• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • SaJoH

    Jag mailade dr D om min medicinska historia. Måste säga att jag inte blev direkt imponerad av hans svar. Han hänvisade till de "återkommande missfallen", vilka jag inte ens har haft. Förstår att det är ett generellt mail han skickar ut osv. Men börjar tvivla på att jag borde följa upp det här spåret, eftersom mitt problem inte är missfall. Någon som har nåt klokt på hjärtat?

    Skulle då va bra att veta om någon här har haft samma situation - inga missfall men svårt bli gravida OCH haft bekräftade immunologiska orsaker till infertiliteten?

  • SaJoH

    Kanske ni kan hjälpa mig att tyda hans mail i fet stil...

    "the immunological problems are not so simple. by having some tests like the ones you had, you can't exclude the strong immunological reaction against an embryo.


    in most of the cases like yours, we have conceptions that they last for few hours or days.


    do you have this feeling from time to time?"

    Förstår inte vad han menar med "conceptions that they last for a few hours or days". Kan det betyda att själva implantationen? Och att man känner av implantationen?

  • NinaCamilla

    SaJoH: Han frågar om du har haft symptom så som att embryo har fäst sig t.ex. några symptom om graviditet som har avtagit innan testdagen. Om du har känt något annorlunda?

    Jag är nog bra exempel på hans metoder. Du kan läsa min profil. Många försök 12 ÄD och ett plus med utomkveds. Alla detta mer perfekta embryos med 6 olika donatorer. Jag blev inte gravid helt enkelt.

    I mitt fall har jag känt mig gravid vid nästan varje insättning (10 av 12 ggr med ÄD), symptomen har varit där (nidblödning, pirr i magen) och jag har varit säkert på implantation MEN något har hänt innan testdagen. Oftast 2-3 dagar innan alla symptomen försvinner.  När jag känt mig gravid, blir mensen extra kraftiga efteråt också och riktig ont gör det (nästan som missfallskramper). 

    Nu efter första försöket hos Dr D är jag äntligen gravid men starka mediciner att dämpa ner min kropp som försöker stöta bort embryo. Jag kan bara rekommendera hans metoder även om det låter ibland lite flummig.

  • SaJoH
    NinaCamilla skrev 2017-04-07 11:48:42 följande:

    SaJoH: Han frågar om du har haft symptom så som att embryo har fäst sig t.ex. några symptom om graviditet som har avtagit innan testdagen. Om du har känt något annorlunda?

    Jag är nog bra exempel på hans metoder. Du kan läsa min profil. Många försök 12 ÄD och ett plus med utomkveds. Alla detta mer perfekta embryos med 6 olika donatorer. Jag blev inte gravid helt enkelt.

    I mitt fall har jag känt mig gravid vid nästan varje insättning (10 av 12 ggr med ÄD), symptomen har varit där (nidblödning, pirr i magen) och jag har varit säkert på implantation MEN något har hänt innan testdagen. Oftast 2-3 dagar innan alla symptomen försvinner.  När jag känt mig gravid, blir mensen extra kraftiga efteråt också och riktig ont gör det (nästan som missfallskramper). 

    Nu efter första försöket hos Dr D är jag äntligen gravid men starka mediciner att dämpa ner min kropp som försöker stöta bort embryo. Jag kan bara rekommendera hans metoder även om det låter ibland lite flummig.


    Tack för att delade med dig av din berättelse.

    Får jag fråga vidare - har du varit symtomlös, alltså tester i Sverige har inte visat någonting? På vilket sätt misstänkte du att det kunde vara immunologiskt?

    Vad visade testerna i Aten att du har för immunologiska fel?
  • Vårt väntrum
    Vårt väntrum skrev 2017-04-06 14:20:11 följande:

    Hej igen!
    Fråga till er som ätit predenisolon vid ivf/et/äd i Aten:

    Hur stor dos har ni fått och hur såg planen ut? Alltså hur stor dos och hur lång tid före et ni började?


    Ställer min fråga igen då jag snart skall göra fet och blir mer och mer övertygad om att min kropp ställer till det. Vi har 3 ägg i frysen. Går inte detta kommer vi resa till Aten.
    Men vill gärna veta hur hög dos predenisolon jag vågar ta?
  • MariaKojola

    SaJoH - även jag har fått hjälp och har inte haft problem med missfall, jag har helt enkelt inte blivit gravid alls. Efter sju hela ivf här hemma utan ett enda plus lyckades vi på första med hjälp av dr D. Nu blir det ju att låta som någon mirakelmetod att ta hjälp av honom, men nåt är det ju bevisligen som gjort att jag nu lyckats och aldrig innan. Har svårt att tro på enbart slump när vi aldrig tidigare ens fått ett ägg som fäst.

    Lycka till!

  • LadyMaria

    Överväger om vi ska vända oss till Grekland nu istället för ett 3-pack hos Falun igen. Gjort 7 ivf utan ett plus på testdagen. Ruvardag 13 idag och inget plus men inte heller mens...


    Har ofta svettningar på natten när jag ruvar, särskilt runt dag 8. Hur går det till med ultraljud då äggblåsorna ska mätas? Måste man vara där då, eller kan man ha någon hemortsläkare?

    Hur ofta har ni rest ner under 1 behandling? Vad kostar allt sammanlagt på ett ungefär? Går det göra bruttolöneavdrag där också?


     

  • PeeWee44
    Vårt väntrum skrev 2017-04-07 12:39:55 följande:

    Ställer min fråga igen då jag snart skall göra fet och blir mer och mer övertygad om att min kropp ställer till det. Vi har 3 ägg i frysen. Går inte detta kommer vi resa till Aten.

    Men vill gärna veta hur hög dos predenisolon jag vågar ta?


    Jag brukar börja med 10mg vid Progynon start, öka till 15mg, öka till 20mg någon dag innan insättning.

    Kramar
  • NinaCamilla

    SaJoH: Vi hann aldrig göra några försök i Sverige eller komma till utredningen innan jag fyllde 40-år. Jag nämnde om mina sjukdomar , endometrios och sköldkörtel till finska ÄD-klinik som inte tog hänsyn till det alls. Sedan vände vi till Serum, Aten som gjorde inga tester på mig eftersom de sa att jag har redan immunologiska problem pga.endometrios och sköldkörtel. Det baserade det på endast mina sjukdomar. Jag fick direkt medicinering som skulle hämna det (kortison + anti-inflammatoriska).

    Första gången gjorde jag tester hos Dr D. Chigago prover visade att jag har NK-Killer celler - även om inte så högra värden som vissa har på denna tråden. Inga stora problem sa han då. Sedan gjorde vi 2 ÄD försök i Serum och Finland och lät Dr D analyser mina blodsvar. Det som vi hittade på var att mina progesteron värden sjönk hastig efter insättningen. Lymfocyterna ökade också. Jag tror nog att de flesta kan bli gravid med lite extra medicinering - kortison, IL-dropp och antibiotika men vissa - som jag - behöver regelbundna blodprover som tolkas att jag kan bli gravid och behålla det. Alla fall är olika. Jag visste bara att endometrios och sköldkörtel är sjukdomar som är immunologiska.

  • Jessy01

    Hej! Jag har inte följt tråden men har ändå en fråga till alla er kunniga här inne.

    Jag har idag gjort äggplock som gick bra men blött en del. Jag tog nu i förebyggande syfte

    antibiotika doxyferm 100 mg och tänkte ta en tablett till ikväll i förebyggande syfte

    för att undvika infektion som jag får lätt. Vsr det dumt gjort? Rädd för att störa något i ivf en.

    Jag självmedicinerar. Även pred, fragmin och trombyl. Har en autoimmun sjukdom.

    Är detta rutin i Aten m antibiotika? Isåfall när under ivf?

    Såååå tacksam för svar!

    Håller alla tummar o tår för oss alla <3

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!