• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare
    daisy80 skrev 2018-08-22 15:28:42 följande:

    Tack, vilken bra lista. Jag tror jag har allt det hemma (lånat lite från jobbet..) Det går alltså bra med koksalt, dvs natriumklorid? Eller kokat, kallt vatten har jag för mig att jag läste. 


    Man kan köpa både urinprovrör med skruvkork och koksaltlösning (natriumklorid) på Apoteket, men om man inte har det, så går det med kokat vatten med salt i som fått kallna helt också.

    All info hittar du i infomaterialet om du googlar på

    Ivfserum infection screening så hittar du det.

    Jag skrev ut infomaterialet på papper och köpte alla de andra sakerna och samlade allt i en kasse hemma i god tid innan mensen skulle börja, så slipper man ut och införskaffa allt efter mensen redan börjat.

    Lycka till med testet !
  • AnnaVera
    Jazie skrev 2018-08-22 09:21:07 följande:

    Förstår precis vad du menar, man vill helst inte missa en enda chans om man kan.

    Jag gjorde som så att vi försökte trots att vi var några veckor in i kuren. Ska dock medge att jag blev rätt nojjig och det var mycket googlande och till slut mejlade jag Penny och frågade. Hennes svar var att om det skulle visa sig att jag är gravid hjälper hon till med ny medicinering men gav inget uttryck för att jag genast borde sluta eller så utan menade att antibiotikan på annat sätt inte konkurrerar med immuno-medicineringen.

    Vet faktiskt inte hur jag skulle gjort om jag hamnar i samma igen. Klarade till slut inte att fullfölja det helt utan slutade med antibiotikan några dagar tidigare... Men jag är väl kanske lättstressad och jag uppfattade det ju inte som att vi blev avrådda. Du kanske ska mejla Penny och fråga vad hennes rekommendation är på förhand?


    Tack för ditt svar! Tror nog att jag vågar mig på att ha sex vid ägglossningen då :) Mejlar nog Penny om ångesten tar över, haha.
  • daisy80
    UndrandeSökare skrev 2018-08-22 17:52:03 följande:
    Man kan köpa både urinprovrör med skruvkork och koksaltlösning (natriumklorid) på Apoteket, men om man inte har det, så går det med kokat vatten med salt i som fått kallna helt också.

    All info hittar du i infomaterialet om du googlar på

    Ivfserum infection screening så hittar du det.

    Jag skrev ut infomaterialet på papper och köpte alla de andra sakerna och samlade allt i en kasse hemma i god tid innan mensen skulle börja, så slipper man ut och införskaffa allt efter mensen redan börjat.

    Lycka till med testet !
    Tack snälla <3
  • Tumvante
    daisy80 skrev 2018-08-22 19:16:51 följande:

    Tack snälla <3


    Kan bara hålla med, gör testet! Själv gjorde jag det, fick påvisat ureaplasma i våras. Tog antibiotikakur.

    Har också fått immunbehandling (trots att mina prover inte visar problem med det), men vi har tagit emot allt för att lyckas.

    Nu är jag i v 24 och vet inte om det var ureaplasma som skulle slås ut eller om det är immunförsvaret som skulle lugnas för att nå så här långt (6 missfall/biokemiska grav innan det).

    Lycka till!
  • daisy80
    Tumvante skrev 2018-08-22 21:21:18 följande:

    Kan bara hålla med, gör testet! Själv gjorde jag det, fick påvisat ureaplasma i våras. Tog antibiotikakur.

    Har också fått immunbehandling (trots att mina prover inte visar problem med det), men vi har tagit emot allt för att lyckas.

    Nu är jag i v 24 och vet inte om det var ureaplasma som skulle slås ut eller om det är immunförsvaret som skulle lugnas för att nå så här långt (6 missfall/biokemiska grav innan det).

    Lycka till!


    Tack!! Och stort grattis till graviditeten! Vad skönt att läsa såna här peppande historier <3
  • AnnaVera
    Tumvante skrev 2018-08-22 21:21:18 följande:

    Kan bara hålla med, gör testet! Själv gjorde jag det, fick påvisat ureaplasma i våras. Tog antibiotikakur.

    Har också fått immunbehandling (trots att mina prover inte visar problem med det), men vi har tagit emot allt för att lyckas.

    Nu är jag i v 24 och vet inte om det var ureaplasma som skulle slås ut eller om det är immunförsvaret som skulle lugnas för att nå så här långt (6 missfall/biokemiska grav innan det).

    Lycka till!


    Härligt att höra att du har lyckats! Grattis :))

    Känns lättare att fortsätta med kuren när man får höra personer som det gått bra för efter behandling. Fick också påvisat Ureaplasma plus två andra baciller så hoppas det är de som spökar.
  • UndrandeSökare
    AnnaVera skrev 2018-08-23 11:36:09 följande:

    Härligt att höra att du har lyckats! Grattis :))

    Känns lättare att fortsätta med kuren när man får höra personer som det gått bra för efter behandling. Fick också påvisat Ureaplasma plus två andra baciller så hoppas det är de som spökar.


    Använd gärna Probiotika under tiden du tar en lång antibiotikakur, det skyddar magen. Probiotika säljs receptfritt på Apoteket, det finns flera olika märken. Du kan be apotekspersonalen om hjälp så visar dig de olika sorter de har.
  • daisy80

    En fråga till er som gjort mensblodtestet: såhär står det på hemsidan: ?We also offer the Gene Diagnosis test for HHV- 6 separately ? ?100, or a ?10-in-1? test which includes the above Gene Diagnosis tests apart from HHV-6 for ?170.?

    Vad menar dom? Är detta ett tredje test som man kan lägga till, som inte ingår i Gene diagnosis? Jag vill gärna testa allt som går. Tycker det är lite otydligt.. nån som kan förtydliga? Fick mens idag så tänkte få detta gjort nu :)

  • UndrandeSökare
    daisy80 skrev 2018-08-23 13:35:25 följande:

    En fråga till er som gjort mensblodtestet: såhär står det på hemsidan: ?We also offer the Gene Diagnosis test for HHV- 6 separately ? ?100, or a ?10-in-1? test which includes the above Gene Diagnosis tests apart from HHV-6 for ?170.?

    Vad menar dom? Är detta ett tredje test som man kan lägga till, som inte ingår i Gene diagnosis? Jag vill gärna testa allt som går. Tycker det är lite otydligt.. nån som kan förtydliga? Fick mens idag så tänkte få detta gjort nu :)


    Du ska göra BÅDE det som heter Locus Medicus (det är Hidden chlamydiatestet) och 11 in one dessa två tillsammans blir 300euro.

    Maila Katie på Serum annars och fråga om du är osäker hur du ska göra.
  • Tumvante
    AnnaVera skrev 2018-08-23 11:36:09 följande:

    Härligt att höra att du har lyckats! Grattis :))

    Känns lättare att fortsätta med kuren när man får höra personer som det gått bra för efter behandling. Fick också påvisat Ureaplasma plus två andra baciller så hoppas det är de som spökar.


    Åh ja, hoppas! En i min BF grupp med dottern hade 4 missfall, sen fick hon antibiotika (vet inte om hon fått något påvisat), men hon blev gravid efter och behöll barnet :) enligt amerikansk forskning är ureaplasma en orsak till ofrivillig infertilitet/missfall.

    Antibiotika kan vara lite tufft för magen, probiotika hjälper ju lite på det.

    Lycka till!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!