• youandmeandthebaby

    jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)

    när jag o min man o våran 3 månaders baby va på åhlens igår (stockholm vid drottninggatan) fick jag inte amma mitt barn när vi satte oss vid fiket som är längst ner på
    åhlens.

    det va en svensk kille som jobbade där o jag satte mej o ammade mitt barn o då kommer han fram till mej o sa: då fick inte sitta här o amma. då sa jag : va skojar du?
    och fortsatte o amma mitt barn. då ringde idioten vakterna. så efter en stund kom 2 stora vakter fram till mej o sa: du måste respektera personalen när dom säger att du inte få amma här. och då sa jag att jag få amma mitt barn va som helst. och att säga till en mamma som sitter o ammar att hon inte få det. det är en stor kränkning. jag sa även att jag har inte gjort nåt fel och mitt barn är hungrig.
    vakterna sa bara att jag måtse gå.

    efter ett tag kom det fram en kvinna till oss,hon satt bakom mej o såg allting. hon sa att detta va vidrigt och att jag får amma vart jag vill. jag sa till henne att min barn e 3 månader o han e hungrig. hon va jättesnäll o såg väldigt ldesen ut för mina vägar.

    jag sa till vakten kan du gå så jag få amma mitt barn ifred tills han e klar?. både vakterna stod o vaktade mej när jag satt o ammade. presic som om jag skulle va nån bråkstake. och vakterna ringer man bara när nån är bråkig.

    jag känner mej jätteledsen o kränkt. men är glad att denna kvinna tog min sida.
    det uppskattar jag mycket.

    kille som ringde vakterna va typ vi 19 åldern. fan inte ens torr bakom öronen.

    Suck!

  • Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)
  • Ts mår skit
    straw2008 skrev 2011-07-02 23:38:59 följande:
    Jag tycker helt klart ett hungrigt barn ska få mat, men det är upp till modern att sätta sig på lämplig plats. Inte sista lediga bordet där hon själv tar upp 6 sittplatser (låt säga att det är ett gäng tonårskillar i kön, har mkt svårt att se att de sätter sig på de lediga platserna vid ammande mammans bord). Varför är det självklart att få sitta ÖVERALLT o amma??
    Varför skulle hon ta upp 6 sittplatser bara för att amma?
    Såklart så funkar det ju ALLTID såhär. Ammande mammor tränger sig i kön och tar upp ett helt bord för att amma..jo just SÅ funkar det :D 
  • Dajo
    havochsol skrev 2011-07-02 22:57:59 följande:
    Det handlar om vad som är mest praktiskt. Ingen mamma vill att ens barn ska brista ut som i andra världskriget, eller hur? Hitta en stol i närheten i ett någotsånär avskild plats, brukar jag resonera. Vem tänker på regelverk i en sådan situation och särskilt i världens mest jämställda land????????????

    Vi vet inte vilka som är Åhlens regler. Det får vi bara reda på om vi frågar dem.
    På vilket sätt menar du att Sverige är "världens mest jämställda land", och vad har det med diskussionen att göra? Menar du jämställdhet mellan personer som ammar respektive inte ammar, eller vilken typ av jämställdhet syftar du egentligen på?

    Vad är det egentligen som gör att folk har så svårt att rätta sig efter en tillsägelse, undrar jag ibland... om jag hade befunnit mig i en butik och blivit uppmanad av personalen att bete mig enligt deras regler, så hade jag naturligtvis antingen gjort det eller lämnat butiken. Enkel respekt kallas det, och allt annat är barnsligt.
  • Leoella
    Iam skrev 2011-07-02 23:34:10 följande:
    Fast om du läser ALLT jag skriver så blir det lättare att diskutera. 
    Det jag skrev var att om ammande mammor kunde täcka över med ex en sjal, så kanske dom som inte vill se tuttar inte skulle reagera.
    Dvs. ammande mammor respekterar dom som inte vill se, och dom som inte vill se respekterar genom att acceptera att en sjal över faktiskt är tillräckligt... och sen kan dom titta åt ett annat håll.

    Själv har jag inga generella problem med att se mammor amma. Det är väl i så fall att vissa gör det på ett smaklöst sätt.

    Så nej, jag har inte sagt att det är respektlöst att amma, jag har skrivit att vissa anser att det är respektlöst att slänga fram tutten utan att täcka över, och vissa anser att det är respektlöst att inte få amma fritt... Så om alla kunde mötas på mitten och ge och ta lite.. så skulle problemet inte uppstå.  
    Jag läste allt. Jag tycker bara att det är så att du i din sista mening säger att "för att vissa inte visar respekt nog så får ni allt låta bli att amma offentligt". Varför ska jag eller andra diskreta ammande inte få amma offentligt ALLS för att vissa inte är diskreta?

    Jag kan ju liksom inte rå för att alla inte är  "respektfulla" om jag säger så. Oavsett hur respektfull jag eller kanske 85% av de ammande är så får ju ingen av oss amma på t ex Åhléns café.

    Angående sjalen så är det svårt för mig att täcka över med sjal under HELA proceduren så att säga. Jag måste liksom själv ha en chans att se när jag lägger barnet till bröstet. Jag brukar istället försöka sitta på ett ställe där jag blir lite "dold"; kanske vänd bort från främmande människor i närheten osv. Alternativet skulle i och för sig vara en sjal över mitt huvud och överkropp samt barnets (armarna är upptagna av att lägga barnet tillrätta). Men jag gissar att ganska många då skulle stirra mer för att de undrar vad/vem som döljer sig under en stor sjal.. ;)
  • Helene OSV

    Till TS:


    Jag hade blivit ASFÖRBANNAD!


    Sen hade jag dragit ihop ALLA mina ammande vänner och alla deras ammande vänner, osv, osv och ordnat en nurse-in på det fiket! Sen hade jag gått till chefen för varuhuset/fiket och sagt precis vad jag tycker!

  • Millicent
    mosmo skrev 2011-07-02 23:25:17 följande:
    Hörru TS

    Formulera ett brev till Åhlens kundservice så kan alla vi som faktiskt har ungar som behöver bli ammade (vi är dessutom vuxna och kan amma på ett "snyggt" sätt, vi slänger inte upp pattarna i folks ansikten, som kvinnorna på reklamskyltar för underkläder gör.....)

    Formulera ett brev som vi som står bakom dig kan kopiera, och så mailbombar vi Åhlens, för det är inte bra för deras rykte. Snorungen lär förlora sitt jobb helt klart. Åhlens har bred kundkrets, inklusive mycket för mammor och deras barn och amningsbh mm mm. Låt oss mailbomba!!!
    Vi är redan några som skrivit till Åhléns kundtjänst. Jag tänker inte handla på Åhléns om de har en policy som går ut på att fösa in ammande kvinnor i ett särskilt rum eller schasas iväg av vakter. Det kanske inte gör dem något om jag slutar handla på Åhléns. Om många slutar med det så kanske det gör dem något. Många bäckar små... det mesta som köps på Åhléns kan ändå inhandlas någon på andra ställen. Iaf något likvärdigt eller bättre. 
  • nika
    Leoella skrev 2011-07-02 23:34:01 följande:
    Jag behöver varken fåtölj, skötbord eller handfat för att amma.
    Jag kan sitta på en pinnstol. Byta blöja gör jag när jag behöver byta blöja, inte nödvändigtvis vid amning. Behöver jag tvätta/torka av något (mina händer eller barnet runt munnen) så har jag med handduk/tvättlappar i väskan/vagnen.

    Och vad gör du om du ammar på ett matställe och blöjbyte behövs i direkt samband med amningen?


    Jag har sett kvinnor byta blöja i vagnen och stå och grisa med tvättlappar och den mjölkbajslukten är inte att leka med. Sedan hamnar blöja och tvättlappar i vad helst man hittar närmast.

  • Iam
    Ts mår skit skrev 2011-07-02 23:38:52 följande:
    Ja, men varför anta att allt är en lögn!?
    Har aldrig sagt att respekt inte ska gå bägge håll.
    Men tror du ärligt att mammor inte respekterar andra?
    Om något så är det väl mammor som respekterar andra, då de är så diskreta med ammning som möjligt, medans andra ändå kan säga "nej usch o fy, bort med dig".
    Hur funkar respekten där?
    Det är ju många som inte förstår att man MÅSTE amma när barnet är hungrig, det går inte att vänta. Var finns respekten på det hållet!? 
    Jag antar inte att allt är en lögn, jag menar bara att vi inte vet.. 
    Och då är det bättre att diskutera en sakfråga, än ett möjligt scenario.
    Och sakfrågan handlar om ammning. Ska en ammande kvinna få amma var som helst och hur som helst.
    Om ja, varför?
    Om inte, varför?
    Och var går gränsen?
    Hur kan ammande kvinnor respektera dom som inte finner det så trevligt.
    Och hur kan dom som inte finner det så trevligt respektera ammande kvinnor.

    Om man diskuterar dessa sakfrågor tror jag att man kan komma fram till något.
    men denna tråden ter sig för mig mest som en maktkamp mellan dom som ser det som sin rättighet att göra vad dom vill, hur dom vill, när dom vill... utan respekt. Vare sig det är ammande kvinnor eller fikande cafégäster.  
  • Ts mår skit
    nika skrev 2011-07-02 23:43:18 följande:

    Och vad gör du om du ammar på ett matställe och blöjbyte behövs i direkt samband med amningen?


    Jag har sett kvinnor byta blöja i vagnen och stå och grisa med tvättlappar och den mjölkbajslukten är inte att leka med. Sedan hamnar blöja och tvättlappar i vad helst man hittar närmast.


    Blöjbyten är toalettbesök för oss vuxna, Inte sitter vi o kissar o bajsar vid borden. Det är väl klart att man går in på toaletten/skötrummet och fixar det. 
    Bara för att man ammar på ett café, betyder det inte att man byter blöja på bordet! 
  • Leoella
    nika skrev 2011-07-02 23:43:18 följande:

    Och vad gör du om du ammar på ett matställe och blöjbyte behövs i direkt samband med amningen?


    Jag har sett kvinnor byta blöja i vagnen och stå och grisa med tvättlappar och den mjölkbajslukten är inte att leka med. Sedan hamnar blöja och tvättlappar i vad helst man hittar närmast.


    Då gör jag likadant som om en bajsblöja kommer även om jag INTE har ammat just då: går jag iväg och byter blöjan på annat ställe. T ex närmsta toalett (som ofta finns nära matstället). LIte bajs i blöjan har inte varit lika "akut" för mina barn som det är med mat. Och bajs kan komma när som helst eller har dina barn alltid bara bajsat just i samband med mat?

    De kvinnor som står och grisar i vagnen på matstället kan jag inte stå till svars för. Jag varken är eller känner någon sådan.
  • Ts mår skit
    Iam skrev 2011-07-02 23:43:41 följande:
    Jag antar inte att allt är en lögn, jag menar bara att vi inte vet.. 
    Och då är det bättre att diskutera en sakfråga, än ett möjligt scenario.
    Och sakfrågan handlar om ammning. Ska en ammande kvinna få amma var som helst och hur som helst.
    Om ja, varför?
    Om inte, varför?
    Och var går gränsen?
    Hur kan ammande kvinnor respektera dom som inte finner det så trevligt.
    Och hur kan dom som inte finner det så trevligt respektera ammande kvinnor.

    Om man diskuterar dessa sakfrågor tror jag att man kan komma fram till något.
    men denna tråden ter sig för mig mest som en maktkamp mellan dom som ser det som sin rättighet att göra vad dom vill, hur dom vill, när dom vill... utan respekt. Vare sig det är ammande kvinnor eller fikande cafégäster.  
    högmod kallas det med andra ord :)
    Man lär inte komma fram till något i denna tråden ändå.
Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)