• elwen

    Varför vill ni inte adoptera???

    Inget illa menat eller så , utan jag bara undrar varför vi du/ni inte adoptera?

    Är det för att det inte är ett bio barn , för att ni är rädda för att barnet ska må dåligt , eller finns det andra orsaker och med det menar jag inte pengabrist eller annat , utan om ni fick och det var ett litet barn , under 1 år , vad har ni då för orsak att tacka nej 

  • Svar på tråden Varför vill ni inte adoptera???
  • Jagvetmest
    Anonym (kan få bio) skrev 2011-11-12 19:01:14 följande:
    Jag vill ha "hela paketet" - graviditet, ett kärleksbarn kommet av en kärlekshandling mellan mig och min älskade, förlossning, amningstid, se likheter hos barnet med oss bioföräldrar,likhet med syskon etc

    Är det så märkligt att man känner att det är ett förstahandsalternativ?
    Nej, det är inte konstigt. Att göra barn och "skapa liv" är en drift.
  • Anonym

    Att få biologiska barn var/är mitt "förstahandsval" eftersom jag ville uppleva graviditet/förlossning/amning och eftersom jag tycker det är roligt att se likheter etc mellan oss föräldrar och barnen samt mellan syskonen. Men jag vet också att jag hade älskat ett adopterat barn precis lika mycket som ett biologiskt, så om jag inte hade fått biobarn och vi hade adopterat, då hade det visserligen varit vårt "andrahandsval", MEN det hade inte påverkat min kärlek ett dugg.
    Däremot har min man lite mer ambivalenta känslor gentemot adoption, så jag är glad att vi kunde få biologiska.

  • Anonym (vill adoptera)

    Jag skulle gärna adoptera, men tyvärr verkar min kille vilja ha biologiska barn, men då får han göra någon annan kvinna på smällen då...hehe.

  • Anonym

    Varför är det så viktigt att rangordna valen? Mitt val är att bli förälder. Jag provade först på vanlig väg och det gick inte. Jag provade sen via IVF 2 st landstingsfinansierade försök som inte gav något resultat. Jag valde sen att gå vidare till adoption utan att köpa några IVF-försök själv. Jag började med det jag trodde skulle bli snabbaste och enklaste vägen till barn. När det inte gick så forsatte jag till nästa och sen till nästa utan att inbördes rangordna de olika sättens betydelse. För mig var allt bara vägen till målet och målet var det samma oavsett. Det som avgjorde att jag försökte i den ordningen var inte för att det skulle vara sämre kvalitet på det ena barnet eller det andra utan för att försöka bespara mig själv den oerhörda psykiska press det faktiskt innebär att gå igenom en adoptionsprocess.

    Nu är vi faktiskt inte framme vid målet riktigt ännu så vi lever kvar i den stora ovissheten och känslan av att vara utlämnade till någon annans goda vilja. Men jag kan försäkra er att inget barn i hela världen kan vara mer älskat och efterlängtat än vår son som väntar på andra sidan jorden är.

  • Kotthare

    Det här är inget jag tänkt särskilt mycket på, och jag ändrar säkert uppfattning om jag själv inte kan få biobarn.. men: 

    1. Jag är rädd att inte kunna älska det.
    2. Jag vill att barnet ska vara skapat av mig och min man
    3. Det är fruktansvärt viktigt för ens identitetsskapande att veta varifrån man kommer. Jag vill inte utsätta barnet för det.
    4. Adopterade barn är ofta lite knepiga, bortskämda? Anknytningsproblem? Fördom? 

  • Anonym (kinamamma to bee)
    Kotthare skrev 2011-11-13 12:09:23 följande:
    Det här är inget jag tänkt särskilt mycket på, och jag ändrar säkert uppfattning om jag själv inte kan få biobarn.. men: 

    1. Jag är rädd att inte kunna älska det.
    2. Jag vill att barnet ska vara skapat av mig och min man
    3. Det är fruktansvärt viktigt för ens identitetsskapande att veta varifrån man kommer. Jag vill inte utsätta barnet för det.
    4. Adopterade barn är ofta lite knepiga, bortskämda? Anknytningsproblem? Fördom? 
    Nr 4 en klar fördom!

    Jag har själv en liten fördom om bortskämda, knepiga barn. Att det ofta är barn till lite äldre föräldrar. Jag har inget vetenskapligt belägg för detta utan det bygger helt på egen erfarenhet från min egen närmstakrets. Det kan iofs vara en anledning till din fördom eftersom adoptivföräldrar ofta är lite äldre.

    Jag kommer själv att bli en av de här lite äldre föräldrarna och dessutom adoptivförälder så...

    Mina egna tankar kring mitt eget föräldrarskap är att jag vill försöka att inte kompensera för de "förlorade" åren med saker och slapphänt uppfostran, men det är säkert inte lätt. Obestämd
  • Anonym

    Jag anser att det är människohandel i högsta grad. Att frakta ett barn, från sin del av världen, hit till rika och giriga västerlänningar är rent vidrigt i mina ögon. Man främjar orättvisor av alla slag på det sättet. Du hjälper kanske ett barn på olika sätt, men i det långa loppen främjar du orättvisa och fattigdom.

  • Kalinka

    Jag blir lite ledsen när jag läser den här tråden. Särskilt ledsen blir jag när folk hänvisar till forskning på ett felaktigt sätt, och använder den för att "bevisa" sin negativa åsikt om adoption.


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • My Girls

    Ville, var på väg, tveksam sjukdomshistorik, tveksam fortsatt historik och sen fick vi två biologiska barn. Lägg därtill väntan och kostnaden beroende på land. Regelverket känns lite väl.....ja. Jag ska inte uppta tråden med det. 

Svar på tråden Varför vill ni inte adoptera???