• youandmeandthebaby

    jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)

    när jag o min man o våran 3 månaders baby va på åhlens igår (stockholm vid drottninggatan) fick jag inte amma mitt barn när vi satte oss vid fiket som är längst ner på
    åhlens.

    det va en svensk kille som jobbade där o jag satte mej o ammade mitt barn o då kommer han fram till mej o sa: då fick inte sitta här o amma. då sa jag : va skojar du?
    och fortsatte o amma mitt barn. då ringde idioten vakterna. så efter en stund kom 2 stora vakter fram till mej o sa: du måste respektera personalen när dom säger att du inte få amma här. och då sa jag att jag få amma mitt barn va som helst. och att säga till en mamma som sitter o ammar att hon inte få det. det är en stor kränkning. jag sa även att jag har inte gjort nåt fel och mitt barn är hungrig.
    vakterna sa bara att jag måtse gå.

    efter ett tag kom det fram en kvinna till oss,hon satt bakom mej o såg allting. hon sa att detta va vidrigt och att jag får amma vart jag vill. jag sa till henne att min barn e 3 månader o han e hungrig. hon va jättesnäll o såg väldigt ldesen ut för mina vägar.

    jag sa till vakten kan du gå så jag få amma mitt barn ifred tills han e klar?. både vakterna stod o vaktade mej när jag satt o ammade. presic som om jag skulle va nån bråkstake. och vakterna ringer man bara när nån är bråkig.

    jag känner mej jätteledsen o kränkt. men är glad att denna kvinna tog min sida.
    det uppskattar jag mycket.

    kille som ringde vakterna va typ vi 19 åldern. fan inte ens torr bakom öronen.

    Suck!

  • Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)
  • Iam
    Ts mår skit skrev 2011-07-02 23:47:10 följande:
    högmod kallas det med andra ord :)
    Man lär inte komma fram till något i denna tråden ändå.
    Högmod?
    På vilket sätt? 
  • Milkina cerka
    Helene OSV skrev 2011-07-02 23:41:35 följande:

    Till TS:


    Jag hade blivit ASFÖRBANNAD!


    Sen hade jag dragit ihop ALLA mina ammande vänner och alla deras ammande vänner, osv, osv och ordnat en nurse-in på det fiket! Sen hade jag gått till chefen för varuhuset/fiket och sagt precis vad jag tycker!


    Precis! Skrev om det tidigare o. ju mer jag tänker på det ju bättre låter det. Tror i n t e  att de vill förlora pengar på att avvisa ammande mammor eller på att mammor bojkottar fikastället.
  • Leoella
    Iam skrev 2011-07-02 23:43:41 följande:
    Om man diskuterar dessa sakfrågor tror jag att man kan komma fram till något.
    men denna tråden ter sig för mig mest som en maktkamp mellan dom som ser det som sin rättighet att göra vad dom vill, hur dom vill, när dom vill... utan respekt. Vare sig det är ammande kvinnor eller fikande cafégäster.  
    Nu är vi där igen: att vilja få amma offentligt = vilja göra vad dom vill, hur dom vill, när dom vill?
    Varför kan det inte vara så att jag som vill få amma offentligt VISAR respekt när jag gör det? Du säger ju själv att många gör det (eller har jag missuppfattat?).
    Jag tolkar ingen härinne som att de vill få byta bajsblöjor på bordet, kissa på golvet, dra av sig linnet och hänga fram sina mjölkbröst över bordet eller något annat ohyfsat sätt. Du verkar tolka det som att vi som förordar möjligheten att t ex få amma på ett café vill få göra "vad som helst"?

    Jag vill bara kunna amma där och när jag behöver amma. Inte slänga upp mina bröst i ansiktet på tonårskillar, skvätta mjölk i andras kaffe eller byta bajsblöjor vid bordet.
  • Ts mår skit
    Iam skrev 2011-07-02 23:49:58 följande:
    Högmod?
    På vilket sätt? 
    Den ena sidan har rätt medans den andra sidan har rätt. Det blir inget gemensamt beslut för hur man ska göra.
  • Iam
    Leoella skrev 2011-07-02 23:51:38 följande:
    Nu är vi där igen: att vilja få amma offentligt = vilja göra vad dom vill, hur dom vill, när dom vill?
    Varför kan det inte vara så att jag som vill få amma offentligt VISAR respekt när jag gör det? Du säger ju själv att många gör det (eller har jag missuppfattat?).
    Jag tolkar ingen härinne som att de vill få byta bajsblöjor på bordet, kissa på golvet, dra av sig linnet och hänga fram sina mjölkbröst över bordet eller något annat ohyfsat sätt. Du verkar tolka det som att vi som förordar möjligheten att t ex få amma på ett café vill få göra "vad som helst"?

    Jag vill bara kunna amma där och när jag behöver amma. Inte slänga upp mina bröst i ansiktet på tonårskillar, skvätta mjölk i andras kaffe eller byta bajsblöjor vid bordet.
    Nu är vi där igen.. Man läser inte allt jag skriver, utan gör sin egen tolkning efter sin egen sinnesstämning. 
    Det blir inga diskussioner av det.
    Jag tror säkert att det kan bli intressant diskussion... men det kräver att du läser ALLT jag skriver, utan att anta att jag menar något annat mellan raderna.  
  • Ts mår skit
    Iam skrev 2011-07-02 23:53:23 följande:
    Nu är vi där igen.. Man läser inte allt jag skriver, utan gör sin egen tolkning efter sin egen sinnesstämning. 
    Det blir inga diskussioner av det.
    Jag tror säkert att det kan bli intressant diskussion... men det kräver att du läser ALLT jag skriver, utan att anta att jag menar något annat mellan raderna.  
    Eller så är det du som formulerar dig fel då jag också kan se vad Leoella pratar om!
  • Lolisa

    Tror Åhlens har nån konstig antibarn policy ;) minns nu att när min yngsta var liten för några år sedan så fick man absolut inte ta vagnen med sig in... Å de sa till på ett mycket otrevligt sätt... De ville hellre ha 1 åringar som sprang löst ;).... Kanske vill de hellre ha skrikande hungriga spädbarn i stället för ammade mätta och nöjda bebisar också!?


    Ska man verkligen behöva tex lämna sin lunch mitt i för att ens bebis blir hungrig just då? Bebisar är väldigt svåra att planera med, tror inte alla här har det med i beräkningen...

  • Iam
    Ts mår skit skrev 2011-07-02 23:54:20 följande:
    Eller så är det du som formulerar dig fel då jag också kan se vad Leoella pratar om!
    Jag antar inte att allt är en lögn, jag menar bara att vi inte vet.. 
    Och då är det bättre att diskutera en sakfråga, än ett möjligt scenario. 
    Och sakfrågan handlar om ammning. Ska en ammande kvinna få amma var som helst och hur som helst. 
    Om ja, varför?
    Om inte, varför?
    Och var går gränsen?
    Hur kan ammande kvinnor respektera dom som inte finner det så trevligt.
    Och hur kan dom som inte finner det så trevligt respektera ammande kvinnor. 

    Om man diskuterar dessa sakfrågor tror jag att man kan komma fram till något. 
    men denna tråden ter sig för mig mest som en maktkamp mellan dom som ser det som sin rättighet att göra vad dom vill, hur dom vill, när dom vill... utan respekt. Vare sig det är ammande kvinnor eller fikande cafégäster.  

    Berätta gärna för mig vad som är otydligt i detta så ska jag försöka förtydliga. 
  • nika
    Helene OSV skrev 2011-07-02 23:39:09 följande:
    Utveckla gärna!

    Vad är en "provokationsammare"?
    Hur mycket bröst FÅR man visa för att inte vara väldigt indiskret?
    Definiera "löpa fritt". Ser du ofta barn som sitter still och väntar snällt på att mamma ska amma klart syskonet?

    En provokationsammare är en kvinna som uttalar att hon använder sin amning för att försöka uppfostra allmänheten. Det blir politik isf en matsituation.


    Hur mycket bröst? Ja, så mycket som behövs och så sitter man inte och luftar tuttarna efteråt med hänvisning till svamp och att barnet behöver leka med brösten.


    Löpa fritt är när mamman inte ser dem utan personal och en "vänlig allmänhet " får förhindra att de exempelvis smiter ut genom dörren när någon öppnar och springer ut på gatan. Jag har personligen ingripit i en sådan situation men mamman bara blängde på mig för att barnet grät. (Det hade klämt fingrarna i dörren).


    Nej, just därför är det inte alltid så lämpligt.

  • Ts mår skit
    Lolisa skrev 2011-07-02 23:55:53 följande:

    Tror Åhlens har nån konstig antibarn policy ;) minns nu att när min yngsta var liten för några år sedan så fick man absolut inte ta vagnen med sig in... Å de sa till på ett mycket otrevligt sätt... De ville hellre ha 1 åringar som sprang löst ;).... Kanske vill de hellre ha skrikande hungriga spädbarn i stället för ammade mätta och nöjda bebisar också!?


    Ska man verkligen behöva tex lämna sin lunch mitt i för att ens bebis blir hungrig just då? Bebisar är väldigt svåra att planera med, tror inte alla här har det med i beräkningen...


    Väldigt knäppt då Åhlens ändå har en hel del för barn. 
    Tur att jag bor där jag bor. När jag var en liten flicka så åkte hela förskolan på utflykt till stan och gick in på Åhlens. :P 
Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)