• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zwillinge86
    UndrandeSökare skrev 2018-05-01 14:30:21 följande:

    Ja tyvärr är Landstingets regler lite stelbenta. De brukar kräva endera 3 missfall på raken eller 12 månader utan plus, och det kan ju tyvärr vara lätt att hamna mellan stolarna då.

    Efter 3 missfall fick vi en missfallsutredning genom Landstinget, men tyvärr visade inte vår utredning någonting för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta

    Så det låter bra att du försöker ta lite prover själv. Hoppas du fick användning för listan med prover jag gav dig.

    Har du funderat på att söka dig utomlands för utredning?

    Om ni vill börja i liten skala kan jag rekommendera ivfSerums mensblodtest man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Grekland.

    Många här i Atentråden har gjort det, om några baciller hittas som inte ska vara där så ingår receptskrivning på recept för antibiotikakur för både mannen och kvinnan. Man kan ha baciller även om man inte har symtom eller utan att de svenska testerna visat något.

    Läs mer här:

    www.ivfserum.com/infection-screening/


    Att du ägglossar ska inte behöva vara ett hinder för att få behandling på högt prolaktin. Det finns andra symtom att gå på såsom korta cykler och mellanblödningar/spottings vilket såklart motverkar graviditet. Af får mycket bättre cykler (även om jag alltid ägglossar) av tillförsel av progesteron och Pravidel. De symtom som de flesta läkare är intresserade av är dock om är läckande bröst och svår huvudvärk och ev synrubbningar. Jag fick en privat Gyn att skriva ut i samband med ivf en gång och det har varit lättare för mig att få det utskrivet efter att jag kunnat hänvisa till att mina cykler blev längre med hjälp av Pravidel. Tror att många läkare vill försäkra sig att det förhöjda värdet inte beror på en tumör på hypofysen innan de börjar behandla och då krävs en magnetröntgen och det är ju ganska kostsamt. Men som sagt det skadar inte att försöka få en Gyn att skriva ut även vid deras mått mätt "lätt förhöjda värden". Annars har jag vid två tillfällen nu fått hjälp med att få medicinen köpt i Grekland och då heter den Parlodel. Ifall du ber nån i tråden om hjälp eller känner nån som ska dit på semester.

    Vad gäller barnlöshetsutredning så ska man ha försökt i ett år utan att det blivit barn, så kolla om du verkligen inte kan få en utredning fastän du haft missfall. Jag blev ju gravid på första försöket men missfall i v.11 och då kunde jag söka för barnlöshet ett år efter att vi slutat skydda oss och inte ett år efter missfallet.
  • linnea12533
    Zwillinge86 skrev 2018-05-01 18:09:39 följande:
    Att du ägglossar ska inte behöva vara ett hinder för att få behandling på högt prolaktin. Det finns andra symtom att gå på såsom korta cykler och mellanblödningar/spottings vilket såklart motverkar graviditet. Af får mycket bättre cykler (även om jag alltid ägglossar) av tillförsel av progesteron och Pravidel. De symtom som de flesta läkare är intresserade av är dock om är läckande bröst och svår huvudvärk och ev synrubbningar. Jag fick en privat Gyn att skriva ut i samband med ivf en gång och det har varit lättare för mig att få det utskrivet efter att jag kunnat hänvisa till att mina cykler blev längre med hjälp av Pravidel. Tror att många läkare vill försäkra sig att det förhöjda värdet inte beror på en tumör på hypofysen innan de börjar behandla och då krävs en magnetröntgen och det är ju ganska kostsamt. Men som sagt det skadar inte att försöka få en Gyn att skriva ut även vid deras mått mätt "lätt förhöjda värden". Annars har jag vid två tillfällen nu fått hjälp med att få medicinen köpt i Grekland och då heter den Parlodel. Ifall du ber nån i tråden om hjälp eller känner nån som ska dit på semester.

    Vad gäller barnlöshetsutredning så ska man ha försökt i ett år utan att det blivit barn, så kolla om du verkligen inte kan få en utredning fastän du haft missfall. Jag blev ju gravid på första försöket men missfall i v.11 och då kunde jag söka för barnlöshet ett år efter att vi slutat skydda oss och inte ett år efter missfallet.
    Absolut. Jag ska diskutera med läkaren nästa gång. Det är via landstinget vi nu fått igenom en liten lätt utredning till att börja med. Läkaren skulle ringa mig när han fått alla provsvar, antar att han även väntar in spermaprovet då som ska tas 22 maj. Jag ska fråga honom då om pravidel. Tänk om det skulle vara en sån enkel sak som kunde göra att vi lyckades. Helst hade jag velat ha lite mer kött på benen då bara om att 367 är i högsta laget enl säkra källor. Undrar om de köper det bara på att jag säger att jag hört det av andra. Hittar ingenstans på nätet där det står att värden över 300 är dumt ur fertilitetssynpunkt. Någon som sett något skrivet om det, som jag kan hänvisa till?
    Annars får jag väl kanske prova att köpa den privat genom någon som ska till Grekland. Finns väl säkert någon i denna underbara tråd.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-05-01 18:09:39 följande:
    Att du ägglossar ska inte behöva vara ett hinder för att få behandling på högt prolaktin. Det finns andra symtom att gå på såsom korta cykler och mellanblödningar/spottings vilket såklart motverkar graviditet. Af får mycket bättre cykler (även om jag alltid ägglossar) av tillförsel av progesteron och Pravidel. De symtom som de flesta läkare är intresserade av är dock om är läckande bröst och svår huvudvärk och ev synrubbningar. Jag fick en privat Gyn att skriva ut i samband med ivf en gång och det har varit lättare för mig att få det utskrivet efter att jag kunnat hänvisa till att mina cykler blev längre med hjälp av Pravidel. Tror att många läkare vill försäkra sig att det förhöjda värdet inte beror på en tumör på hypofysen innan de börjar behandla och då krävs en magnetröntgen och det är ju ganska kostsamt. Men som sagt det skadar inte att försöka få en Gyn att skriva ut även vid deras mått mätt "lätt förhöjda värden". Annars har jag vid två tillfällen nu fått hjälp med att få medicinen köpt i Grekland och då heter den Parlodel. Ifall du ber nån i tråden om hjälp eller känner nån som ska dit på semester.

    Vad gäller barnlöshetsutredning så ska man ha försökt i ett år utan att det blivit barn, så kolla om du verkligen inte kan få en utredning fastän du haft missfall. Jag blev ju gravid på första försöket men missfall i v.11 och då kunde jag söka för barnlöshet ett år efter att vi slutat skydda oss och inte ett år efter missfallet.
    Jättebra info Zwillinge, fast den kanske var riktad till linnea och inte till mig?
  • Zwillinge86
    UndrandeSökare skrev 2018-05-01 18:56:02 följande:

    Jättebra info Zwillinge, fast den kanske var riktad till linnea och inte till mig?


    Haha ja såklart :)
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-05-01 19:15:25 följande:

    Borde kanske hålla mig hemma från jobbet imorgon? Hmm... hatar att vara borta.


    Blöder du fortfarande? Eller har det slutat blöda helt nu?
  • Zwillinge86
    linnea12533 skrev 2018-05-01 18:54:19 följande:

    Absolut. Jag ska diskutera med läkaren nästa gång. Det är via landstinget vi nu fått igenom en liten lätt utredning till att börja med. Läkaren skulle ringa mig när han fått alla provsvar, antar att han även väntar in spermaprovet då som ska tas 22 maj. Jag ska fråga honom då om pravidel. Tänk om det skulle vara en sån enkel sak som kunde göra att vi lyckades. Helst hade jag velat ha lite mer kött på benen då bara om att 367 är i högsta laget enl säkra källor. Undrar om de köper det bara på att jag säger att jag hört det av andra. Hittar ingenstans på nätet där det står att värden över 300 är dumt ur fertilitetssynpunkt. Någon som sett något skrivet om det, som jag kan hänvisa till?

    Annars får jag väl kanske prova att köpa den privat genom någon som ska till Grekland. Finns väl säkert någon i denna underbara tråd.


    Har inte heller hittat nåt skriftligt om värdet, utan det var som sagt den tredje läkaren på Endokrin som sa det vid en telefonuppföljning när jag specifikt frågade om råd inför nästa ivf. Dr D har heller inte haft någon input om prolaktinet, mer än att han höll koll på det. Men om du är envis kanske läkaren skriver en remiss till Endokrin, även om det inte heller är säkert att du får hjälp.
  • Tumvante
    UndrandeSökare skrev 2018-05-02 07:13:19 följande:

    Blöder du fortfarande? Eller har det slutat blöda helt nu?


    Lite blod fortfarande :(
  • UndrandeSökare
    MoM11 skrev 2018-05-01 17:24:15 följande:

    Tumvante, vad jobbigt med blodansamligen. Skönt att der finns liv där inne och att tillväxten är bra!

    Jag fick svar på mitt nya BHCG prov idag, 4 dygn minus 4 timmar efter senaste. Hcg var 33 sist och nu var det 114. Hoppas det är ok. Kommer nog ta ett nytt senast på fredag.


    33x4=132

    Om du hade hcg 33 först så borde ditt hcg vara minst 132,
    och inte bara 114,  4 dagar senare. Så det värdet är tyvärr inte ok. Hcg ska dubblera sig varannan dag i början om det går åt rätt håll.

    Tog du senaste blodhcg i måndags och det var 114, då ska hcg vara minst 456 nu på fredag. Hoppas det ökat bättre till på fredag.

  • Savasana
    UndrandeSökare skrev 2018-05-02 11:00:49 följande:

    33x4=132

    Om du hade hcg 33 först så borde ditt hcg vara minst 132,

    och inte bara 114,  4 dagar senare. Så det värdet är tyvärr inte ok. Hcg ska dubblera sig varannan dag i början om det går åt rätt håll.

    Tog du senaste blodhcg i måndags och det var 114, då ska hcg vara minst 456 nu på fredag. Hoppas det ökat bättre till på fredag.


    Vill bara inflika att HCG-nivån fördubblas varannan till var tredje dag under första trimestern så ett värde på 114 fyra dagar senare kan visst vara helt okej.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!