver bara veta hur vi ska lyckas komma ur det då. Är nog lättast med professionell hjälp.
    Ja det är inte lätt inte.
    Men jag tror iallafall när jag går till mig själv, att man ställer rätt stora krav på sitt första barn, man tycker dom är så stora och förståndiga, men dom är ju långt ifrån färdiga! Jag vet själv att jag var mycket hårdare mot min första än min andra. Men jag vet också att det känns jobbigare och jobbigare ju äldre dom blir, med att saker som inte "får hända" händer. Min 5 åring var idag på väg att slå mig när han inte fick som han ville och det kändes jättetufft. Men samtidigt så förstår jag hur arg han blir, och att han inte riktigt KAN förmå sig att kontrollera sina handlingar, han tycker också det är jättejobbigt att inte göra som han ska :/

    Men det kan säkert vara bra att ringa BVC eller något för att be om råd och tips, även om det är samma råd och tips man får så kan det kännas bättre att få kolla upp! Hoppas det blir bättre för er snart
  • Rockdonna

    Ska försöka tänka på det ni säger också att han inte önskade att få ett syskon. Han har aldrig varit intresserad av några bebisar så det kunde man nästan ha förstått...utan att det var vårt val som föräldrar. Men fattar inte riktigt hur jag ska bekräfta honom när han säger att han inte vill ha sin lillebror. Har sagt saker som, "Nej, jag förstår det. Men han kommer snart bli större och roligare att leka med, samt börjar prata osv." Det är bra att alltid ha en kompis med sig, du leker ju ofta med hans leksaker också osv, att vi tycker om de båda två lika mycket och att båda kommer att bo kvar här osv. Vad mer kan jag säga? För han verkar inte ta till sig det ovanstående då han ändå fortsätter bråka.

  • Fyrbarnsmorsa
    Rockdonna skrev 2011-05-29 22:02:40 följande:
    Tack för tipset krutmorsan. Väl värt ett försök! Ska tänka ut någon morot till honom som han gillar. Alla tips är välkomna! Har sååå ledsnat på att ha det såhär. Kan tänka mig att det funkar till att börja med iaf. Bara för att han ska förstå att han kan påverka situationen själv. Men om jag känner honom rätt så kommer han ledsna rätt fort, men då får vi väl utöka insatserna helt enkelt så att det blir mer lockande. Ska prova det!
    Precis det gäller att förekomma och se innan han lessnar.Det är ju tex ingen belöning för någon som är mätt att få mat eller en whiskey för den som inte dricker Jag vet att det funkar på dom i stort sett alla och funkar det inte så kommer ofta belöningen för sent eller är fel belöning.Sen går det inte heller att belöna ett beteende som inte finns än,då gäller det att vara listig och få fram första tecken på beteende och direkt belöna.Lika viktigt att försöka ignorera allt det dåliga bara göra det man absolut behöver men inte ge så mycket uppmärksamhet.Ta bort lillebror och trösta utan att säga så mycket eller bara att nu blev det tokigt.Lycka till Du får gärna inboxa eller fråga här om fler tips.
Svar på tråden Hatar sin lillebror