• youandmeandthebaby

    jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)

    när jag o min man o våran 3 månaders baby va på åhlens igår (stockholm vid drottninggatan) fick jag inte amma mitt barn när vi satte oss vid fiket som är längst ner på
    åhlens.

    det va en svensk kille som jobbade där o jag satte mej o ammade mitt barn o då kommer han fram till mej o sa: då fick inte sitta här o amma. då sa jag : va skojar du?
    och fortsatte o amma mitt barn. då ringde idioten vakterna. så efter en stund kom 2 stora vakter fram till mej o sa: du måste respektera personalen när dom säger att du inte få amma här. och då sa jag att jag få amma mitt barn va som helst. och att säga till en mamma som sitter o ammar att hon inte få det. det är en stor kränkning. jag sa även att jag har inte gjort nåt fel och mitt barn är hungrig.
    vakterna sa bara att jag måtse gå.

    efter ett tag kom det fram en kvinna till oss,hon satt bakom mej o såg allting. hon sa att detta va vidrigt och att jag får amma vart jag vill. jag sa till henne att min barn e 3 månader o han e hungrig. hon va jättesnäll o såg väldigt ldesen ut för mina vägar.

    jag sa till vakten kan du gå så jag få amma mitt barn ifred tills han e klar?. både vakterna stod o vaktade mej när jag satt o ammade. presic som om jag skulle va nån bråkstake. och vakterna ringer man bara när nån är bråkig.

    jag känner mej jätteledsen o kränkt. men är glad att denna kvinna tog min sida.
    det uppskattar jag mycket.

    kille som ringde vakterna va typ vi 19 åldern. fan inte ens torr bakom öronen.

    Suck!

  • Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)
  • Leoella
    nika skrev 2011-07-02 23:25:17 följande:
    Se unlägg 805
    Jag behöver varken fåtölj, skötbord eller handfat för att amma.
    Jag kan sitta på en pinnstol. Byta blöja gör jag när jag behöver byta blöja, inte nödvändigtvis vid amning. Behöver jag tvätta/torka av något (mina händer eller barnet runt munnen) så har jag med handduk/tvättlappar i väskan/vagnen.
  • Lolisa

    Låter helt sjukt, är chockad. Tycker alla kvinnor har all rätt i världen att amma överallt. Blir så provocerad att jag ska när jag får min bebis gå dit och sätta mig och amma ;)! Vad är liksom problemet? Det är klart att viss bröstdiskrektion kan man väl kräva...Ett tips kan ju vara att ha en liten filt med för att dölja lite när man sitter på resturang/cafe osv, det kan vara mysigt för barnet också.


    Är det verkligen tillåtet att behandla en ammande mamma så? Kanske borde du anmäla dem?

  • Iam
    Leoella skrev 2011-07-02 23:30:11 följande:
    Grundproblemet är att man (du?) anser att bara ATT amma offentligt är i sig självt respektlöst. För det är ju det du säger när du skriver den här sista meningen tycker jag. Att "man måste ge för att få".  Jag ger respekt och jag får respekt. TROTS att jag ammar offentligt om så krävs (= barnet vill ha mat). Jag skulle fortfarande kunna råka ut för samma sak som TS om jag satt på caféet ifråga.

    Alla (ammande) mammor är inte per automatik respektlösa. Det är NÅGRA som är det och troligen är det personer som är respektlösa även före de fick sina barn och även när barnen inte är med. De som är det syns. Och därmed blir det diskussioner om "problemet med mammor som slänger fram bröstet utan att ens köpa fika", "problemet med mamman som bytte blöja på sitt barn bredvid vårt bord", "problemet med hon som läckte från bröstet så det sprutade och bara garvade åt mig som fick stänk på mig".

    (Sen kan det vara så som du säger; TS kan medvetet eller omedvetet ljuga eller utelämna saker. Men så är det ju alltid på nätet. Hela inlägg kan vara rena fantasier. Men då är det ju meningslöst att ens diskutera något alls ifall vi ska utgå ifrån att det personen skriver inte är någorlunda sanningsenligt beskrivet. Det är ju liksom det enda vi kan utgå ifrån.)
    Fast om du läser ALLT jag skriver så blir det lättare att diskutera. 
    Det jag skrev var att om ammande mammor kunde täcka över med ex en sjal, så kanske dom som inte vill se tuttar inte skulle reagera.
    Dvs. ammande mammor respekterar dom som inte vill se, och dom som inte vill se respekterar genom att acceptera att en sjal över faktiskt är tillräckligt... och sen kan dom titta åt ett annat håll.

    Själv har jag inga generella problem med att se mammor amma. Det är väl i så fall att vissa gör det på ett smaklöst sätt.

    Så nej, jag har inte sagt att det är respektlöst att amma, jag har skrivit att vissa anser att det är respektlöst att slänga fram tutten utan att täcka över, och vissa anser att det är respektlöst att inte få amma fritt... Så om alla kunde mötas på mitten och ge och ta lite.. så skulle problemet inte uppstå.  
  • Ts mår skit
    Ts mår skit skrev 2011-07-02 23:32:27 följande:
    Men det är vad du tror, inte vad du vet.
    Man får lägga fokus på det man vet, och det är att vakterna blev tillkallade. Hur ts än ammade; öppet eller diskret, så är vakter totalt onödigt. Har Åhlens ingen amningsförbud så gjorde killen fel. Det VET vi.
    Nu har några av oss mailat och frågat hur deras policy är och klagat på ifall deras policy är att slänga ut ammande mammor. Visar det sig att de inte har ett amningsförbud så vet vi även att killen har gjort väldigt väldigt fel.

    Det är det vi kan koncentrera oss på, inte hurvida om ts ammde öppet eller diskret. För det vet vi inte med 100% säkerhet. Kan dock säga med stor säkerhet att majoriteten av ammande kvinnor gör det diskret. Så sannolikheen att ts ammande öppet är inte stor. För de som ammar öppet, har jag märkt, tenderar att vara väldigt skrytglada/stolta över det, eller vad man ska säga. 
    OBS! att vakter tillkallades och vad killen sa är ju inte heller 100%. Men det är det vi får lita på är sanningen
  • Dajo
    havochsol skrev 2011-07-02 22:54:05 följande:
    Du har missuppfattat det hela.
    OK, tack för att du förklarade! Nu förstår jag helt och hållet hur du menar!
  • Iam
    Ts mår skit skrev 2011-07-02 23:32:27 följande:
    Men det är vad du tror, inte vad du vet.
    Man får lägga fokus på det man vet, och det är att vakterna blev tillkallade. Hur ts än ammade; öppet eller diskret, så är vakter totalt onödigt. Har Åhlens ingen amningsförbud så gjorde killen fel. Det VET vi.
    Nu har några av oss mailat och frågat hur deras policy är och klagat på ifall deras policy är att slänga ut ammande mammor. Visar det sig att de inte har ett amningsförbud så vet vi även att killen har gjort väldigt väldigt fel.

    Det är det vi kan koncentrera oss på, inte hurvida om ts ammde öppet eller diskret. För det vet vi inte med 100% säkerhet. Kan dock säga med stor säkerhet att majoriteten av ammande kvinnor gör det diskret. Så sannolikheen att ts ammande öppet är inte stor. För de som ammar öppet, har jag märkt, tenderar att vara väldigt skrytglada/stolta över det, eller vad man ska säga. 
    Allt i denna tråden handlar väl om att tro, eller hur? 
    Du vet inte mer än jag, såvida du inte var där, vilket jag betvivlar. 

    Och jag tycker det är konstigt att säga emot att respekt behöver gå båda vägar..
    Är det detsamma som att säga att alla ska respektera mammor, men mammor behöver inte respektera någon?
     
  • Millicent
    nika skrev 2011-07-02 23:23:13 följande:

    Amning är på väg nedåt. Färre ammar idag än för 10-15 år sedan och de som gör det gör det kortare tid. Drygt 60 % av de som ammar gör det offentligt medan knappt 40 % väljer att låta bli. Ungefär 25 % störs av offentlig amning. I den gruppen är yngre män dominerande.


    Jag störs av provokationsammare och väldigt indiskreta kvinnor som dessutom låter övriga barn löpa fritt under tiden. Jag tycker de flesta sköter sin amning snyggt och hänsynsfullt både mot barnet, sig själva och omgivningen.


    Trist att det är på väg nedåt. Att 25% störs av offentlig amning är tråkigt men skönt att de är i minoritet. Att yngre män störs mest var ju typiskt. Kanske jobbigt att bröst används till det de är till för, vad vet jag.

    Jag tror inte att det finns så många provokationsammare på riktigt. Jag har iaf aldrig sett någon. Jag tror att det mest är något människor här säger när de är upprörda. Jag hoppas och önskar att alla kvinnor som ammar gör det där de känner att det passar dem och barnet bäst, inte att de smyger undan för att de känner att det är skamligt att amma för det är det inte.
  • Ts mår skit
    Iam skrev 2011-07-02 23:36:12 följande:
    Allt i denna tråden handlar väl om att tro, eller hur? 
    Du vet inte mer än jag, såvida du inte var där, vilket jag betvivlar. 

    Och jag tycker det är konstigt att säga emot att respekt behöver gå båda vägar..
    Är det detsamma som att säga att alla ska respektera mammor, men mammor behöver inte respektera någon?
    Ja, men varför anta att allt är en lögn!?
    Har aldrig sagt att respekt inte ska gå bägge håll.
    Men tror du ärligt att mammor inte respekterar andra?
    Om något så är det väl mammor som respekterar andra, då de är så diskreta med ammning som möjligt, medans andra ändå kan säga "nej usch o fy, bort med dig".
    Hur funkar respekten där?
    Det är ju många som inte förstår att man MÅSTE amma när barnet är hungrig, det går inte att vänta. Var finns respekten på det hållet!? 
  • straw2008

    Jag tycker helt klart ett hungrigt barn ska få mat, men det är upp till modern att sätta sig på lämplig plats. Inte sista lediga bordet där hon själv tar upp 6 sittplatser (låt säga att det är ett gäng tonårskillar i kön, har mkt svårt att se att de sätter sig på de lediga platserna vid ammande mammans bord). Varför är det självklart att få sitta ÖVERALLT o amma??


    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Helene OSV
    nika skrev 2011-07-02 23:23:13 följande:

    Jag störs av provokationsammare och väldigt indiskreta kvinnor som dessutom låter övriga barn löpa fritt under tiden.


    Utveckla gärna!

    Vad är en "provokationsammare"?
    Hur mycket bröst FÅR man visa för att inte vara väldigt indiskret?
    Definiera "löpa fritt". Ser du ofta barn som sitter still och väntar snällt på att mamma ska amma klart syskonet?
Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)