• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zwillinge86
    Cathy skrev 2013-11-20 11:51:29 följande:
    Har annars nån hört när CFC ska börja med immuntesterna?



    Jag har telefontid med S på CFC nästa vecka och jag tänkte försöka få svar på det då. Återkommer om jag får något besked.
  • cff
    Cathy skrev 2013-11-20 11:05:28 följande:
    cff, är det på Dr G:s mottagning som du får ivig?



    Japp, Gorgy (egentligen behandlas jag numera främst av Braverman, men har konsulterat med Dr G och det gäller ju att använda de kontakter man har :)
  • Blingbling

    Tack Cathy för infon.
    Jo, det är väl jag som skrivit om CFC här i tråden och att de ska börja testa där, men jag har ringt dit 5 ggr och mejlat säkert 3 ggr, men av olika anledningar så får jag inte kontakt med dem så jag kan få svar på vissa frågor. Känns lite meningslöst att försöka få hjälp där, sedan är det ju bara två tester de gör där (NKC och APA) och det innebär ju långt ifrån en komplett undersökning.

    Jag är ju en av de personerna som verkligen märker av när jag är gravid eftersom jag, precis som TWH och andra, får influensa/feber/bakfyllekänsla så fort jag blir gravid. Ligger typ däckad ett par dagar just efter implantationen och sedan är det feberkänsla fram tills missfallet startar - då blir man frisk igen.

    Har inte de pengarna som behövs för att sticka till Aten just nu, har sökt ersättning hos FK genom den nya lagen från 1 oktober, men alla kompletteringar som jag packade ihop i ett stort kuvert och skickade in har kommit bort på posten. Så de är försvunna.

    Känns lite som om luften går ur en med att försöka och det var därför jag ville veta om någon lyckats utan IL. Även om jag VET att det behövs IL (eller Ivig) för att immunförsvaret ska lugna sig... 

    Jag har i augusti (då jag senast var gravid) kört med 10-15 mg kortison, vilket inte funkade. Så nu har jag ökat till 20 mg och om jag får plus nu här i dagarna så tänkte jag i varje fall hoppa upp till 25 mg...men är kanske inne på 30 mg också, vi får se vilket humör jag är på.

    Måste ju göra vad jag själv kan för att göra något annat nu jämfört med när det inte funkade förra gången iaf...och då får det bli mer kortison. Undrar bara om det är någon som tagit större dos än 30 mg och som ändå lyckats, därav min fråga         

  • Blingbling
    Zwillinge86 skrev 2013-11-20 12:05:35 följande:


    Jag har telefontid med S på CFC nästa vecka och jag tänkte försöka få svar på det då. Återkommer om jag får något besked.

    Oj! Grattis till det! Bra att du lyckats så långt och jag håller tummarna för att du får ur honom något vettigt 
  • Solkattan

    BlingBling: Jag kör med 10 mg kortison nu och kommer öka till 15 mg vid återföring... första gången jag testar kortison så jag vill ge det en chans innan jag testar fullt ut med "immunspåret". Så inget IL eller Ivig än för mig.. :)

    Ni "vana" kortison ätare... är det vanligt att man blir förkyld/hängig när man startar med kortison..? Är ju inte så ofta sjuk men har nu åkt på nån förkylning. Iof. kan det ju bara vara vanlig höst/vinter förkylning som sonen dragit med sig hem ifrån dagis...
    Sen undrar jag om kortison påverkar miljön "därnere". Har blivit konstigt torr och det känns kliigt.. är det vanligt?

    Precis varit o tagit massa prover. TSH, T3, T4, FSH, LgE-tot, LgG, LgM, prolaktin, samt vitaminB. Fler prover fick jag inte igenom. Kommer nåt av detta påvisa nåt hur mitt immunsystem "mår"?  Funderar dock på hur kortisonet jag äter 10 mg varje dag kommer påverka..? Har inte nämnt det för denna mottagning. Nån som vet..?  TSH kunde sänkas har jag googlat. (och jag som var på 0,3 för 10 mån sedan)....

    Roligt när sköterskan på labb undrar om man är läkare. På sätt o vis är man ju det... sin egen läkare.. :)

  • aylak
    Solkattan skrev 2013-11-20 12:58:44 följande:
    BlingBling: Jag kör med 10 mg kortison nu och kommer öka till 15 mg vid återföring... första gången jag testar kortison så jag vill ge det en chans innan jag testar fullt ut med "immunspåret". Så inget IL eller Ivig än för mig.. :)

    Ni "vana" kortison ätare... är det vanligt att man blir förkyld/hängig när man startar med kortison..? Är ju inte så ofta sjuk men har nu åkt på nån förkylning. Iof. kan det ju bara vara vanlig höst/vinter förkylning som sonen dragit med sig hem ifrån dagis...
    Sen undrar jag om kortison påverkar miljön "därnere". Har blivit konstigt torr och det känns kliigt.. är det vanligt?

    Precis varit o tagit massa prover. TSH, T3, T4, FSH, LgE-tot, LgG, LgM, prolaktin, samt vitaminB. Fler prover fick jag inte igenom. Kommer nåt av detta påvisa nåt hur mitt immunsystem "mår"?  Funderar dock på hur kortisonet jag äter 10 mg varje dag kommer påverka..? Har inte nämnt det för denna mottagning. Nån som vet..?  TSH kunde sänkas har jag googlat. (och jag som var på 0,3 för 10 mån sedan)....

    Roligt när sköterskan på labb undrar om man är läkare. På sätt o vis är man ju det... sin egen läkare.. :)
    Kortison sänker immunförsvaret och då blir man lättare förkyld (från t.ex. baskilusk på dagis) eller kan få obalanser i bakteriefloran "därnere". Vet inte om det är vanligt. Oavsett om det beror på kortisonet eller inte så kan bakteriefloran balla ur lite om man blir sjuk. Lactal balans är bra!
     
  • Cathy

    Zwillinge, ok tack för svar ska bli intressant att höra vad de säger särskilt när Blingbling inte kunnat nå dem!

  • Cathy

    Blingbling, eftersom du får starka symptom (och de håller i sig länge) så låter det som att du kanske skulle behöva IL men säkert kan man inte veta utan en immunpanel. Försök med högre dos pred och se vad som händer. Du kan ju skicka blod till labbet i USA utan att åka ner till Aten så sparar du resekostnaderna. Tråkigt det där med FK, du har inte hunnit samla ihop underlagen en gång till....?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!