• Söndermarken

    Vi som försökt ett tag utan plus

    Vi som har lite svårare att plussa kanske behöver någonstans att få "vädra"lite


    Lycka
  • Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus
  • Jennso

    Ah va trakigt Gozzan, sa grymt orattvisst nar ni har kampat sa lange

    Spannade JZ Har de sagt nat om hur lang tid det kan ta? Jag undrar varfor det verkar finnas fler aggdonater i Finland an i Sverige?  I min klinik Serum sa ar det valdigt manga som aker for aggdonation och det verkar hela tiden finnas flera att valja pa sa jag undrar varfor det ar sa olika och vad som kan goras...

  • Gozzan

    Håller tummarna för er :)


    JZ79 skrev 2014-10-17 22:50:57 följande:

    Kära vänner, nu är det dags att hålla tummarna. Fertinova i Åbo har nu fått alla de sista pappren med provsvar mm och nu börjar jakten på donator!! Kan inte ens föreställa mig hur vi kommer känna den dag de meddelar att de hittat en donator enligt våra önskemål...

    Förhoppningsvis kommer kroppen vara tiptop då. Idag har jag fått 4 kortisonsprutor i rygg och höfter. Förhoppningsvis ger de bra resultat och det kan om jag ha tur hålla i sig i flera månader! Mår inte så bra just nu efter injektionerna, det gör ont precis där läkaren stack. Det vänder om några dagar..

    Kram på er och ha en fin helg


  • bolltjej35

    Hej allaihopa.
    Längesedan jag skrev något här. Läser dock här ibland. Har inte velat skriva något eftersom jag blivit gravid. Har BF nu på fredag. Det är rätt jobbigt just nu. Jag har skuldkänslor för att jag tycker allt är jobbigt och att jag inte alls trivs med att vara gravid så som vi kämpat just för att bli gravida. Lyckades ju bli gravid på vårt första frysförsök. Första insättningen misslyckades. Man kan få elaka kommentarer ibland att folk aldrig hört någon som avskyr att v ara gravid så mkt som jag. Bara för att jag avskyr att vara gravid så är det inte sagt att jag inte kommer älska mitt efterlängtade barn. Jag som alltid idrottat i hela mitt liv saknar det enormt mycket. Har alltid haft mycket energi, men just nu är energin slut. Jag trivs inte med att vara tjock, otymplig, smidig som ett kylskåp lagom illamående, ha en mage som är i vägen precis hela tiden, lite lagom ont här och var. Jag känner mig oerhört tacksam för att vi lyckades bli gravida relativt snabbt med IVf.en, men det är jobbigt både fysiskt och psykiskt just nu. Vissa människor förstår precis hur jag känner, medan andra tycker man är en idiot ungefär. Har väl frånsett väldigt lågt blodvärde som jag fick järndropp för haft en helt ok graviditet. Klart man känt sig illamående men inga kräkningar och det ska man vara glad för. Borde förmodligen inte klaga eller gnälla för jag vet att det är så många som har långt mkt jobbigare graviditeter än jag.
    Jag hoppas alla i tråden lyckas bli gravida till sista. Alla kämpar så och själv inser jag att jag även fick kämpa under graviditeten mer än jag trodde jag skulle behöva.

  • reginaw

    Hejsan. 



    Nu är det såhär att jag och min man har försökt bli gravida sen januari 2013 utan framgång. Nu är min mens ungefär en vecka sen, kom 14/9 sist, men har dock varit väldigt sen även förut. Men något jag upptäckt denna gång är att när jag för in ett finger så känner jag mig väldigt svullen och "knölig". 



    Brukar göra detta test när jag väntar mensen för att se om den är runt hörnet men har aldrig känt mig så svullen förut. Är det någon av er som upplevt det? Kan man bli så i underlivet när man blir gravid?



    Har inte vågat göra något test ännu då jag tycker det är så jobbigt att bli besviken gång på gång. Övriga saker jag reagerat på är att jag är konstant jättetrött (kan dock vara hösten) och även huvudvärk, hunger, ont i svanken, lite smått illamående, sura uppstötningar.

  • JZ79

    Bolltjej, va roligt att du kikar in här! Helt galet va fort tiden går och snart har du bebis hos dig. Stor kram till dig!! Kika gärna in och berätta om miraklet sen när bebis är född. Kram!!

    Jenso, de kan hitta donator när som..senast före jul trodde dom. En tjej från en annan tråd fick donator ungefär en vecka efter att hon skickat in deras sista provsvar. Vet att de börjat leta åt oss nu..så jag hoppas att något händer snart. Angående om det är fler donatorer eller inte så får vissa privata kliniker (som Fertinova) göra ÄD, i Sverige är det vara universitetssjukhusen. Inte så många alltså.. Dessutom skiljer det sig vart man bor. I Skåne har de ingen kö för ÄD, gott om donatorer och framförallt så finns det resurser att göra dessa behandlingar. På Sahlgrenska är inte donatorer det stora problemet utan att de inte har resurser. För att klara av vårdgarantin för de fertilitetsbehandlingar spänningar där kan de just nu bara lägga ca 1 dag i veckan på oss donator-patienter. Galet att det det olika ut beroende på vart man bor.. Du får heller inte söka vården i tex Skåne istället eftersom det inte ingår i vårdgarantin.

  • wonders

    Gu vad kul Bolltjej att du snart ska ha den lilla parveln i famnen. Har ni tagit reda på könet eller vill ni ha överraskningen? Förstår att det kan vara jobbigt att tidigare varit och tränat och nu går det knappt att böja sig ner.. Självklart kommer du att älska barnet när det kommer ut. Det är ju vägen dit som inte alltid är kantad med rosor.

    Vad irriterad jag blir när jag ser att det beror på var man bor i landet hur snabbt man kan få hjälp. Inte för att det är konstigt eller att jag är förvånad men att det inget görs för att det ska bli annorlunda.. Det känns inte så ju. Det är tyvärr inte bara inom denna delen har ja förstått som man får vänta och vänta utan även olika operationer som där det brister i garantin som lät så bra när den infördes..
    Men det är ju sen beroende på var du bor om du kan få KUB ordinerat eller om det bara blir blodprov. Det känns ju också lite knäppt. Men men jag är väldigt glad att det verkar börja pinna på för dig och att ni nu är nära snöret att få starta.. Underbart!

  • Vårväntanochlängtan

    Kikar in och säger hej till alla er underbara som kämpar här inne. Var så längesen jag skrev och jag måste säga att jag saknar att hålla kontakten med er fina människor även om tråden ju inte är så positiv.
    Min lille Leon har redan hunnit bli 8 månader gammal och är en liten kille med väldigt mycket egen vilja men samtidigt go och glad och framkallar många skratt hos sina föräldrar.
    Håller mina tummar stenhårt på att ni alla här inne snart får uppleva detta. 
    Många kramar

  • JZ79

    Kära vänner..nu har det äntligen hänt! Fertinova, Åbo ringde..DE HAR EN DONATOR!! Imorgon bitti ska jag pratat med läkaren för att lägga upp behandlingsplanen. Donatorn vill köra igång direkt...å det vill vi med Kan bli återföring i slutet på november Drömmer


  • wonders

    Oj vilka härliga besked JZ helt enkelt underbart. Hoppas och håller tummarna att allt faller på plats. Vilken mysig jul det kan bli.

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus