Vad laga/göra med blomkål? (Endast Veg)
Blomkålen är så billig o jag har köpt några huvuden. Soppa kanske till en rätt. Men mer då? Säg nåt gott, tack.
Blomkålen är så billig o jag har köpt några huvuden. Soppa kanske till en rätt. Men mer då? Säg nåt gott, tack.
Blomkålsmos är fantastiskt gott!
Mos? Det är urgott med mos på blomkål, grädde smör och kryddor.
Jag tycker att det är supergott att äta blomkålen kokt, kall, bruten i små buketter med en balsamicovinägrett. Jättegott också att ha med den gröna blasten om den är fin.
Vad snabba ni var. Tack alla tre. Jag ska faktiskt testa både mos o som sallad enl tips.
Tusen tack!!
P.S om ni som svarat mos är vegetarianer...vad äter ni till moset?
Nej, är tyvärr inte vegitarian. Men vad äter du när du kokar potatis (eller gör potatismos).?. Det går att äta till detta moset också
Det blir nog i stort sett aldrig mos, men det ska nog gå att finna på nåt att äta till ändå. Tänkte bara om det fanns nån pusselbit som passade särskilt bra till. Jag ska tänka ut nåt tills jag gör veckosedeln.
Soppa? Buljong + kryddor + grädde (iMat om ni är helt veg)+ev lite potatis. Passera den efterkokning. På med lite persilja. Gott!
potatismos alltså, blir det aldrig. Men kanske blomkålsmos i fortsättningen. Har ju hört talas om att det ska vara gott även innan dett.a Hade bara glömt.
Och så skulle ju förstås blomkålen vara i soppan också
Blomkålsgratäng. I den kan du ha tex linser, pasta och / eller andra grönsaker. Köp veg bacon eller qourn.
Pasta sås m blomkål.
Stuvad blomkål serverad med kokt potatis till är också gott!
Blomkålsmos är underbart! Kokt blomkål med smör och citronpeppar är en nyttig variant på snacks. Blomkålsbiffar eller bara som tillbehör till annan mat.
Det är jättegott att göra en ostsås där du blandar rökost med vanlig ost. Koka blomkålen ett par minuter (ska finnas tuggmotstånd) Lägg i ungnsfast form gratinera i ca 200 grader i 20 min. Vi brukar äta potatis till. Ska faktiskt laga till det i morgon men gör ev ovegetarisk med bacon istället eftersom jag inte orkar åka runt och leta rökost och vår lilla ica inte alltid har det
Sen som andra säger Blomkålsmos är supergott
Fast det förstås...jag tycker nästan blomkål allt är supergott
Gratäng är ju enkelt och gott
Hälsanskök har veg bacon, finns i de flesta matbutiker.
Stuvning! Mums :)