• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Redan47
    Snart lycklig skrev 2015-02-03 12:30:08 följande:
    161,-/st exakt. Hämtade ut i förra veckan. :)
    Hittade på fass, såg det är fri prissättning. Men då har jag en hint! Plus rätt info om jag behöver recept på dem. Tack
  • Solkattan

    Ni som testat positivt hos serum och genomgått 25 dagars antibiotika kuren.... Hur är det med sex under tiden. Både jag o mannen kommer ta kuren. Ska man leva i celibat i 25 dar ? Vad är rådet ?

  • MrsHK
    Snart lycklig skrev 2015-02-03 12:32:23 följande:

    Svenskt recept och 250 ml-påse.


    Oj, halva priset i Sverige då. Jmfr när jag var i Aten i januari och köpte direkt hos D fakturerade han ? 175 för 5 påsar IL à 250 ml. Då ville han att jag bara ska använda 100 ml +späda ut med koksaltlösning.
  • MrsHK
    MrsHK skrev 2015-02-03 13:29:58 följande:

    Oj, halva priset i Sverige då. Jmfr när jag var i Aten i januari och köpte direkt hos D fakturerade han ? 175 för 5 påsar IL à 250 ml. Då ville han att jag bara ska använda 100 ml +späda ut med koksaltlösning.


    EUR 175 totalt.
  • Snart lycklig
    Zwillinge86 skrev 2015-02-03 09:07:19 följande:

    Låter jobbigt SL att behöva känna att graviditeten, trotts att du passerat de 12 magiska veckorna, kanske inte är självklar. Skönt att du lyckades ordna IL med kort varsel i alla fall. Nu vet jag att du, som du skriver själv, verkar ha ett riktigt besvärligt immunförsvar, men är det verkligen möjligt för immunförsvaret att "vinna" över ett foster som ändå växt till sig och är självförsörjande? Jag har ju helt baserat min nedtrappningsplan på tanken att det inte är rimligt att en immunattack kan göra så mycket skada efter v12, men det kanske är helt fel tänkt, allt kanske hänger på en skör tråd hela graviditeten!?

    Vad gäller svajjiga värden har jag ingen erfarenhet. Mina värden har sedan ET i stort sett varit oförändrade. Det är tre som ständigt ligger utanför ref.värde och de pendlar lite men i mina ögon "händer" det inte så mycket.

    Leukocyter 14-18

    Monocyter 0,4-1,3

    Neutrofila 9-13

    Och D har heller inte bemödat sig att ge feedback på de senaste resultaten så han verkar inte reagera på mina värden. Men känner jag honom rätt kommer han ändå helt plötsligt att ordinera IL asp utan att jag fattar nåt ;)


    Ja, det är just det jag också funderar på, vilken skada kan aggressivt immun göra nu och längre fram i graviditeten?

    Jag skulle inte våga trappa ner efter eget huvud. Tycker dessutom du ska påminna om det är så att du inte fått svar från D ännu.

    Har dina lymfocyter legat under 4.0 hela tiden?
  • Farzan
    Solkattan skrev 2015-02-02 06:52:47 följande:

    Farzan: det är ju en viss kvinnodominans här inne så att få svar från en man är inte det lättaste...

    Är det så att du o din fru nu funderar på embryodonation ? ( Iom. att båda spermier o ägg inte håller kvalité ?).

    Hur man kommer känna är nog högst individuellt. För vår del där vi har en son via spermiedonation så säger sambon att vad fanns det för alternativ. Om det var barn vi ville ha så var spermiedonation "kortaste vägen". Att han älskar sonen lika mycket som om det vore hans biologiska känner jag. Sonen är ögonstenen... :).

    Nu när det kommer till syskon så har det gått trögt. Antagligen är vår mest framkomliga väg nu embryodonation. Alltså ingen blir biologisk förälder till barnet. Och det är samma sak nu som då. Biologin kommer i andra hand. Föräldraskapet väger tyngre.

    Vi har gråtit färdigt. Livet blev inte som vi stakat ut det... Vi måste dra en ny bana. Målet är fortfarande en familj. Men på "annat sätt".

    PS: ni som hade intresse för min "filmkarriär" ... Såg precis att inslaget kommit ut på Värmlands nytt. Huga va hemskt det är att se o höra sig själv ...


    Tack Solkattan för ditt svar. Jag läser det och tar in det i mig.

    Det verkar mest som hela familjeliv är kvinnodominerat så det är inte lätt som man att söka eller få svar på sådana här frågor.

    Vi funderar på embryodonation. Äggdonation eftersom min fru inte vill minska sannolikheten att få barn genom att satsa på egna ägg. Sannolikheten minskar ju snabbt med åldern. Spermiedonation eftersom alla våra äggdonationsförsök med egen sperma inte gett utdelning. Testerna på sperma visar inte på några problem, men det kanske är något som visar sig först efter insättning dag 5. Alla befruktade ägg har överlevt till insättning.

    Det tar tid för mig att komma till beslut. Jag vet att jag inte skulle värdera barnen olika om vi satte in ett ägg med egen sperma och ett med donerad sperma, och att adoptera ett barn skulle vara helt ok.

    Är det ett primitivt ego som visar sig för mig? Att jag vill sprida min säd över jorden till varje pris och döda allt som inte är mitt eget som ett djur? Nej, så är jag inte. Men vad handlar det om? Det här är en komplicerad fråga...
  • Zwillinge86
    Snart lycklig skrev 2015-02-03 13:34:35 följande:

    Ja, det är just det jag också funderar på, vilken skada kan aggressivt immun göra nu och längre fram i graviditeten?

    Jag skulle inte våga trappa ner efter eget huvud. Tycker dessutom du ska påminna om det är så att du inte fått svar från D ännu.

    Har dina lymfocyter legat under 4.0 hela tiden?


    Jag har mailat varannan dag sedan i torsdags och bett om återkoppling :S

    Mina lymfocyter ligger oftas runt 2. Endast vid två tillfällen i december var de uppe strax över 4, men sedan dess har det varit lågt igen. Är det nåt särskilt just när lymfocyterna överstiger 4?

    Gick bra på mvc-inskrivning idag förresten :)

    Sötaste barnmorskan; gjorde ingen affär av medicinerna eller min viktuppgång. Och fast att det bara var ett samtal mätte hon livmodern och lät mig lyssna på hjärtljuden då jag oroade mig för MA.
  • che71
    Zwillinge86 skrev 2015-02-03 14:13:27 följande:

    Jag har mailat varannan dag sedan i torsdags och bett om återkoppling :S

    Mina lymfocyter ligger oftas runt 2. Endast vid två tillfällen i december var de uppe strax över 4, men sedan dess har det varit lågt igen. Är det nåt särskilt just när lymfocyterna överstiger 4?

    Gick bra på mvc-inskrivning idag förresten :)

    Sötaste barnmorskan; gjorde ingen affär av medicinerna eller min viktuppgång. Och fast att det bara var ett samtal mätte hon livmodern och lät mig lyssna på hjärtljuden då jag oroade mig för MA.


    Så skönt!

    Min BM reagerade inte heller på immunmedicinerna.
  • che71

    Jag är så glad idag för jag har äntligen fått hjälp med mina framfallsbesvär efter förlossningen.

    9 månader sen o idag fick jag komma till bäckenbottencentrum o fick en prolapsring.

    Hoppas den sitter bra framöver. Just nu känns inte framfallet alls. Så skönt.

    Apropå immunförsvaret o längre in i graviditeten. .kan det vara så att kroppen kan reagera mot graviditeten genom att bilda proppar i moderkakan?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!