• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Jazie
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-09-23 10:13:58 följande:

    Är det någon som förstår sig på werlabs ?nya? test? De Har ju döpt om dem så hittar inte det som jag brukar beställa.


    Det finns en sökfunktion längst upp i menyn. Kanske kan du hitta testet om du söker där? Om inte, vilket prov saknar du?

    En annan fråga runt det här med blodproven. Ni som använt blodkollen, antar att det är samma tid innan man får ta del av provsvaren som i Werlabs. Hos werlabs dröjer det oftast 3 dagar nu innan jag får de resultat som avviker utanför referens. Det är väl egentligen en helt okej tidsintervall men känner att jag blir stressad av den här väntan, så tänkte se om nån har uppfattningen att det gått snabbare genom blodkollen.
  • Guppi1234

    Jag går igenom mitt tredje misslyckade IVF just nu. Kan man göra IvfSerums Mensblodtest med det blodet som kommer ut nu? Eller måste man vänta tills den vanliga mensen? 


    UndrandeSökare skrev 2018-09-18 15:52:42 följande:
    Jag skulle rekommendera att du gör IvfSerums Mensblodtest. Man gör det hemifrån och skickar med vanlig post till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat någonting. Om man har baciller så kan de försvåra när embryot försöker implantera och resultatet kan då bli minus eller missfall. så man ökar sina chanser att lyckas om man får bort bacillerna. Om baciller hittas så får ni varsitt EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på svenskt apotek. Väldigt många här i tråden har gjort Mensblodtestet.

    Mensblodtest

    Du behöver skaffa dessa 5 saker:
    1-En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson etc)
    2.Några frimärken
    3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, så det inte torkar in (Apoteket eller apotea.se )
    4. Två stycken Urinprovrör med skruvkork (Apoteket ) 1 att skicka och 1 i reserv vid fyllningen.
    5. Instruktionsdokumentet med adress att skicka till etc
    Se länken nedan:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Skriv ut dokumentet, och samla alla de andra sakerna i en påse i god tid INNAN mensen kommer. Om man tycker det är svårt att pricka ett provrör så kan man använda tex en Menskopp för att samla blodet först (Apotek Hjärtat säljer det).

    Man märker provröret man skickar med namn och födelseår och dag.
    Efter röret är fyllt med blod och koksaltlösning, skruva åt, rulla in i hushållspapper, lägg i liten plastpåse, knyt igen och lägg i den vadderade påsen.

    Samt skriver ett följebrev och anger att man vill göra både Locus Medicus testet och 11 in 1 testet, samt anger sitt namn, postadress, telnr och epostadress.
    Sen klistrar man på några frimärken på den vadderade påsen, skriver på rätt adress och postar på vanliga postlådan.

    Sen kommer du att få ett mail av Serum med en faktura när paketet kommit fram till dem. Om det skulle hittas några baciller som inte ska vara där, så ingår receptskrivning i de 300euron du betalt. Då får du ett EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.

    Både mannen och kvinnan måste ta antibiotikan och behandlas samtidigt, annars bollar man bara infektionen mellan varandra.

    Lycka till !
  • Hontmail
    Guppi1234 skrev 2018-09-23 14:27:49 följande:

    Jag går igenom mitt tredje misslyckade IVF just nu. Kan man göra IvfSerums Mensblodtest med det blodet som kommer ut nu? Eller måste man vänta tills den vanliga mensen? 


    Jag tog prov på "ivf blod". Har bara skickat iväg så jag har inte fått svar än.
  • Ädelstenar
    UndrandeSökare skrev 2018-09-22 11:50:03 följande:
    Ang. missfall och spermier kan jag verkligen rekommendera att man gör Sperm dna fragmentationstest, för även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel. Vi gjorde det testet i Riga och det visade sig att trots att vi lätt blev gravida naturligt så var hans spermier för dåliga (dnafel och framentationsfel) så det skulle aldrig bli något levande barn av dem.

    Så jag kan rekommendera det testet. Kostade 750 kr när vi gjorde det i Riga.

    När det gäller Prolaktin och upprepade missfall så hänvisar jag till denna studie:
    Läs den.
    Hyperprolactinemic recurrent miscarriage
    and results of randomized bromocriptine
    treatment trials
    www.fertstert.org/article/S0015-0282(98)00164-2/pdf
    UndrandeSökare skrev 2018-09-22 11:51:57 följande:

    Ädelstenar- Jag kan också tipsa dig om denna tråd:
    www.familjeliv.se/forum/thread/54336526-nya-stora-prolaktintraden-for-oss-med-prolaktinom-eller-forhojda-prolaktinvarden/1


    Tack för tipsen!

  • Ädelstenar
    Zwillinge86 skrev 2018-09-20 12:50:23 följande:
    Jag fick ut mitt via mailat recept, men bad även om original för säkerhetsskull.
    Jasså! På vilket apotek? Skrev du ut och tog med det då?
  • Ädelstenar
    Tumvante skrev 2018-09-23 00:21:10 följande:
    Hoppas att kuren går bra och att det ger resultat! Det känns lite skönt att få det som möjlig anledning (tyckte jag - mitt visade ureaplasma).

    Lycka till!
    Tack! Ja, jag gick faktiskt runt och hoppades lite på att de skulle hitta något. Tänk om det hade varit så enkelt att problemen försvinner efter detta liksom... Man kan ju drömma i alla fall Flört
  • Tumvante
    Ädelstenar skrev 2018-09-23 19:11:28 följande:

    Tack! Ja, jag gick faktiskt runt och hoppades lite på att de skulle hitta något. Tänk om det hade varit så enkelt att problemen försvinner efter detta liksom... Man kan ju drömma i alla fall 


    Det tycker jag. Tror det är bra att försöka tänka positivt. Jag blev ju gravid efter kur, men har ju garderat genom att jag också behandlats för immunförsvar. Så jag vet inte vad som tagit oss så här långt. Inte så vetenskapligt. Men vi har ju garderat för att vi inte vill att tiden ska gå...
  • Zwillinge86
    Ädelstenar skrev 2018-09-23 19:09:02 följande:

    Jasså! På vilket apotek? Skrev du ut och tog med det då?


    Japp skrev ut i färg och tänkte att det här går aldrig med den så uppenbart inklistrade signaturen. Men apotekspersonalen (apotek hjärtat på vårt sjukhus) var supertrevlig. Jag pratade dock sjukt mycket så hon kan ha kommit av sig och varit så fokuserad på att göra rätt i datorn att hon inte ägnade en tanke åt att receptet inte var ett original. Jag har tidigare haft problem just på sjukhusapotek, men de verkar mer vana nu. Kan också tillägga att originalet som sen kom på posten hade samma inklistrade signatur så det såg inte mycket bättre ut det ;) Ett annat tips är att testa ett apotek (hjärtat har funkat bäst för mig) i ett mångkulturellt område då personalen där verkar mer van vid att expidera utländska recept.
  • BusigaSyrran
    Ädelstenar skrev 2018-09-23 19:11:28 följande:

    Tack! Ja, jag gick faktiskt runt och hoppades lite på att de skulle hitta något. Tänk om det hade varit så enkelt att problemen försvinner efter detta liksom... Man kan ju drömma i alla fall 


    Lättast är att be Serum skicka medicinerna jag har haft sånt strul med att få ut EU recepten. När serum skickade tog de inte ens en vecka sen hade jag de.

    Vad har du gjort för tester i Grekland?

    Jag har gjort mensprov, hysterskopi hos Serum o sen gjorde jag immunförsvars utredning hos Dr.D.
  • Ädelstenar
    BusigaSyrran skrev 2018-09-24 12:54:34 följande:
    Lättast är att be Serum skicka medicinerna jag har haft sånt strul med att få ut EU recepten. När serum skickade tog de inte ens en vecka sen hade jag de.

    Vad har du gjort för tester i Grekland?

    Jag har gjort mensprov, hysterskopi hos Serum o sen gjorde jag immunförsvars utredning hos Dr.D.
    Ja strul har jag också haft. Fick receptet på posten idag och gick till kronans apotek där jag fick tvärnej för att det inte fanns någon doseringsanvisning på receptet. Testade att gå till Apoteket istället och det tog 1,5 timme (hon skulle ringa dit och kolla av och det var lång telefonkö, sen skulle hon manuellt skriva i allt osv.) men jag fick till slut ut det mesta av medicinerna... Skulle haft 44 tabletter av ena sorten men fick bara 40 för det fanns inga förpackningar med 44... Hon sa "det brukar inte göra något att missa 4 ändå" Skrikandes Så nu har jag alltså inte alla tabletter. Vet ni om det gör något?

    Jag har bara gjort mensblodstestet. Vad fick du för svar på dina prover?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!