• RingRing

    IVF/PGD väntar på eller är igång

    Hej!

    Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 
     
     


    Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • simple82
    Yrja M skrev 2013-01-23 21:36:07 följande:
    Jag blev också osäker nu på vilken metod vi använde, kanske det var fish ändå.. Vi fick ju informationen på engelska och jag hade lite svårt att hänga med när han pratade om olika analysmetoder. Jag måste nog leta igen mina papper och kolla vad det egentligen står.
    Vad jag förstod de som så vad de än använder för metod måste de ändå hitta en personlig analys om de inte är ett standardfel så att säga el väldigt vanligt..vilket är ovanligt haha.. Därför gick vi inte in på mera hur dom gör de, eftersom vad dom än använder måste dom hitta en personlig analys och påverkar därför inte våran väntetid.. Så förstod jag de i sverige.. vet inte va mycket den dagen dock haha
  • simple82
    LS 1976 skrev 2013-01-23 20:38:48 följande:
    Vill bara säga tack för alla varma tankar och styrkekramar ni skickat. Efter en hemsk fredag börjar livet sakta återgå till det normala igen. Är tacksam för att sjukhuset beskrev tydligt vad som skulle hända efter att jag tagit medicinen för att få ut det döda embryot. Smärtan och blodbadet som följde var inte av den här världen.
     
    Beklagar verkligen, fy va hemskt.. hoppas du mår mycket bättre snart... <3
  • Tjejen35

    Det var ett tag sen jag var här, men oj vilka upp & nergångar. Jag har just varit på rutinultraljud & allt såg fint ut. Skönt! Har läst bakåt i tråden & hittat några funderingar. Den första var om missfall, förra hösten fick jag ett missfall efter en naturlig graviditet, då konstaterade vi att fostret slutat växa i vecka 6, detta konstaterades vecka 10 när remissen för moderkaksprov skulle skrivas. Då valde jag att se om kroppen skulle lösa det själv istället för piller & en vecka senare stöttes embryot ut. Nästa fundering var kring analystid, för oss tog det nästan exakt ett halvår innan de hade klart vår genetiska markör. De behöver bygga en markör som är helt personlig. För vår del vet jag att de beställde några varianter från USA (där vårt genfel är vanligt) innan de hittade rätt. Även om de vet genfelet så har de så extremt kort tid på sig för själva analysen när de har fått ut DNA:t från den enda cellen, så det fungerar inte som vid DNA analys av moderkaksprov/fostervattenprov. För oss var det inte så mycket väntetid i kö, utan väntan på analysen. Sista kommentaren är kring syskonförsök i Göteborg. Vi har ett sjukt barn & ett friskt (efter moderkaksprov) & nu är jag gravid med syskon via PGD & vi har inte mött något motstånd... Hoppas att några av frågorna känns mindre förvirrande nu...

  • Hejåhå

    Nu blev jag lite lost igen. Vet de inte den genetiska markören redan om vår ärftliga sjukdom har konstaterats i tre prover; vår sons, mitt och min man?
    Eller ska det göras ytterligare blodanalyser för att sätta upp vårt analysprogram?

  • Icegirl1

    Kände också att jag ville dela med mig av min historia. Såg att några undrar hur lång tid det tar med pgd/ivf. Vi fick remiss till Klinisk genetik för PGD hösten 2011, och fick en tid våren 2012. Min mamma fick också lämna blodprov för att lättare hitta markörerna i våra gener. Vid fick sen svar först i september 2012 (pga sommaren) och fick en tid på Fertilitetskliniken i början på december. Jag fick sedan börja med nässprayen 30 december och injektionerna nu i jan 2013. Dag 7 hade jag ca 1200 i östradiolvärdet (ska vara mellan 500-1500) och idag, 3 dgr senare, hade jag ca 6500 (ska vara över 5000). Så nu blir ägguttag som planerat nu på mån 28 jan. Vi var lite oroliga att det skulle bli uppskjutet då jag vid ultraljudet hade närmare 40 äggblåsor, många stora och flera mindre på gång. Tydligen är det farligt att bli överstimulerad, då det finns risk att man blir sjuk av ägglossningssprutan, om östradiolvärdet är för högt. Detta är ovanligt och händer en av fem, sa de. Men många ägg är ju i alla fall positivt. Jag tyckte att jag var uppsvälld! Har också ont, känner mig som en sprängfylld höna... Nu är vi spända och glada för måndagen, men det är ändå många hinder som ska klaras på vägen, så det känns väldigt osäkert. Mycket ska klaffa, även om jag har många ägg kan alla vara dåliga och då måste man ju börja om igen. Får vi ett friskt ägg ska det också fästa, gör det det så kan man ändå få missfall. Det blir en påfrestande och nervig väntan närmaste veckorna... Jag känner med er alla och särskilt LS 1976, hoppas verkligen du mår bättre snart och att du får och orkar med en ny chans snart!

  • Hejåhå

    Vid vanlig ivf händer det ju att man avbryter innan äggplock pga risk för överstimulering. ibland kanske man kör äggplock men ett FET i nästkommande cykel. Men hur är det vid pgd? Då är det inte lika goda chanser med FET iom att blastocyten varit fryst.
    Jag är livrädd för ÖS. Är det 1/5 som riskerar att bli ÖS av alla genomförda iVF eller är din risk Icegirl 1/5? Hoppas du slipper det!

  • Hejåhå

    Vi fick hem brev idag från Klinisk Genetik med provsvaren och sifferbeteckningen på markören.
    Blev förvånad att jag och min man hade olika markörer, men för samma sjukdom. Jag trodde nämligen att när det var recessivt så skulle mutationen sitta på samma ställe från båda håll för att utfallet ska bli ett sjukt barn.

  • Yrja M
    Hejåhå skrev 2013-01-24 19:11:25 följande:
    Vid vanlig ivf händer det ju att man avbryter innan äggplock pga risk för överstimulering. ibland kanske man kör äggplock men ett FET i nästkommande cykel. Men hur är det vid pgd? Då är det inte lika goda chanser med FET iom att blastocyten varit fryst.
    Jag är livrädd för ÖS. Är det 1/5 som riskerar att bli ÖS av alla genomförda iVF eller är din risk Icegirl 1/5? Hoppas du slipper det!
    Frystekniken har gått framåt! Jag läste någonstans att det nu kan vara bättre chans att lyckas vid FET eftersom kroppen är mer i balans då. Det gällde nog vanlig IVF men jag tror inte det är så stor skillnad efter PGD.
    Jag är själv gravid i v. 13 efter FET (PGD) Glad
  • simple82

    Vid pgd lägger dom medicinerna medvetet så man ska ligga på överstimulering pga att många ägg kan va sjuka.. Därför har vi lättare för att bli överstimulerade sa läkaren.. Frys har gått framåt vid pgd och har idag samma chanser som vid vanligt ivf el pgd.. Sa hon med!!

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång