• RingRing

    IVF/PGD väntar på eller är igång

    Hej!

    Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 
     
     


    Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • Chiva

    Hej!
    Jag har letat efter en grupp eller ett forum/grupp med liknande ämnesområde. Det verkar visserligen som många av er har kommit mycket längre än mig. Men jag kanske kan hänga med på en kant ändå :)
    Jag har haft 5 mf/ma och opererat bort en äggledare pga av ett utomkvedhavandeskap. 
    Vi fick i februari svar på att jag har en balanserad translokation i kromosom 10+13 och ska på genetisk rådgivning. Dåligt tålamod som jag har har jag redan ring Linköping och frågat om väntetiden. Vi kommer få en tid redan i april eller maj :) Nu snurrar tankarna lite om PGD. Jag/vi är väldigt inställda på att vi kommer få det nu, men finns det fall som blir avrådda och varför i sådana fall? Självklart förstår jag att man måste uppfylla kraven för IVF, vilket vi gör. Men tänkte mer på om att man kan få ett svar att avvikelsen sitter på fel kromosom osv. 

    Det ger mig hopp att läsa att det går så bra för många av er! Det skulle vara roligt att följa er i liknande situation. Här skiner solen, ska passa på att gå en promenaden i skogen med mannen och hunden :) Ha en trevlig dag!

  • Susanne1975
    Chiva skrev 2014-03-28 16:41:45 följande:
    Hej!
    Jag har letat efter en grupp eller ett forum/grupp med liknande ämnesområde. Det verkar visserligen som många av er har kommit mycket längre än mig. Men jag kanske kan hänga med på en kant ändå :)
    Jag har haft 5 mf/ma och opererat bort en äggledare pga av ett utomkvedhavandeskap. 
    Vi fick i februari svar på att jag har en balanserad translokation i kromosom 10+13 och ska på genetisk rådgivning. Dåligt tålamod som jag har har jag redan ring Linköping och frågat om väntetiden. Vi kommer få en tid redan i april eller maj :) Nu snurrar tankarna lite om PGD. Jag/vi är väldigt inställda på att vi kommer få det nu, men finns det fall som blir avrådda och varför i sådana fall? Självklart förstår jag att man måste uppfylla kraven för IVF, vilket vi gör. Men tänkte mer på om att man kan få ett svar att avvikelsen sitter på fel kromosom osv. 

    Det ger mig hopp att läsa att det går så bra för många av er! Det skulle vara roligt att följa er i liknande situation. Här skiner solen, ska passa på att gå en promenaden i skogen med mannen och hunden :) Ha en trevlig dag!
    Jag beklagar era MF/MA och hoppas att ni beviljas IVF/PGD. Själv har jag en balanserad translokation på kromosompar 1 och 5. För mig/oss är chansen att lyckas på egen hand så låg (25 %) att vi beviljats IVF med PGD. Jag var rädd att vi inte skulle få det eftersom vi har ett barn men jag hade fel. Nu har vi råkat klanta till det här eftersom jag blev gravid av "misstag" precis när vi skulle till att påbörja första IVF-behandlingen. Chansen finns ju i och för sig att det går vägen, det är sonen ett levande bevis på. 

    Jag håller tummarna för er. Jag tror snarare att det är oddsen att lyckas på egen hand som styr om ni beviljas PGD eller inte än vilket kromosompar translokationen sitter på. Som sagt...varmt lycka till!
  • Chiva

    Oh tack! Det värmer!
    Stort grattis till graviditeten <3 Förstår att det måste snurra mycket tankar och kännas lite nervöst, hur långt gången är du? Jag inbillar mig att det är bra tro på och tillåta sig att njuta av att vara gravid, din son är ju ett bra bevis på att det går :) !
    Jag håller tummarna för er!!!

  • Susanne1975
    Chiva skrev 2014-03-28 18:15:52 följande:
    Oh tack! Det värmer!
    Stort grattis till graviditeten <3 Förstår att det måste snurra mycket tankar och kännas lite nervöst, hur långt gången är du? Jag inbillar mig att det är bra tro på och tillåta sig att njuta av att vara gravid, din son är ju ett bra bevis på att det går :) !
    Jag håller tummarna för er!!!
    Tackar! Det är alldeles i början kan man säga eftersom jag testade positivt igår med digital som visade gravid 1-2 v. Jag är alltså i v. 4 - 5 nu. Mina missfall har kommit i v. 7 förutom det första som var ett MA i v.12. Om några veckor visar det sig om vi haft tur en 2:a gång. Just nu känner jag mig i allra högsta grad gravid i alla fall...tar det som ett positivt tecken. Tiden får utvisa här då. 
  • Chiva

    Du har också massa missfall bakom dig :( Beklagar! Kunde ana det, eftersom du skulle erbjudas pgd.
    Ja de första veckorna går ofta så långsamt, speciellt om man är haft flera missfall tidigare. Känner verkligen med dig! Men vi får måste ändå hoppas och tro att allt är helt perfekt med din graviditet denna gången <3 och det är ett bra tecken med starka graviditets symtom. Kram på dig och trevlig helg!

  • Susanne1975
    Chiva skrev 2014-03-28 20:08:51 följande:
    Du har också massa missfall bakom dig :( Beklagar! Kunde ana det, eftersom du skulle erbjudas pgd.
    Ja de första veckorna går ofta så långsamt, speciellt om man är haft flera missfall tidigare. Känner verkligen med dig! Men vi får måste ändå hoppas och tro att allt är helt perfekt med din graviditet denna gången <3 och det är ett bra tecken med starka graviditets symtom. Kram på dig och trevlig helg!
    Tack! 3 missfall har vi upplevt, 2 MF och 1 MA. Jag fick min son när jag var 22 och han fyller 18 i december. Då blev jag gravid snabbt och "enkelt" och hade inte en tanke på missfall när jag väntade honom. Vilken lycklig graviditet det var! Nu vet jag att det inte alltid är så lätt och mitt kromosomfel fick jag reda på strax innan jag fyllde 39. Nu vet jag att tiden är dyrbar så det skulle verkligen vara lyckosamt om detta går vägen nu. Annars har vi ju IVF med PGD som väntar. Åldersgränsen för det går vid 40 år så det är på håret här. 

    Trevlig helg och kram till dig med!
  • Hejåhå

    Jag har själv gjort PGD pga genetisk sjukdom efter vår ängel. Som jag har förstått det så är det graden av dödlighet/handikapp hos sjukdomen eller sannolikheten att bli gravid/få ett friskt barn som styr.
    Det finns en PGD/ivf tråd här där det är många som gjord PGD pga kromosomfel.
    Kram
    HTTP://omlivetefter.blogspot.se

  • Chiva

    Sussane - oh det var lite tufft, att vara precis på gränsen. Men nu hoppas vi att allt är perfekt den här gången <3 

    Hejåhå - Vilken historia du har. Men vad fantastiskt att det tagit sig med PGD/IVF. Tack! Jag ska se om jag hittar tråden.

  • Nimah

    Vet ni vem det är som ska skriva remiss för pgd? Vi har utretts och fått information på klinisk genetik på Karolinska om att pgd skulle passa oss. Men sen lyckades vi få en son på egen hand så det blev aldrig någon ytterligare kontakt där. Nu när vi försöker på syskon går det tyvärr inte lila bra. Är det ovanligt att man beviljas pgd när man redan har ett barn?

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång