• youandmeandthebaby

    jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)

    när jag o min man o våran 3 månaders baby va på åhlens igår (stockholm vid drottninggatan) fick jag inte amma mitt barn när vi satte oss vid fiket som är längst ner på
    åhlens.

    det va en svensk kille som jobbade där o jag satte mej o ammade mitt barn o då kommer han fram till mej o sa: då fick inte sitta här o amma. då sa jag : va skojar du?
    och fortsatte o amma mitt barn. då ringde idioten vakterna. så efter en stund kom 2 stora vakter fram till mej o sa: du måste respektera personalen när dom säger att du inte få amma här. och då sa jag att jag få amma mitt barn va som helst. och att säga till en mamma som sitter o ammar att hon inte få det. det är en stor kränkning. jag sa även att jag har inte gjort nåt fel och mitt barn är hungrig.
    vakterna sa bara att jag måtse gå.

    efter ett tag kom det fram en kvinna till oss,hon satt bakom mej o såg allting. hon sa att detta va vidrigt och att jag får amma vart jag vill. jag sa till henne att min barn e 3 månader o han e hungrig. hon va jättesnäll o såg väldigt ldesen ut för mina vägar.

    jag sa till vakten kan du gå så jag få amma mitt barn ifred tills han e klar?. både vakterna stod o vaktade mej när jag satt o ammade. presic som om jag skulle va nån bråkstake. och vakterna ringer man bara när nån är bråkig.

    jag känner mej jätteledsen o kränkt. men är glad att denna kvinna tog min sida.
    det uppskattar jag mycket.

    kille som ringde vakterna va typ vi 19 åldern. fan inte ens torr bakom öronen.

    Suck!

  • Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)
  • mirre67
    Kalycia skrev 2011-07-04 08:58:02 följande:
    Läste precis artikeln på Aftonbladet och tycker det är riktigt bra att sånt här kommer ut i media så att Åhlens får skämmas för hur de behandlar sina kunder. Varje kund är värdefull och amning är en naturlig del i livet. 
    Den som borde skämmas mest, är artikelförfattaren som skrivit en så alltigenom vinklad artikel där enbart tjejen får komma till tals och ge sin version av det. Varför fick inte väktarna den chansen?
  • kolmiluku
    mirre67 skrev 2011-07-04 09:03:52 följande:
    Men vad bra då. Sätt dig precis vart fan du vill och släng upp tuttarna och skit fullständigt i om det finns folk runt om som inte tycker det är så jäkla trevligt. De är ju ändå bara idioter som inte fattar att ammande mammor är de som bestämmer. *Ironi*
    Modersinstinkten att ge ett barn mat är lyckligtvis starkare än eventuella krav från omgivningen på gott uppförande i alla lägen. Observera att väldigt många INTE stör sig på offentlig amning. En mamma ska sätta sin bebis i första rummet.
  • viseversa
    mirre67 skrev 2011-07-04 09:09:15 följande:
    Den som borde skämmas mest, är artikelförfattaren som skrivit en så alltigenom vinklad artikel där enbart tjejen får komma till tals och ge sin version av det. Varför fick inte väktarna den chansen?
    Vad menar du att dom skulle ha för förklaring då? 
  • Alis volat propriis

    OT. Har Åhlens city amningsrum eller inte? Inte hade de det i jan när jag hade en liten iaf. Har de fixat ett nytt amningsrum nu?

  • FannyGioia

    Ja, jag har all rätt i världen att fortsätta gå på stan och fika trots att jag har ett barn som behöver ammas varje timme. Om ni inte fattar hur kvinnofientligt det är att föreslå att jag ska stanna hemma kan jag bara utgå ifrån att något grundläggande fattas hos er.

    Myten om alla dessa ammande kvinnor som slänger fram tuttarna får gärna gå och självdö.

  • Alexandra77
    FannyGioia skrev 2011-07-04 09:00:27 följande:
    Jag vägrar riskera amningen genom att ge flaska bara för att ett fåtal idioter tror att de har rätt att störa sig på mina bröst. Och inte fan tänker jag stanna hemma heller. Stanna hemma ni istället. Där kan ni reglera antalet ammande mödrar om det känns livsnödvändigt.
  • Kazeer
    butterflower skrev 2011-07-04 09:05:46 följande:
    Nu fattade jag fel hoppas jag?
    Skulle det vara OK att vänta en timma med att mata en skrikande och hungrig 3 månaders bebis? 
    Rokka Jill skrev 2011-07-04 09:07:54 följande:
    japp


    Ibland blir jag mörkrädd av det jag läser på FL, när jag inser vad vissa (späd)barn måste utstå.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • viseversa
    Alis volat propriis skrev 2011-07-04 09:11:37 följande:
    OT. Har Åhlens city amningsrum eller inte? Inte hade de det i jan när jag hade en liten iaf. Har de fixat ett nytt amningsrum nu?
    Dom hade ett längst ner men det tog dom bort för ca ett år sen. Så nu har dom inget alls nej.
  • mirre67
    SookieB7 skrev 2011-07-04 09:00:43 följande:
    Jag kan inte förstå att det ens finns sådana här människor som tycker att TS borde "ammat hemma" eller skyla sig. Att amma sitt barn är det mest naturliga i världen. Precis som att äta!! Sitta o dömma ammande kvinnor är som att vara tillbaka 100 år! Bor inte vi i Sverige 2011?!

    Brösten kan självklart vara (och är sexuellt laddade) men framför allt är dem skapade för att producera MAT till våra små! Om man som vuxen människa har problem med att se en liten individ äta sin mat, vad lever vi i för samhälle då? Att brösten har blivit så sexueliserade att vi blir äcklade, upprörda eller irriterade på att våra egna små bebisa gör det mest natulirga och sakerna i världen. Enligt min mening så är möjligheten att amma sitt barn ett av dem häftigaste och vackraste upplevelser som finns.

    Sitta och hävda att man ska planera sin tid bättre eller lägga om rutinerna känns otroligt outbildad och oinformerat. Fri ammning är vad som förespråkas i Sverige och av WHO, det vill säga att små bebisar ska få äta när dem känner för det inte när det passar. För dem är ammning lika med överlevnad, inte bara när det gäller föda utan också närhet och kärlek.

    Varför diskuteras det ens? Om någon ger flaska är det ok vart som helst? Eller är det också motbjudande? Varför skulle ammning vara något som ska hindras i vårt samhälle? Vad är det som gör att människor blir så otroligt upprörda? Så mycket rädsla och fördommar
    Det är naturligt att gå runt naken också. Det är även naturligt att ha sex. Men jag tror nog inte att det skulle uppskattas om man helnäck slog sig ner på caféet eller vad tror du?? Jag tror inte heller det skulle uppskattas om man hade sex där. Och även om du tycker att "möjligheten att amma sitt barn är en av de häftigaste och vackraste upplevelser som finns", så finns det faktiskt folk som INTE tycker det.
  • viseversa
    Kazeer skrev 2011-07-04 09:12:56 följande:
    Rokka Jill skrev 2011-07-04 09:07:54 följande:
    japp


    Ibland blir jag mörkrädd av det jag läser på FL, när jag inser vad vissa (späd)barn måste utstå.
    Håller med. Är min unge hungrig så ger jag honom mat på första bästa ställe. som tur är har jag aldrig fått problem.
Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)