• Anonym

    Svennes kaviar?

    Vi kommer väl alla ihåg debatten kring glassen "nogger"..
    Varför väcker inte denna kaviar reaktioner? Skulle det finnas något som hette "Blattes mjukost" skulle det säkerligen vara på förstasidan av AB dagligen i en vecka.. eller?


  • Svar på tråden Svennes kaviar?
  • Jeneral
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-11 13:09:37 följande:
    Svenne = smeknamn för Sven

    Blatte = smeknamn för vaddå? Blattmar eller? 
    Hahaha Skrattande
  • Frontline
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-11 13:09:37 följande:
    Svenne = smeknamn för Sven

    Blatte = smeknamn för vaddå? Blattmar eller? 
    Det är ett slanguttryck
    Ordet blatte definieras i SAOL som "mörkhyad (utländsk) person
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

    Men då kan vi ju komma fram till att om man som svensk känner sig på något sätt kränkt, och uttalar det så ska man förlöjligas?

  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-11 13:06:44 följande:
    Används inte Svenne som ett skällsord i dagens samhälle då?
    Jo men de som använder ordet "svenne" som ett skällsord är ju invandrare eller de med invandrarbakgrund som 2:a och 3:e generationen.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Anonym
    Hallonröd skrev 2012-01-11 15:53:03 följande:
    Jo men de som använder ordet "svenne" som ett skällsord är ju invandrare eller de med invandrarbakgrund som 2:a och 3:e generationen.
    Det gör det dock inte mer okej, enligt mig.
    Rasism som rasism.
  • Jamo

    Är du på riktigt TS.? Du blandar ihop företagsnamn/förnamn med slangord? Tar du illa upp när du tex. ser Ahmed's kebab? Tänker du då, "fy så rasistiskt"?

  • Jamo
    Jamo skrev 2012-01-11 16:24:44 följande:
    Är du på riktigt TS.? Du blandar ihop företagsnamn/förnamn med slangord? Tar du illa upp när du tex. ser Ahmed's kebab? Tänker du då, "fy så rasistiskt"?
    Ganska vanligt inom högerkretsar att använda namnen Ahmed eller Muhammed som skällsord...
  • Anonym
    Jamo skrev 2012-01-11 16:24:44 följande:
    Är du på riktigt TS.? Du blandar ihop företagsnamn/förnamn med slangord? Tar du illa upp när du tex. ser Ahmed's kebab? Tänker du då, "fy så rasistiskt"?
    Men va!? Vad är rasistiskt med Ahmeds kebab? Har någon någonsin använt det som ett skällsord?
    "Jävla svenne" etc har man ju dock hört på sina håll, inte sant? Jag fastnar inte vid just kaviarn i sig, det är inte det som är poängen med tråden. Snarare att det blir sådant rabalder när en glass heter t.ex "Nogger Black", men inte "Svennes kaviar".

    Nu har det kommit fram dock att denna kaviar funnits rätt länge, så det är väl därför plus att många tyckte "nogger black"-grejen var löjlig. Jag uppskattar alla svar i tråden och förstår att mina argument inte alltid håller :)

    Däremot tycker jag det är FEL att man som svensk ofta inte får uttrycka att man känner sig kränkt pga sitt ursprung, för då blir man förlöjligad och jämförd med rasismen gentemot andra etniciteter. Rasism som rasism, ska väl inte vara okej mot någon alls?
    DÄR har vi min poäng.
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-11 16:14:16 följande:
    Det gör det dock inte mer okej, enligt mig.
    Rasism som rasism.
    Jo iofs...men det beror på vem som säger det eftersom det också kan betyda "medelsvensson". Hur som helst så bryr jag mig inte om nån kallar mig  "jävla svenne" ...oavsett om det är en invandrare som ska jävlas eller om nån tycker jag är en tråkig medelsvensson.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-11 16:32:04 följande:
    Men va!? Vad är rasistiskt med Ahmeds kebab? Har någon någonsin använt det som ett skällsord?
    "Jävla svenne" etc har man ju dock hört på sina håll, inte sant? Jag fastnar inte vid just kaviarn i sig, det är inte det som är poängen med tråden. Snarare att det blir sådant rabalder när en glass heter t.ex "Nogger Black", men inte "Svennes kaviar".

    Nu har det kommit fram dock att denna kaviar funnits rätt länge, så det är väl därför plus att många tyckte "nogger black"-grejen var löjlig. Jag uppskattar alla svar i tråden och förstår att mina argument inte alltid håller :)

    Däremot tycker jag det är FEL att man som svensk ofta inte får uttrycka att man känner sig kränkt pga sitt ursprung, för då blir man förlöjligad och jämförd med rasismen gentemot andra etniciteter. Rasism som rasism, ska väl inte vara okej mot någon alls?
    DÄR har vi min poäng.
    Det där med Nogger Black var ju för att snubben på "Rasistiskt Centrum" läste fel och läste "Nigger" istället och hävdade att det var lätt att läsa fel och gjorde en grej av det!

    Men förstår fortfarande inte hur är "Svennes Kaviar"  skulle kunna vara rasistisk? Är det mot oss svenskar då eller? Hade ett annat land gjort kaviarn och kallat den så så kan jag förstå lite hur du menar men vi kan ju inte vara rasisitiska mot oss själva...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • mikroE

    Jag umgås i kretsar där de flesta är uttalat emot rasism och den allmänna stämningen där var att man skrattade åt Centrum mot Rasism och deras överreaktion över nogger black som för övrigt var en jättegod glass och borde komma igen (sista min åsikt). Det blev inte något stort rabalder, de flesta tyckte invändningen var löjlig, även antirasister...


  • Hallonröd
    mikroE skrev 2012-01-11 17:28:14 följande:
    Jag umgås i kretsar där de flesta är uttalat emot rasism och den allmänna stämningen där var att man skrattade åt Centrum mot Rasism och deras överreaktion över nogger black som för övrigt var en jättegod glass och borde komma igen (sista min åsikt). Det blev inte något stort rabalder, de flesta tyckte invändningen var löjlig, även antirasister...
    Ja Centrum mot Rasism hette det ju...*hahaha*..vad skrev jag... Rasistiskt Centrum..?! Förvånad 
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    mikroE skrev 2012-01-11 17:28:14 följande:
    Jag umgås i kretsar där de flesta är uttalat emot rasism och den allmänna stämningen där var att man skrattade åt Centrum mot Rasism och deras överreaktion över nogger black som för övrigt var en jättegod glass och borde komma igen (sista min åsikt). Det blev inte något stort rabalder, de flesta tyckte invändningen var löjlig, även antirasister...
    Ja och var det inte så också att glassen var en säsongsglass och försvann när säsongen var slut?! Den försvann väl inte p.g.a.  C. m. R. och deras tjafs om namnet?!
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Frontline
    Moderator skrev 2012-01-12 16:57:48 följande:
    Observera att tråden har flyttats ut från Känsliga Rummet. Det går alltså inte längre att skriva anonymt.

    //Moderator

     
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Svennes kaviar?