• Skrutt 83

    Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

    Hej tjejer!

    Här är en tråd för alla oss som behöver hjälp att analysera svaga och tvivelaktiga graviditetstest samt för oss som tycker om att analysera andras! En tråd som kan hjälpa till med ett par extra ögon när man behöver det som mest, för barnlängtan och ett antal försök i bagaget kan ju göra att man ser streck som inte ens finns för att man så gärna vill att det ska vara där!

    Så släng in bilder på era test så hjälps vi åt att analysera och hoppas!


    ÄNTLIGEN är älskade lilla Melvin här!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-26 10:03
    Här är en länk till BIM-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m63199969.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-08 09:21
    Länk till "plustråden":

    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m64471095.html
  • Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester
  • Soligtochfint
    Daphodil skrev 2019-03-28 12:37:02 följande:

    Jag tror också att det var en kemisk graviditet tyvärr...


    Får man utslag på testet då för att det befruktade ägget då har börjat producera hcg och sen dör äggget så dom andra testerna blir negativa?
  • FruW85
    Johanna1986 skrev 2019-03-28 12:37:19 följande:

    Ett befruktat ägg som ibte fäster i livmodern utan man sedan blöder ut under mens


    Jag googlade och hittade ingen definition på kemisk graviditet, men om det är så att det är när ett befruktat ägg inte fäster så borde det ju inte heller resultera i ett positivt test eftersom hcg börjar produceras efter ägget fäst?

    Jag har hört att nästan alla ägg blir befruktade men att det bara blir en graviditet om det väl fäster - och alltså något form av missfall om det först efter det går fel? Men jag hittar ingen källa på det heller..
  • Bope M

    Dessa ältest är från idag med ca 5 timmars mellanrum. Ser det ut som en stegring tycker ni?

    Eller är det inget :( kanske blir lika svaga så fort det nyaste har torkat

  • Vejden
    Soligtochfint skrev 2019-03-28 12:52:03 följande:

    Får man utslag på testet då för att det befruktade ägget då har börjat producera hcg och sen dör äggget så dom andra testerna blir negativa?


    FruW85 skrev 2019-03-28 13:07:30 följande:

    Jag googlade och hittade ingen definition på kemisk graviditet, men om det är så att det är när ett befruktat ägg inte fäster så borde det ju inte heller resultera i ett positivt test eftersom hcg börjar produceras efter ägget fäst?

    Jag har hört att nästan alla ägg blir befruktade men att det bara blir en graviditet om det väl fäster - och alltså något form av missfall om det först efter det går fel? Men jag hittar ingen källa på det heller..


    En kemisk graviditet är ett väldigt tidigt missfall. Embryot fäster och börjar producera hcg, ibland tillräckligt för att börja synas på graviditetstest, men dör väldigt kort därefter. Ofta händer detta så tidigt att ?mensen? hinner komma i tid eller bara blir några dagar sen. Så här tidiga missfall är väldigt vanligt och många som inte aktivt försöker (eller testar tidigt) vet inte ens om att de varit gravida eftersom de inte ens hunnit testa innan ?mensen? kommer.
  • FruW85
    Vejden skrev 2019-03-28 13:35:27 följande:
    FruW85 skrev 2019-03-28 13:07:30 följande:

    Jag googlade och hittade ingen definition på kemisk graviditet, men om det är så att det är när ett befruktat ägg inte fäster så borde det ju inte heller resultera i ett positivt test eftersom hcg börjar produceras efter ägget fäst?

    Jag har hört att nästan alla ägg blir befruktade men att det bara blir en graviditet om det väl fäster - och alltså något form av missfall om det först efter det går fel? Men jag hittar ingen källa på det heller..


    En kemisk graviditet är ett väldigt tidigt missfall. Embryot fäster och börjar producera hcg, ibland tillräckligt för att börja synas på graviditetstest, men dör väldigt kort därefter. Ofta händer detta så tidigt att ?mensen? hinner komma i tid eller bara blir några dagar sen. Så här tidiga missfall är väldigt vanligt och många som inte aktivt försöker (eller testar tidigt) vet inte ens om att de varit gravida eftersom de inte ens hunnit testa innan ?mensen? kommer.
    Ja, tidiga missfall (innan beräknad mens) känner jag till och vet att det är otroligt vanligt. Uppemot 60% av alla graviditeter leder till missfall läste jag någon läkare skriva, och att den absolut största delen då alltså skulle ske innan beräknad mens. Kanske därför många inom vården inte gillar när det tas så mycket tester tidigt... Hade dock inte hört om begreppet "kemisk graviditet" och vad skillnaden skulle vara mot ett "vanligt" tidigt missfall.
  • Vejden
    FruW85 skrev 2019-03-28 13:39:44 följande:

    Ja, tidiga missfall (innan beräknad mens) känner jag till och vet att det är otroligt vanligt. Uppemot 60% av alla graviditeter leder till missfall läste jag någon läkare skriva, och att den absolut största delen då alltså skulle ske innan beräknad mens. Kanske därför många inom vården inte gillar när det tas så mycket tester tidigt... Hade dock inte hört om begreppet "kemisk graviditet" och vad skillnaden skulle vara mot ett "vanligt" tidigt missfall.


    Nej det är ju egentligen inte skillnad mot vanliga missfall, bara att det händer väldigt tidigt. Men det brukar kallas så, främst på engelska kanske. Vet inte varför men kan väl gissa att det kanske har att göra med att dessa graviditeter är så tidiga att de inte syns på ultraljud utan bara via blod/urinprov.
  • FruW85
    Vejden skrev 2019-03-28 13:43:43 följande:
    Nej det är ju egentligen inte skillnad mot vanliga missfall, bara att det händer väldigt tidigt. Men det brukar kallas så, främst på engelska kanske. Vet inte varför men kan väl gissa att det kanske har att göra med att dessa graviditeter är så tidiga att de inte syns på ultraljud utan bara via blod/urinprov.
    Det låter väldigt logiskt. Men det verkar inte vara något begrepp som vården använder? Men då har jag koll på vad folk menar när dom pratar om kemiska graviditeter :)
  • Soligtochfint

    Någon som vet ?hur det ska kännas? där nere? Har haft mensvärk hela dagen idag så har väntat på en blödning hela dagen. Så nu stoppade jag in fingret för att se om det var något blod. Efter bara halva fingret (ursäkta för detaljerade förklaring) så kändes det som jag tog i ?en mjuk boll?. Kunde det vara tappen jag kände då så långt ner? När jag sedan tog ut fingret så var det bara vitt, inge blod alls. Ska den vara långt ner och mjuk när man är gravid?

Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester