• N a t h a l i e

    Konstruktiva fototävlingstråden

    För att få vara med i denna tävlingen, så är kravet att man lämnar konstruktiv kritik på samtliga bidrag.
    Det är syftet med tävlingen.

    Hur man lämnar k. kritik, läser du i huvudtråden.

    Rösta efter temat och bästa tagna bild fotografmässigt.

    Tema: Sommar

    1.


    2.



    3.



    4.


    5.


    6.


    7.


    8.


    9.

     


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Konstruktiva fototävlingstråden
  • Nalle har ett blått hus
    1. Härlig bild som får mig att tänka på gamla svenska filmer - dans på bryggan i sommarnatten. Underbara färger och bra skärpa.
     
    2. Egentligen ett motiv som tilltalar mig, men då jag upplever att bilden är något oskarp händer något i min hjärna och jag ser inte det där lilla extra som jag förmodligen skulle gjort annars. Hade också gärna sett vattnet som jag inbillar mig finns där också.
     
    3. För mycket rörelseoskräpa för min smak, men annars ett trivsamt motiv som ser ut att vara fotat typ kl 4 på morgonen när älvorna precis dansat över ängen efter soluppgången.
     
    4. Fint sommargrön bild - men motivet gör inte så mycket för mig.
     
    5. Jag hade förmodligen valt att gå fram till bänken och fota därifrån istället och slippa en del av "röran" som jag upplever i förgrunden nu. Jag tror att bilden skulle vunnit på det...
     
    6. Min... Kvarglömd foppatoffla på en sten i Stadsparken. Ogillar annars foppatofflor själv, men den här såg ensam men ändå lite somrig ut.
     
    7. Det här är svensk sommar för mig! Äng, blommor, solnedgång och vatten!
     
    8. Sommarglädje som är fångad "in action". Bra skärpa och bra färger.
     
    9. Himlen ser nästan onormalt blå ut till, vad som ser ut som, olycksbådande moln. Gillar bilden.
  • Love family

    1. mysig bild, men lite mörk. men sommarnatt och fin skärpa....romantisk :)

    2. En fin och en bra tanke bakom bilden. Lite färg hade gjort susen på nåt enstaka ställe. Min första tanke när jag såg bilden var alla vi barn i bullerbyn :)

    3. Är den tagen genom fönstret, men det jag imponeras av att liksom jag inte redigerar bilden och hästar i hage är ju sommar:)

    4. härlig naturbild och färger, sommargräs och mys :)

    5. Min egen som jag inte redigerat och själv tycker jag att charmen med den är att det just ser ut så där med hinkar och sne bänk då marken är ojämn, men lovar, bryggan och solnedgångarna, fiskandet och båt turerna här är underbara ;)

    6. tänker på en typisk sommarbild där något barn glömt sin foppa, lite större bild och mer bakrund och sommarkänsla hade gjort susen. Sen att foppan är rosa gör ju inte saken sämre;)

    7. hade velat se mer än bara blomman, inte så suddigt bakom, men den gör mig nyfiken och ger sommarkänsla...

    8.Verkligen sommar och glädje....den gör mig glad och vill hänga på. fin skärpa.

    9.En mysig sommarkvälls bild då himlen speglar sig i vattnet. Jättefin verkligen och romantisk :)

  • silvermist

    1.Mycket fina färger, kanske en aningens för mörk i kanterna. Bra skärpa, skapar verkligen en fin känsla av sommarkväll.

    2.Fin bild, genomtänkt. Dock tycker jag att den är beskuren för mkt, hela Bäckamannen/Näcken kunde ju ha fått synas på något sätt :), samt att lite ytterligare färg o skärpa.

    3. Fint tänkt med hästarna som betar i dimman, hade dock varit en bättre bild om den inte varit tagen genom en ruta, dels blir bilden suddig eftersom den är tagen i fart och dels ser man speglingar från andra motiv bakom i bilden.

    4. Min, den är faktiskt rak, medger att det är svårt att se, borde valt en bättre plats att stå på. Är otroliga höjdskillnader i landskapet och ja, kanske lite väl mycket linjer åt alla håll :), tyckte det var kul

    5. himmlen är det snyggaste, otroligt dramatisk, dock är det synd att horisonten är lite sned och att färgerna är lite bleka men helt klart sommarkänsla

    6.Lite tråkig bild, men fint komponerat och bra skärpa :)

    7,Mycket fin sommarbild, älskar solnedgångar, det enda jag kanske skulle kunna säga är nog att det hade varit ännu finare att se mer av blomman.

    8. Bra bild, snyggat att få sån fin skärpa när den är tagen i fart, kan vara svårt. Kanske hade det varit snyggt att beskära bilden

    9.Inget speciellt att säga, dramatisk bild, sugs nästan in i den, horisonten är bra i förhållande till allt annat. Skulle passa som omslag till en skräckbok eller thriller :)

  • Annkris

    Glömde skriva vilken jag röstade på...

    Det var hårfint mellan ettan och sexan. Jag bestämde mig slutligen för att lägga min röst på nummer ett.

  • trettioplus

    Nu har jag bytt dator. Flera av bilderna ser helt annorlunda ut nu. Det är verkligen inte lätt med foton i vår digitala värld...


    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus

    Det här är ju hemskt.
    Jag antar att ingen annan än jag sett bild nummer nio utan färg i vattnet överhuvudtaget?
    Jag tror jag får ta tillbaka det där med att vattnet såg så otäckt ut.

    (min egen bild ser för övrigt för jävlig ut ifrån den här. Skitjobbigt.)


    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Nilenna

    1. Min bild. Ni vet när man far ut för att fota något, man har hela bilden i tanken, och sen blir det inte likadant som i tanken. Jag måste kanske lära mig att uppskatta bilden iaf, fast det inte blev som jag hade tänkt mig. Ang. den mörka skogen, så var det här verkligen mitt i natten och det var helt kolsvart ute, fick lysa upp marken framför mig med blixten för att se vart jag skulle gå =) Fotade med 30 sek. slutare för att få in lite ljus, men jag kanske skulle ha haft slutaren på ännu längre.

    2. Gillar motivet mycket, samt beskärningen. Bilden känns välplanerad. Hade dock velat ha lite mer skärpa, samt ev. se den i färg.

    3. Vackert motiv, härlig dimma. Tyvärr stör den snea horisonten väldigt mycket. Jag hade även beskurit bort staketet.

    4. Härliga färger. Gillar djupet i bilden. Jag hade nog försökt besära bort det gröna bladen till vänster i bilden.

    5. Gillar bilden mycket, fast den känns "stökig". Du har fått till horitonten på rätt ställe, även om den är något sne. Härlig himmel.

    6. Fin bild, bra komposition. Mycket sommarkänslor. Jag själv avskyr verkligen dessa foppatofflor, och om sommaren ser man "foppisar" på var och varannan fot, jag hatar det. Så min avsky mot dessa skor gör att bilden verkligen känns som sommar för mig.

    7. Härliga färger. Gillar solljuset som kommer in. Hade inte ändrat något i denna bild, det här är min absoluta favorit.

    8. Bra fångat. Inte lätt motiv att få bra på bild, men du har lyckats. Tror jag hade valt att inte beskära den så mycket, utan låtit lite mer vatten ovan- och nedanför vara kvar.

    9. Fin bild med härliga färger. Gillar speglingarna i vattnet. Jag hade nog försök att inte ha horisonten i mitten. Det finns något som kallas tredjedelsregeln, du ska försöka ha en tredjedel vatten eller himmel när du fotar en horisont. Bilderna blir oftast bättre om man försöker göra så. Finns lite om tredjedelsregeln här, men du kan bara googla så kommer massor upp.

  • trettioplus

    Skulle ni vilja vara jättegulliga och kommentera min bild som den ser ut nu? Hur ser det ut ifrån era datorer?
    Jag är jättebesviken på  min utrustning och det är verkligen så att jag redigerar i blindo här. Felkalibrerad skärm, yada, yada. (Jag saknar min gamla fotodator och stulna Sony! *hittar ingen smiley med tårarna sprutande*)
    Spar inte på kritiken! Jag vill verkligen veta hur det ser ut från annat håll, för här ser det nämligen bra ut. Är jättetacksam för hjälp!
     



     
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • morriis
    trettioplus skrev 2011-08-22 08:13:19 följande:
    Skulle ni vilja vara jättegulliga och kommentera min bild som den ser ut nu? Hur ser det ut ifrån era datorer?
    Jag är jättebesviken på  min utrustning och det är verkligen så att jag redigerar i blindo här. Felkalibrerad skärm, yada, yada. (Jag saknar min gamla fotodator och stulna Sony! *hittar ingen smiley med tårarna sprutande*)
    Spar inte på kritiken! Jag vill verkligen veta hur det ser ut från annat håll, för här ser det nämligen bra ut. Är jättetacksam för hjälp!
     

     


    På den här bilden ser den bra mycket bättre och skarpare (mycket) än vad den gör uppe i trådstarten
    Hellre en räv i strumpan än en sträv pinne i rumpan
  • trettioplus
    morriis skrev 2011-08-22 08:50:50 följande:
    På den här bilden ser den bra mycket bättre och skarpare (mycket) än vad den gör uppe i trådstarten
    Är den skarp nog? Och hur är det med färgen? Inget blåstick eller något annat? 
    Skriv jättegärna ner om det är mer saker som stör! 
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Annkris
    Skulle ni vilja vara jättegulliga och kommentera min bild som den ser ut nu? Hur ser det ut ifrån era datorer?
    Jag är jättebesviken på  min utrustning och det är verkligen så att jag redigerar i blindo här. Felkalibrerad skärm, yada, yada. (Jag saknar min gamla fotodator och stulna Sony! *hittar ingen smiley med tårarna sprutande*)
    Spar inte på kritiken! Jag vill verkligen veta hur det ser ut från annat håll, för här ser det nämligen bra ut. Är jättetacksam för hjälp!
     

     
    Det är en fin bild. Jag störde mig inte på någon oskärpa i den gamla bilden, men ser att flera andra påpekat det. När jag nu jämför bilderna så ser jag att den andra bilden är betydligt skarpare.
Svar på tråden Konstruktiva fototävlingstråden