• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Pallas

    Fanken, vilket go det är i er! Bra jobbat, vilken skillnad om man jämför när vi alla gick in i tråden från början.

    Här går det jäkligt långsamt med baby steppandet, har ju mycket större projekt igång på gott och ont... Vattenläckan i köket är iaf lagad, nya golvet är lagt, ska sätta sista golvsockeln i hallen nu, köket är färdigspacklat och skall slipas och målas i morgon. Sen är det lite bilar som ska lagas, besiktigas och säljas och så en jäkla massa trädgårdsjobb. Rosportalen på baksidan är iaf klar och rosorna är flyttade.

    Något som jag dock tar med mig härifrån tråden i de här stora, spretiga och stökiga projekten är att planera, avsluta och inte stressa upp mig för att det inte är klart på en gång. Det funkar ganska hyggligt, faktiskt! En helt ny grej för mig sedan jag började med Fly Ladyska metoder är att jag kan ta en list, spika upp den och sedan lämna resten för att fixa tvätten osv. Sen kan jag ta nästa list vid tillfälle.  Förut var det allt eller inget som gällde, vilket gjorde att det oftast blev inget, eftersom jag inte orkade göra allt på en gång.

  • SockerStinn

    Idag har jag inte knäkt städkoden, tänkte jag skriva. Men så tänkte jag efter. Nä, jag har inte decluttrat idag, det är sant. Men jag har haft "family-fun-day" (Registrerat dottern till fotbollsskola och varit på första träningen på fm samt haft ett mini-kalas på eftermiddagen) och bäddat sängarna,  s&s båda badrummen, kört två maskiner tvätt, tagit en hot-spot, dukat av och torkat av bordet direkt efter maten, lagat mat enl. vecka-matsedeln. Och torkat av några köksluckor och kört en 5 min room-rescue. Helt på automatik! Mycket bättre kod-knäckande än så blir det nog inte! plus allt som går på 3-min-regeln som tas direkt innan det blir en röra numera. Hänga upp i hallen osv. Bara disk-maskin kvar, men jag tror faktiskt den får vänta till imorgon bitti. För sista punkten för dagen är den viktigase; förbereda för imorgon. Om vi ska hinna med simskola, köpa fotbollsskor, titta på mur-sten, beställa en semesterresa och besöka svärmor så gäller det att starta dagen rätt

  • HäckHäxan

    ÄNTLIGEN!!!!!

    Idag har jag fått köpt pluppar till garderoberna, så imorgon tänkte jag få satt upp hyllorna och lägga in kläder, hell yea att de skall bli gott!

    Fick även köpt, bänk/bords skivan och skruvat fast ben när jag kom hem, så där står min dator nu i skrivande stund, 180 cm mer avlastningsyta i köket, inte fel alls. Här an vi sitta och äta frukost ihop på morgonen, kvällsmat mm, blev nästan som ett barbord fast normal höjd och vi kan kolla ut genom fönstret.

    Jag fick även köpt mörkläggningsrullgardiner till sovrummen så de skall upp i veckan tänkte jag

    Diskmaskinen är igång och jag skall tömma tvättmaskinen och hänga eller kasta in i torktumlaren om en stund, avnjuter ett glas vitt och dottern är kidnappad av min mamma


    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • HäckHäxan
    stjärnflocka skrev 2012-04-14 22:36:56 följande:
    Å vad ofta jag vill klicka på "gilla-knappen"! Ni är grymma!
    Håller med, så känner jag också ofta när jag läser
    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • 060810

    Inte ett städande på 24 timmar. Men nu har jag ett hotellrum att städa innan jag lämnar Göteborg och beger mig 27 mil hemåt igen. ;)
    Varit på årsmöte. ;) Men så skönt att slippa bädda sängen, diska och plocka saker överallt. ;)
    Tillbaka om några timmar igen i verkligheten. ;)

  • vike

    morgonstund har guld i mund
    har fodrat och släppt ut hästarna (cyklade till stallet också dock bara 4 km tor)
    fixat frukost till barnen
    putsat ett fönster (alla sidor)
    tvättat och hängt en maskin (2:a på gång i maskinen nu)
    vikt ihop två fulla tvättställningar med tvätt och lagt in i skåpen

    wihooo även om det inte händer så mycket mer nu så har jag fått gjort det jag ska Solig  

  • Pallas

    God dag! Jag har överlevt min första hopplektion på sisådär 26 år!

    Nu ska jag gå ut och decluttra en hel jäkla lada, wish me luck! 

  • Alemonia

    Här jobbar jag verkligen med att varje litet steg är bra. Att plocka ur diskmaskinen är numera ett flerstegsprojekt med vila emellan etapperna men bara att hålla efter i köket känns ändå riktigt bra.

    Så, nu är köksön avtorkad. (Efter att jag läst här och påbörjat mitt skrivande.)

    Jag ska fortsätta med att stegvis få ordning på den rena tvätten samt helst också köra en maskin till.

    En stund i trädgården vore inte fel det heller men jag får se vad jag orkar.

    Härligt att se hur bra det går för er andra! Det är riktigt bra inspiration!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!