• RingRing

    IVF/PGD väntar på eller är igång

    Hej!

    Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 
     
     


    Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • simple82
    Hejåhå skrev 2013-01-22 19:18:47 följande:
    Hej!
    Jag och min man väntar på att få remissen ivägskickad till Huddinge för pGD.
    Det verkar vara olika bud gällande väntetiden. Pratar jag med Klinisk genetik så är det ett år. Pratar jag med Huddinge så är det 3-6 månader.
    Hur länge fick ni vänta innan första läkarbesöket på Huddinge? Hur lång tid efter det satte ni igång med hormonbehandlingen?
    Vi va på vårat sjukhus den 26/10 va i sthlm på båda besöken den 7/1 i år och väntar just nu på att få börja hormon behandling.. men de INTE säga exakt för hormonbehandling. Allt handlar om hur långtid de tar för genetiska hitta en analys så allt från direkt till flera månder. Till mig sa att vi kommer nog hinna med ett försök i april/maj, så ni bör få veta mera om eran väntetid när ni kommer tid. Lycka till =0)
  • simple82

    Gud va illa jag skriver *haha* hoppas du förstår ändå Hejåhå =0) Jag och min man gör pgd pga att jag har ett balanserat kromosomfel som gör att jag kan nästa omöjligt bli med barn och blir jag de så är risken för missfall extremt stor och skulle de sen stanna är risken överhängande att de kan få mitt kromosomfel fast i obalanseradform och då kommer de då av svåra hjärtfel och ingen koppling mellan hjärta och lungor samt svårt utveklingstörda troligen. För mig som har de i balanserad form påverkar de inte alls förut om att jag som sagt har väldigt svårt få barn. vi har haft oskyddat sex i 5 år utan att lyckas en gång... Men jag är uppvuxen med mitt fel då de finns i familjen så vi varit inställda på ivf hela tiden men de kan ändå ibland vara fruktansvärt tungt, tur man är två. Om de är nått så bara fråga oss, vi är flera här och alla har vi olika anledningar och historia =)

  • Hejåhå

    Inte så lång väntetid ändå! Kul med ett försök till våren!

    Vilken tur att pgd:n finns. En sen abort eller att riskera missfall är inget jag vill vara med om.
    Vi förlorade vår son i augusti-12 när han var 1 månad pga njursjukdom. Inget vi visste om innan trots UL. Vi har även en dotter som fyller 2 i mars. Båda barnen kom till på naturlig väg.
    Men den här gången är vi tvungna att använda mannens nedfrusna spermier och vi är därför glada att vi får den här hjälpen med pgd "trots" att vi redan har ett levande barn. Risken för att få ett sjukt barn, om vi skulle göra vanlig ivf, är 25%.

    Jag ska sätta mig och läsa genom hela tråden någon kväll.

  • simple82
    Hejåhå skrev 2013-01-23 06:49:12 följande:
    Inte så lång väntetid ändå! Kul med ett försök till våren!

    Vilken tur att pgd:n finns. En sen abort eller att riskera missfall är inget jag vill vara med om.
    Vi förlorade vår son i augusti-12 när han var 1 månad pga njursjukdom. Inget vi visste om innan trots UL. Vi har även en dotter som fyller 2 i mars. Båda barnen kom till på naturlig väg.
    Men den här gången är vi tvungna att använda mannens nedfrusna spermier och vi är därför glada att vi får den här hjälpen med pgd "trots" att vi redan har ett levande barn. Risken för att få ett sjukt barn, om vi skulle göra vanlig ivf, är 25%.

    Jag ska sätta mig och läsa genom hela tråden någon kväll.
    Beklagar verkligen, de som är bra med att ha någon sjukdom el kromosomfel och rätt till pgd gör att man inte räknas till vanligt barnlösa och därför har man rätt till syskon försök.. Så de är andra regler för oss med pgd än vanliga ivf_are.. och de är jag väldigt tecksam för =)
  • simple82

    Hejåhå, de kanske är i Gbg då.. Här och på många ställen i Sverige har du rätt till syskon om de gäller pgd ej annars.. Vet att vi får syskon sen av Halland :)

  • Hejåhå

    Jag har börjat läsa lite i tråden...
    Det är flera som skriver att det tar tid att sätta upp analysmetoden. Jag hänger inte med på riktigt exakt vad det är som tar tid. Om de har konstaterat genomet och "vart" de ska leta, är inte analysmetoden redan fastställd?
    Jag har läst på annat håll att det finns olika metoder att utskilja dna:t från cellen, FISH och PCR. Men det borde väl ändå inte ta upp emot ett år att klura ut vilken metod som ska användas?!

  • simple82

    De är olika sätt de hittar de på men i de olika sätten måste de ändå hitta en analys för just er.. Alla fel har en speciell analys då de enbart kollar på de.. De är extrem fall de tar ett år.. De är ofta nått som står bara för oss sa dom runt 4 veckor.. De längsta jag hört va 4 månader för en.. Alla får en analys inom just den metoden därför de tar tid.. Krångligt haha

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång