• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Fidelia

    Skogsbruden: håller tummarna för att det går vägen. Jag skulle också tagit progesteron. Katt12: jag tycker också att du ska vara ärlig och berätta om aborten. Det kan vara en viktig information för läkaren och jag har mycket svårt att tänka mig att de är fördömande. Ego: nu har jag äntligen hittat ett sätt att få dropp i Norrbotten. Sååå skönt, nu är allt fixat inför resan och det är bara några veckor kvar innan vi åker till kliniken.

  • leah2012

    Katt jag håller med de andra att du ska vara ärlig. När har du din konstultation? Jag berättar mer snart om hur det var/gick. Det har varit så mycket i veckan.

  • Cathy
    Skogsbruden skrev 2013-08-22 14:47:42 följande:
    Cathy: Ja jag börjar nog ta igen. Jag blir bara så ledsen att jag börjar få den här infon nu så nära efter att jag har slutat om det skulle ha orsakat något. 

    Jag gick in på din presentation och såg att dina bröst hade läckt och att det hade med prolaktin att göra. Jag bara insåg då att i samband med febern så läckte mina bröst och det har de varken gjort före eller efter. Tänkte inte så mycket på det då utan tänkte att det bara hade med graviditeten att göra och att det skulle fortsätta. Men det är konstigt att det slutar igen. Ja, ja min kropp verkar inte vara i superbalans i vilket fall.

    Mäter de progesteronvärdena på er andra? I USA verkar de hålla en väldig koll på det. Mig har de inte kollat en enda gång.
    Försök att inte oroa dig alltför mycket (vet att det är lättare sagt än gjort men säger det iaf Flört), jag tror inte att det är nån fara, bara fortsätt med progesteronet. Ja, mina bröst läckte (hade högt FSH då dvs lägre östrogennivå och förmodligen progesteron också men det vill ju svenska läkare ogärna mäta). Du kan ha fått en hormondipp när du slutade med progesteronet, att både östrogenet och progesteronet sjönk lite...Fortsätt med vaggisarna och ta en IL om du kan så får du mer balans i kroppen. Stor kram!
  • Cathy
    snartgravid skrev 2013-08-22 17:31:03 följande:
    Kul att det är många som har plussat i tråden!  I vilken vecka är du Cathy?
    Jag är i v.24 nu. kram {#emotions_dlg.flower} 
  • Skogsbruden

    Återigen, tack alla snälla ni för allt stöd. I dag känns det lite bättre. Jag ska ringa min hemläkare för IVF på måndag och boka ett UL. Jag har inte utnyttjat det tidiga UL de ska göra och det här är ju ganska tidigt ändå...

    FineS: Jag fick kontakt i dag så nu är det bokat ett IL till måndag. Känns skönt.

    Cathy: Vad roligt att du har kommit så långt! Måste kännas fantastiskt. Då kanske det inte var något sammanträffande att brösten läckte precis när febern kom alltså. Hoppas verkligen inte den dippen förstörde graviditeten. Nu känns ju allt ok i kroppen igen, men efter att ha lurats innan med MA så litar jag inte på det. Om progesteronet hade sjunkit till farliga nivåer känns det ändå som om jag borde få spottings, men inget sånt i alla fall.  Åh så onödigt att spekulera, kan bara inte låta bli.

    Trevlig helg allihop! 

  • Sunlight

    Ni som har lyckats med IVFGlad. Hur många dagar innan transfer började ni med progesteron vagiatorer?
    Hur många per dag?

  • Katt12

    Hej ni erfarna:) Jag har nu haft min telefonkonsultation m Dr G. Inte nog med att det är facktermer på ett annat språk, dessutom fick vi en extremt sprakig telefonlinje. Suck. Men jag greppade i alla fall så mkt som att han bedömer att jag med stor sannolikhet har immunologiska problem. Det var tyvärr inte tal om att skriva ut IL el dyl på telefon (hade inte räknat med det, men hoppades förstås), utan han vill att jag tar följande prover:

    Leukocyte antibodies; Natural killer cells; DQ alpha antigens; TH1 TH2 cytokine ratios

    Som jag uppfattade det kan jag antingen åka till London och ta proverna hos honom, eller ordna dem själv och skicka honom provsvaren. Men så vitt jag förstår är detta prover som ska till Chicago för analys? Det går väl inte att få dessa värden mätta i Sverige av ett svenskt lab? Jag har ingen lust att åka till London bara för att ta några blodprov, men samtidigt måste ju allt bli rätt. Är det någon som tagit dessa tester i Sverige och antingen fått dem analyserade här eller vet hur man skickar dem till Chicago så att allt blir rätt? Eller är det rentav bättre att helt enkelt boka en tid hos Dr D i Athen och göra hela proceduren hos honom - det kanske inte är tillräckligt många prover som Dr G har föreslagit? Jag vill inte riskera att behöva göra om det hela senare igen. Det känns så otroligt omständigt, att man ska behöva krångla så mkt för att få access till dessa intralipider. Blir så trött på att de inte finns tillgängliga genom svensk vård. Jag är otroligt imponerad av er alla som tagit er igenom detta!
      

  • tjorven01

    Det går att skriva ut provlistan via RFs hemsida och sedan dra blodet på Aleris Sophiahemmat
    Sedan åker ni själva till Fedex på Arlanda och postar det till Chicago
    Jag tror att drt bara går månd. Och tisdag men ring Fedex och kolla
    Ni måste då fylla i kreditkortsnr i provforuläret då de annars inte analyserar blodet
    Alt ber ni Dr G skicka remiss och provrör till er som ni tar med er när ni ska dra blodet och sedan skickar till Chicago men då får ni betala allt till Dr G istället (aningen dyrare)
    Jag hade själv valt Dr G då han har fler beh alt än Dr D
    Oavsett
    Lycka till!!!!

  • Sunlight

    En personlig kontakt är alltid bra när du sedan ska få immunsupport.  En resa till London eller Athen är inte så stor kostnad om du sedan ska göra hela proceduren, bara en personlig reflektion. Lycka till!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!