• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • cff
    Katt12 skrev 2013-08-23 20:33:16 följande:
    Hej ni erfarna:) Jag har nu haft min telefonkonsultation m Dr G. Inte nog med att det är facktermer på ett annat språk, dessutom fick vi en extremt sprakig telefonlinje. Suck. Men jag greppade i alla fall så mkt som att han bedömer att jag med stor sannolikhet har immunologiska problem. Det var tyvärr inte tal om att skriva ut IL el dyl på telefon (hade inte räknat med det, men hoppades förstås), utan han vill att jag tar följande prover:

    Leukocyte antibodies; Natural killer cells; DQ alpha antigens; TH1 TH2 cytokine ratios

    Som jag uppfattade det kan jag antingen åka till London och ta proverna hos honom, eller ordna dem själv och skicka honom provsvaren. Men så vitt jag förstår är detta prover som ska till Chicago för analys? Det går väl inte att få dessa värden mätta i Sverige av ett svenskt lab? Jag har ingen lust att åka till London bara för att ta några blodprov, men samtidigt måste ju allt bli rätt. Är det någon som tagit dessa tester i Sverige och antingen fått dem analyserade här eller vet hur man skickar dem till Chicago så att allt blir rätt? Eller är det rentav bättre att helt enkelt boka en tid hos Dr D i Athen och göra hela proceduren hos honom - det kanske inte är tillräckligt många prover som Dr G har föreslagit? Jag vill inte riskera att behöva göra om det hela senare igen. Det känns så otroligt omständigt, att man ska behöva krångla så mkt för att få access till dessa intralipider. Blir så trött på att de inte finns tillgängliga genom svensk vård. Jag är otroligt imponerad av er alla som tagit er igenom detta!
      
    I inlägg # 22 här (www.familjeliv.se/Forum-7-125/m69852574-1.html?search=chicago) beskriver jag hur jag gjorde när jag tog proverna (jag skickade bara natural killer cells och TH1 TH2- proverna dit, inte de två andra - men jag antar att "DQ alpha antigens" = "HLA-DQα Alleles" (men någon annan bör nog bekräfta detta) och Leukocyte antikroppar finns det ju också en ruta för i provformuläret).
  • Katt12
    tjorven01 skrev 2013-08-23 21:03:52 följande:
    Det går att skriva ut provlistan via RFs hemsida och sedan dra blodet på Aleris Sophiahemmat Sedan åker ni själva till Fedex på Arlanda och postar det till Chicago Jag tror att drt bara går månd. Och tisdag men ring Fedex och kolla Ni måste då fylla i kreditkortsnr i provforuläret då de annars inte analyserar blodet Alt ber ni Dr G skicka remiss och provrör till er som ni tar med er när ni ska dra blodet och sedan skickar till Chicago men då får ni betala allt till Dr G istället (aningen dyrare) Jag hade själv valt Dr G då han har fler beh alt än Dr D Oavsett Lycka till!!!!

    Tack snälla du! Jag får kolla upp de olika alternativen och hör kanske (troligen) av mig med fler frågor. Grattis till att du lyckats, underbart!
  • leah2012

    Katt förlåt att jag inte hade hunnit svara dig än. Jag håller med om att det inte var bästa kvalitet på samtalet. Hade han högtalartelefonen med dig med? Så varje gång man sa ok så försvann ljudet ett tag. Och jag fick säga ursäkta typ hundra gånger :) Vad synd att du inte fick någon IL! Jag fick IL och prednisolon utskrivet av honom. Men det beror ju på vad han kan se i ens resultat. Han sa att jag visst kunde prova IL om jag ville för det skadar ju inte.

    Ja så ville han ju att jag skulle ta hundra olika tester och behandlingar. Men hinner nog inte göra allt det där inför den här ivf:en iaf. Så jag provar nu med mina IL och prednisolon. Men nu ville inte min svenska gyn skriva ut de två eftersom de inte används så i Sverige :( Så måste lösa det på något annat sätt.   Kan man hämta ut de här med brittiska recept?

    Ja visst är det jobbigt att det ska va så himla svårt att få tag i IL här! Suck. Vet inte hur jag skulle göra om jag valde att gå vidare med alla de här testerna men förmodligen skulle jag åka till Athen. Mycket billigare. Hoppas att du är nöjd med att du tog konsultationen med honom iaf.  

  • Katt12

    Och tack snartgravid och CFF oxå! Just nu känns det jättebökigt med allt, men om det får sjunka in bli det kanske överkomligt:)

  • Katt12
    leah2012 skrev 2013-08-23 21:22:24 följande:
    Katt förlåt att jag inte hade hunnit svara dig än. Jag håller med om att det inte var bästa kvalitet på samtalet. Hade han högtalartelefonen med dig med? Så varje gång man sa ok så försvann ljudet ett tag. Och jag fick säga ursäkta typ hundra gånger :) Vad synd att du inte fick någon IL! Jag fick IL och prednisolon utskrivet av honom. Men det beror ju på vad han kan se i ens resultat. Han sa att jag visst kunde prova IL om jag ville för det skadar ju inte. Ja så ville han ju att jag skulle ta hundra olika tester och behandlingar. Men hinner nog inte göra allt det där inför den här ivf:en iaf. Så jag provar nu med mina IL och prednisolon. Men nu ville inte min svenska gyn skriva ut de två eftersom de inte används så i Sverige :( Så måste lösa det på något annat sätt.   Kan man hämta ut de här med brittiska recept? Ja visst är det jobbigt att det ska va så himla svårt att få tag i IL här! Suck. Vet inte hur jag skulle göra om jag valde att gå vidare med alla de här testerna men förmodligen skulle jag åka till Athen. Mycket billigare. Hoppas att du är nöjd med att du tog konsultationen med honom iaf.  

    Leah, nu ser jag att du oxå svarat! Wow, grattis till IL!!! Vad var det i din bakgrund som gjorde att han skrev ut över telefon? Ursäkta om jag är snurrig, men jag minns inte vilka prover du hade tagit sedan tidigare.
  • tjorven01

    Katt12
    Ja det kan kännas övermäktigt men ett bra tips är
    Ett steg i taget
    Det brukar bli lättare att sortera tankarna då :)

  • leah2012

    Tack katt :) Ja en fick jag iaf. Nu gäller det bara att få tag i den :) Jag tror det var mina höga TPO ak som gjorde att han ville skriva ut det till mig. Det var iaf det jag tryckte på. Han tyckte att det verkade troligt att jag hade immunproblematik. Men ville förstås se många fler tester. Jag hoppas du kan få tag i det på något sätt. Kanske här via FL?

  • cff
    leah2012 skrev 2013-08-23 21:22:24 följande:
    Katt förlåt att jag inte hade hunnit svara dig än. Jag håller med om att det inte var bästa kvalitet på samtalet. Hade han högtalartelefonen med dig med? Så varje gång man sa ok så försvann ljudet ett tag. Och jag fick säga ursäkta typ hundra gånger :) Vad synd att du inte fick någon IL! Jag fick IL och prednisolon utskrivet av honom. Men det beror ju på vad han kan se i ens resultat. Han sa att jag visst kunde prova IL om jag ville för det skadar ju inte.

    Ja så ville han ju att jag skulle ta hundra olika tester och behandlingar. Men hinner nog inte göra allt det där inför den här ivf:en iaf. Så jag provar nu med mina IL och prednisolon. Men nu ville inte min svenska gyn skriva ut de två eftersom de inte används så i Sverige :( Så måste lösa det på något annat sätt.   Kan man hämta ut de här med brittiska recept?

    Ja visst är det jobbigt att det ska va så himla svårt att få tag i IL här! Suck. Vet inte hur jag skulle göra om jag valde att gå vidare med alla de här testerna men förmodligen skulle jag åka till Athen. Mycket billigare. Hoppas att du är nöjd med att du tog konsultationen med honom iaf.  
    Du kan hämta ut på ditt engelska recept, men man får betala, högkostnadsskyddet gäller inte för utländska recept. Men just ILet kostar bara runt 100-lappen :)
  • Katt12
    leah2012 skrev 2013-08-23 21:51:30 följande:
    Tack katt :) Ja en fick jag iaf. Nu gäller det bara att få tag i den :) Jag tror det var mina höga TPO ak som gjorde att han ville skriva ut det till mig. Det var iaf det jag tryckte på. Han tyckte att det verkade troligt att jag hade immunproblematik. Men ville förstås se många fler tester. Jag hoppas du kan få tag i det på något sätt. Kanske här via FL?

    Just nu känner jag mig rätt knäckt av tanken på att du fick receptet utan dessa dyra och krångliga prover, men inte jag. Förstår inte riktigt skillnaden. Han tyckte att mina symptom tyder på att jag har immunproblematik och jag är dessutom diagnosticerad med brist på protein S, vilket innebär ökad blodproppsrisk. Detta menade han hänger ihop med immunproblematiken:( Jag skickade faktiskt ett mail nu på kvällen och frågade om det skulle vara möjligt att få recept på IL utan tester, då jag annars får dra igång min 6e IVF utan immunstöd. Jag hoppas de inte blir irriterade. Måste i alla fall göra ett försök, känner jag.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!