• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • che71
    Fidelia skrev 2014-04-17 22:32:09 följande:
    Angel, tack för svar. Dock litar jag inte på "allmänna" läkares kunskap att bedöma den ökade risken för blodpropp i moderkakan under flygning och de risker som det skulle kunna innebära för fostret. För min egen del är jag inte det minsta bekymrad. Dock skulle jag gärna ha hjälp av expertisen här inne att bedöma om det finns en ökad risk att flyga trots Fragmin. Jag har även skickat frågan till DrD, men ni vet alla hur mycket han har att göra och jag tror inte att denna fråga är så prioriterad.
    Har du haft proppar tidigare?
    Annars tror jag inte att det är ett problem att flyga så kort sträcka som inom Europa.
    Jag flög till Nice i v 10 i höstas. Tog mina Fragminsprutor som vanligt på kvällen innan jag går o lägger mig.
    Man kan inte sluta leva som gravid...tro mig jag har provat allt o det har ändå blivit missfall, trots de allra bästa förutsättningarna...det räcker med allt man inte kan äta o dricka, o alla mediciner o prover o dropp...
    Jag har ju APC resistens, den "milda" sorten o har aldrig haft proppar o har rest mycket o långa flygningar i många år o ätit p-piller utan att veta detta....har väl haft tur...APC resistensen upptäcktes på den svenska missfallsutredningen.
    Nu ska jag snart ta sista Fragminsprutan, går in i vecka 38 (37+0) på måndag så då är det fullgånget...helt otroligt! (mina 1/3 barnalbyl slutade jag med för 2 veckor sen enligt Dr Ds ordination)
    Sen blir det ett extra flödesultraljud nästa vecka. Hoppas de inte låter mig gå över tiden....är så rädd att moderkakan ska sluta fungera.
  • HRE
    Sunlight skrev 2013-12-14 17:53:28 följande:
    Tack Katt. EGV i Riga. Ni som väljer att åka till Riga. Välj nya Ava eller gamla AVA välj det. Lägg inga pengar på EGV fly till ett annat land i värsta fall. Jag ska försöka med Invicta i Polen i Gdansk som nästa klinik dom är riktigt high tech och tar även immun problem och de som har haft ett flertal missfall på högsta allvar.
    Jag har haft lite kontakt med isisis som fick två sjudagars som resulterade i hennes tvillingar  på Invicta. Det var det inte tal om på EGV dom gör inte ens sex dagars blastocyst som ändå är vanligt i hela världen. Att få hjälp med il var det inte heller tal om. Dom klantade sig och hade ingen koll på när jag skulle komma och då hade jag ringt ett flertal gånger för att undvika missförstånd. Dom sparade till och med in på samtal. Man märkte att det var alltid jag som betalade för alla samtal. Det bara blev så att jag ringde upp dom till och med labbet väntade med att ge besked så att jag fick betala telefon kostnaden.  
    Jag har min pojkväns spermier där. Jag är orolig för att dom inte tar hand om dom. Det skulle inte förvåna mig om dom råkade förstöra spermierna nu när de redan har tjänat pengar på mig (min pappa) under så lång tid. 
    Det är hemskt och jag skäms nu min pappa har ställt upp så länge med pengar. Jag vill egentligen inte pressa honom på mer pengar. Det är så fruktansvärt att de har missbrukat vårt förtroende. Jag har ångest som har använt min pappas pengar på en usel klinik men jag måste gå vidare och hoppas på ett bättre resultat. 
    Jag ligger lågt nu orkar inte fråga om pappa kan hjälpa mig igen men hoppas jag kan spara ihop pengarna på något sätt.Glad
    Sunlight, jag har samma erfarenhet av EGV. Var där i tisdags för att få insatt blastocyster. Ägg från min 25-åriga bevisligen fertila syster och sperma från en bevisligen fertil man. Endast ett av åtta embryon hade överlevt - ett uselt resultat för ÄD. De hade precis som med dig lovat att ge mig IL men väl på plats var det väldigt besvärligt och osäkert och de pratade om risker etc. Jag har noll förtroende för dem nu. Känner att de har inte alls tagit hand om fina ägg och detta har jag liksom levt på ett helt år som garantin för att jag verkligen får barn. Det enda positiva var att läkaren var väldigt noga när han satte in blastocysten men vad vet jag vad det betyder. Jag är ändå glad att jag har en fin blastocyst i mig - tänker att överlevde det EGV så ska det nog klara sig;.) Jag fick sedan akupunktur hos nya AVA (för det kan man inte få på EGV) och de fick jag fullt förtroende för. Så VARNA alla för EGV!
  • Solkattan

    Det är inte någon härinne som av en ren händelse skulle vilja sälja lite il till mig idag...? Sitter på väg upp till Stockholm för dropp igen. Kommer vara i Stockholm under några timmar... (Det skadar ju inte att fråga) :) Jag är så kass på engelska. Tänkte Maila dr d o fråga om han kunde skicka mig ett eu recept på 5 påsar il. Kan nån hjälpa mig.. ? Vad heter läkemedelsrecept.. ? Har ni mailat på vanliga mailen... Eller mailar man specifikt till hon Mina när det gäller recept.. ? Får man ett mail typ som man skriver ut... Eller kommer det ett papper i brevlådan hemma.. ?

  • Zinfandel
    Missne skrev 2014-04-17 23:05:29 följande:
    Misstänkte att det kanske är andra ref intervall när jag låg så långt över. (fanns inte med i labprotokollet)
    Nedan är mina provsvar på NKpanelen. Jättetacksam för ditt utlåtande Jag är ju nybörjare på detta.
    50:1 =17.9
    25:1 =14.8
    12,5:1 =9,5

    IVIG 12,5 mg/ml, 50:1  =17,1
    IVIG 12,5 mg/ml, 25:1  =10,1
    Intralipid 1,5 mg/ml, 50:1  =15,5
    Intralipid 1,5 mg/ml, 25:1 =8,7

    %CD3 =83,9
    %CD19=9,0
    %CD56=7,3
    %CD19+cells,CD5+ =3,0 (L)  (lägre än ref intervall)

    TNF-a:IL-10 (CD3+CD4+)  =29,5 (ref 13,2-30,6)
    IFN-g:IL-10 (CD3+CD4+)  =8,5 (ref 5,8-20,5)
    Resultaten visar att det inte är ett supergalet immunförsvar Glad snarare obalans men det visar ändå på varför det troligen inte funkat so far. CD3, höga lymfocyter och TNF/IFN i högre ref tyder på en underliggande immunologisk åkomma, tex ledvärk, sköldkörtel, SLE men skulle även kunna vara endo. Det verkar även som att du kan behöva tillsätta extra östrogen & progesteron. Du svarar bra på IL vilket är bra i sammanhanget.
  • Fidelia

    Che, härligt att det är så nära. Nu får du snart träffa personen där inne!
    Tack för ditt svar.
    Jag har aldrig haft problem med proppar och den svenska utredningen hittade ingen koagulationsproblematik. Däremot känner jag mig galet nojig. Detta är första gången som vi har sett att det är någon därinne och då vill jag ju inte sabba det för något så simpelt som en kort resa.

  • Zwillinge86
    Solkattan skrev 2014-04-18 08:25:30 följande:
    Det är inte någon härinne som av en ren händelse skulle vilja sälja lite il till mig idag...? Sitter på väg upp till Stockholm för dropp igen. Kommer vara i Stockholm under några timmar... (Det skadar ju inte att fråga) :) Jag är så kass på engelska. Tänkte Maila dr d o fråga om han kunde skicka mig ett eu recept på 5 påsar il. Kan nån hjälpa mig.. ? Vad heter läkemedelsrecept.. ? Har ni mailat på vanliga mailen... Eller mailar man specifikt till hon Mina när det gäller recept.. ? Får man ett mail typ som man skriver ut... Eller kommer det ett papper i brevlådan hemma.. ?



    Jag fick recept på mailen inom 30 min efter att jag bett om det. Lycka till!
  • cooco

    Hallå tjejer! 

    Jag har läst lite i tråden och tror att många av er kanske kan tipsa mig om vad jag kan göra för att öka chanserna (påverka läkarna) inför mitt nästa IVF försök. Har 6 återföranden bakom mig. Äggen ser bra ut tydligen. 

    Jag har endometrios, är glutenintolerant och har haft/har psoriasis (slog ut över hela kroppen 98 därefter inte haft besvär). 

    Inför nästa IVF tycker läkarna inte att man behöver göra något annorlunda än tidigare, suprecur 6 veckor och sedan gonal-f. Efter att ha sprayat 3 veckor har jag fått sån inflammation i vad som känns som höft och buk, sannolikt endon som blossat upp av sprayen. Jag hade en muskelknuta på livmodern och vätska bakom, det hade jag inte innan sprayen. Trots detta så tycker dom att jag kan börja med sprutorna. Jag tror att jag har en aktiv inflammation.

    Med er kunskap... Låter det som att kortison skulle kunna hjälpa mig? Hur sjutton får jag läkaren att skriva ut det, jag går på akademiska Uppsala. 

    Glad påsk!

  • Missne
    Zinfandel skrev 2014-04-18 08:58:03 följande:
    Resultaten visar att det inte är ett supergalet immunförsvar Glad snarare obalans men det visar ändå på varför det troligen inte funkat so far. CD3, höga lymfocyter och TNF/IFN i högre ref tyder på en underliggande immunologisk åkomma, tex ledvärk, sköldkörtel, SLE men skulle även kunna vara endo. Det verkar även som att du kan behöva tillsätta extra östrogen & progesteron. Du svarar bra på IL vilket är bra i sammanhanget.
    Tack så mycket för ditt utlåtande . Känns ju skönt att det inte är jätteilla ställt med immunförsvaret och att jag svarar bra på IL. Det enda tecknet jag har på immunologisk åkomma är att jag har lite förhöjd TSH som kan variera en del och att jag aldrig är sjuk eller blir gravid. Har aldrig ont i leder och ingen endo och inte SLE vad jag vet (enda symptomet som stämmer in är trötthet och det stämmer ju även för högt TSH). Intressant att du kunde tolka ut att jag kan behöva tillsätta östrogen och progesteron, det har jag själv misstänkt. Men hur kunde du se det utifrån resultaten?
  • AaFT

    En liten fråga som ni kanske kan hjälpa mig med...

    Om man inte minns :-O om man tagit sina prednisolon på morgonen eller inte... är de ofarligt att "hoppa" över dem en dag?

    Jag tror att jag tog dem... men minns inte till hundra...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!