• Tom Araya

    Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

    Jag är så jäkla less på alliansens försvarspolitik.

    Nu har Sven Tolgfors ersatts med fd kustartilleriofficern Karin Enström på posten som försvarsminister.
    Frågan är om det spelar någon roll, kommer hon inte bara driva M's försvarspolitik vidare?

    Tyvärr verkar det inte bättre hos de andra partierna heller. S, C och KD verkar inte vilja satsa mer. MP och V vill skära ner ännu mer. Endast FP och SD verkar vilja ha en försvarsmakt värd namnet.
    SD får inte min röst på enbart denna fråga. FP har en del annat jag kan stödja men frågan är om de får så många röster att de kan påverka i just frågan om Sveriges försvarspolitik?

    M verkar bara vilja spara på allt, för att kunna sänka skatterna.
    S verkar vilja använda pengarna till annat (ta på sig "Slösa"-rollen igen!?).

    Jag vill inte ekonomiskt ställa ett militärt försvar mot skola, barnomsorg, vård av sjuka och gamla mm, jag är beredd att betala de extra kronorna det kostar.

    Ett vanligt argument mot en militär försvarsmakt är att det är slöseri med pengar när inget klart hot finns.
    Ja, en försäkring brukar vara slöseri med pengar om inget händer, ändå anser vi i de flesta andra fall att försäkringar är väl investerade pengar, eftersom vi inte kan förutsäga framtiden.
    Av någon anledning anser regeringen att de kan förutsäga framtiden vad det gäller just behov av en försvarsmakt. Det stämmer naturligtvis inte utan är barra ett sätt att få folkets godkännande (nåja, de har väl inte direkt blivit tillfrågade men vilda protester har i alla fall undvikits) att lyfta pengarna till annat håll.

    -Sveriges bäst skyddade och mest strategiskt belägna marinbas (Muskö/Berga) lades ner för att man bestämde sig för att ha bara en marinbas (av ekonomiska skäl) och hade redan sålt sin möjlighet att välja mellan Karskrona och Muskö/Berga genom affärsuppgörelser med den civila varvsindustrin.

    -Flygvapnets Gripen-plan och flottans nya korvetter saknar mycket av den utrustning och beväpning de är projekterade för...av besparingsskäl.

    -Förr fanns skyddsrum, anläggningar insprängda i berg för sjukvård, förråd, militär ledning, ledning av civila myndigheter och funktioner, skydd för civila mm. Mycket av detta är avvecklat och det finns inte på världskartan att få fram pengar och resurser till att åter ta dessa i bruk.

    -Försvarsmakten har blivit starkt centraliserat och därmed sårbart.

    -Luftvärn var förr till för att skydda stora städer, viktiga civila och militära anläggningar. Dessa resurser finns inte idag. Försvaret har knappt resurser för att försvara sig själva, trots det lilla mantalet idag.

    -Vi har gått ifrån värnpliktsförsvar till ett yrkesförsvar, av ekonomiska skäl. Vi får då ca 10 000 (idag ca 7000) soldater, visserligen väldigt duktiga sådana men lyckas bara spara 10% av tidigare budget.
    Är det en bra och effektiv försvarspolitik?

    -Är svenska folket och svenska politiker medvetna om hur det ser ut i Ryssland och ett flertal andra OSS-länder med politiken, samhället, militärt försvar mm?
    Jag säger inte att Ryssland är en fiende som kommer att anfalla oss imorgon men utvecklingen pekar i alla fall inte på en ökad stabilitet och trygghet.

    mikaeloscarsson.blogspot.se/2011/01/den-ryska-upprustningen-och-den.html

    swedish.ruvr.ru/2012/01/26/64646639.html

    www.svd.se/nyheter/utrikes/ryssland-upprustar_199075.svd

    www.newzglobe.com/sv/artikel/20110224/rysk-militar-upprustar-650-miljarder-dollar

    hokmark.eu/den-ryska-militara-uppbyggnaden/

    www.foi.se/FOI/templates/Page____1039.aspx

    www.expressen.se/nyheter/experten-om-ryska-demokratin-en-tragisk-komedi/

    frost.bloggo.nu/Ryssland-demokrati-eller-diktatur-/

    www.svd.se/nyheter/utrikes/stor-rysk-landstigning-vid-ostersjon_3578733.svd

    www.skanskan.se/article/20111226/OPINION/712269995/-/ryssland-i-gungning

    Man kanske skulle starta ett nytt parti....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 12:24
    Läs även
    hbl.fi/i-dag/2012-07-15/tala-om-forsvar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-05 22:11
    wisemanswisdoms.blogspot.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 07:10
    Artiklar i SvD

    27/8-2012:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/beskrivning-av-jas-kop-gransar-till-ren-logn_7453220.svd

    1/9-2012:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/hur-ska-det-svenska-forsvaret-se-ut_7463370.svd

    30/12-2012
    www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvar-med-tidsgrans_7789308.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 08:17
    Aftonbladet
    3/1-2013:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article16013259.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-13 21:40
    SvD om försvarsministerns modifiering av "sanningen" kring andra länders förändringar i försvarsbudget:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarsministern-landerna-runt-sverige-rustar-ner_7206312.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-14 01:20
    Fler artiklar som beskriver bristerna i försvaret och svensk försvarspolitik:

    www.newsmill.se/artikel/2012/12/11/f-rsvarsministern-f-rtiger-bristerna-i-f-rsvaret

    www.newsmill.se/artikel/2012/11/05/h-g-tid-f-r-ett-trov-rdigt-f-rsvar-av-gotland

    www.newsmill.se/artikel/2012/09/22/ven-personalf-rs-rjning-kr-ver-resurser

    www.newsmill.se/artikel/2012/09/18/f-rsvarsbeslutet-m-ste-ka-v-r-kapacitet-till-milit-ra-insatser

    www.newsmill.se/artikel/2012/09/19/ministern-m-ste-ta-tag-i-f-rsvarets-personalproblem

    www.newsmill.se/artikel/2012/08/29/d-rf-r-sjunker-alliansens-trov-rdighet-i-f-rsvarspolitiken

    www.newsmill.se/artikel/2012/08/09/statsministern-ta-ansvar-f-r-gotlands-f-rsvar-nu

    www.newsmill.se/artikel/2012/08/08/m-rkliga-turer-kring-luftf-rsvarsutredningen

    www.newsmill.se/artikel/2012/07/19/vi-m-ste-debattera-om-sverige-klarar-ett-v-pnat-angrepp

    www.newsmill.se/artikel/2012/07/11/sverige-f-rblir-f-rsvarsl-st-minst-tio-r-fram-t-i-tiden

    www.newsmill.se/artikel/2012/07/18/kadett-f-rsvaret-r-p-v-g-mot-systemkollaps

    www.newsmill.se/artikel/2012/06/27/tisdag-eller-onsdag-utan-bost-der-inga-soldater

    www.newsmill.se/artikel/2012/06/15/l-r-sveriges-oberoende-hotas-av-moderaternas-kortsiktighet

    www.newsmill.se/artikel/2012/06/06/varf-r-v-gar-inte-b-s-ga-nej

    www.newsmill.se/artikel/2012/04/18/inga-nya-f-rsvarspengar-med-enstr-m-som-minister

    www.newsmill.se/artikel/2012/02/23/f-rsvarets-behov-ska-styra-vilken-materiel-som-anskaffas

    www.newsmill.se/artikel/2011/11/30/kortsiktigheten-i-luftf-rsvarspolitiken-har-varit-mycket-kostsam

    www.newsmill.se/artikel/2011/11/16/vi-kan-inte-bortse-fr-n-rysslands-v-xande-milit-ra-styrka

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-20 01:00
    En tråd där du kan skriva huruvida du tycker ska ha ett militärt försvar eller ej:
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m58985682.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-16 18:51
    ryssbloggen.net/2013/03/01/rysk-satir-om-obs-uttalande-om-svensk-forsvarsformaga/

    nyheter24.se/blogg/6mannen/2013/01/13/en-sjuk-ob-och-en-sjuk-forsvarsmakt/

    www.dn.se/nyheter/sverige/ob-har-blivit-sjukskriven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-29 22:40

    kkrva.se/ett-forsvar-inriktat-mot-ar-2020/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-30 23:14

    Jag får nog ändra rubriken till
    "Nya" Moderaternas försvarspolitik

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 21:39
    Några länkar till intressanta grupper på Facebook:

    www.facebook.com/forsvar.sakerhet

    www.facebook.com/groups/337574542997079/

    www.facebook.com/groups/493861750631335/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-03 01:51
    kontur.nu/reflektion/forsvarspolitiken-ar-rysk-roulette-med-sveriges-frihet/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-17 14:42
    "Gud och soldaten hedrar vi, när ofreden råder och de står oss bi.

    Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi Gud och föraktar soldaten."

  • Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-18 16:32:23 följande:
    Hur USA än gör så kan de inte göra rätt i dina ögon, det står rätt klart nu.
    ölburk2 skrev 2015-04-18 15:40:00 följande:

    Dom reagerar alltså på Putins agerande som i sin tur beror på USA:s agerande.., å vi i Europa fogar oss.


    Bara USA's fel alltid, aldrig Rysslands fel alltså? Då vet jag var du står.


    ...eller så låter man varje land välja själv, istället för att USA eller Ryssland dikterar villkoren.
    ölburk2 skrev 2015-04-18 16:02:44 följande:
    Ja NATO är ett hinder, ett stort sådant då det är USA som sätter agendan..
    Du får närmare förklara hur en militär allians påverkar ett medlemslands ekonomiska utveckling.

    Men din agenda som går ut på att bara NATO ska backa för att skapa denna buffertzon kan inte leda någon vart. Ryssarna måste göra lika och det visar de att de inte vill.

    ölburk2 skrev 2015-04-18 16:02:44 följande:
    Det är aldrig okej att pracka på nån sin idelogi, det går förr eller senare åt helvete då.
    Fast du vänder dig ensidigt mot USA's agerande i det, inte mot någon annan.På vilket sätt har USA utgjort ett hot mot Ryssland i de tre krig Ryssland utkämpat i Europa under 2000-talet?

    Ett Europa där Ryssland står ensam med sin styrka törs jag inte tänka på hur det skulle påverkas.
    ölburk2 skrev 2015-04-18 16:02:44 följande:
    Nä ryssarna är inte där för att ta över Ukraina med våld.
    Det är de ryssar som finns i Ukraina sen länge, som heller vill se ett Ukraina med Rysland som främsta bundsföervant, vilket är nåt helt annat.
    Å som jag skrivt, samma utveckling kan komma i baltländerna, å det kan inget NATO förhindra, men vi/Europa kan komma i kläm, om NATO väljer att agera med vapen., nåt jag är säker på att ingen ledare i Europa vill, men vi kan tvingas följa USA.
    Här har vi någon som gått på Rysslands propaganda....

    Varför ska ryssar bestämma vilken politisk riktning Georgien, Ukraina, Estland, Lettland eller Litauen ska gå? Det finns redan ett Ryssland för dem att bo i om de vill.


    Slutligen, ska du fortsätta skriva i den här tråden så får du börja svara på de frågor du får.

    Det är aldrig rätt att låta vare sig USA eller ryssarna diktera villkoren, när dom gjort det så har det förr eller senare alltid gått åt helvete.
    Det går att räkna upp hur många exempel på det som helst, det vet vi båda, å det är ju precis det jag vill vi ska undvika att upprepa ännu en gång.

    Du har missuppfattat mig ang "buffertzonen", ska utvecla det om ett tag, men just nu måste jag lämna ett tag, vi har haft "storm" som slagit ut elen å vi behöver fixa till en del som hänt i.o.m det.
    Men vissa frågor tänker jag inte svara på, de som bara syftar till att älta frågor kring försvar å som bygger på gamla teorier är redan basvarade om å om igen, å leder inte framåt, det blir bara åsikter om vad som ska göras eller vad som anses är rätt, å det finns det andra som ägnar sig åt.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Tom Araya
    Finland köper 100 Leopard-2 från Nederländerna
    Finland ska köpa 100 st stridsvagnar av typen Leopard 2A6 från Tyskland Nederländerna. Priset ska vara 200 miljoner euro, 2 miljoner euro eller 18 MSEK per styck (Bonnier/TV3).
    Den svenska stridsvagn 122 är en äldre variant, kallas Leopard 2A5, och 42 stycken ska renoveras. Bland annat ska man byta batterier på dessa 42 stridsvagnar. 
    Den svenska upphandlingen för batteribyte mm på svenska Leopard 2A5S landar på 700 - 1 000 MSEK, eller lika mycket som att köpa 55 st modernare Leopard 2A6 från Tyskland Nederländerna. Om man är en finne, som alltså inte är totalt inkompetent likt svenska FMV.
    Någon skrattar hela vägen till banken, och det är inte svenska skattebetalare.

    Glömde den moderata försvarsretoriken. Batteribyte på strv 122 är en försvarssatsning. Bra för Sverige. Bra för Skaraborg. Bra för Skövde. Personrösta på Cecilia Widegren (m).
    ---------------------------------------------------------------------------------------------

    Min kommentar:
    Sådant här klarar finnarna att göra och det är en av flera förklaringar till att de har ett större och starkare försvar till lägre kostnad (finnarna köpte även våra PBV 401/MT-LB i bra skick för billig peng).
    Sverige fungerar på tok för byråkratiskt. Innan politiker hunnit fatta beslutet (är inte så säker på att FMV skulle ha så stor del i det) är vagnarna sålda....och frågan är om de inte t.o.m. hunnit förbrukats och skrotats också...
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-19 17:58:03 följande:
    Det är aldrig rätt att låta vare sig USA eller ryssarna diktera villkoren, när dom gjort det så har det förr eller senare alltid gått åt helvete.
    Det går att räkna upp hur många exempel på det som helst, det vet vi båda, å det är ju precis det jag vill vi ska undvika att upprepa ännu en gång.

    Du har missuppfattat mig ang "buffertzonen", ska utvecla det om ett tag, men just nu måste jag lämna ett tag, vi har haft "storm" som slagit ut elen å vi behöver fixa till en del som hänt i.o.m det.
    Men vissa frågor tänker jag inte svara på, de som bara syftar till att älta frågor kring försvar å som bygger på gamla teorier är redan basvarade om å om igen, å leder inte framåt, det blir bara åsikter om vad som ska göras eller vad som anses är rätt, å det finns det andra som ägnar sig åt.
    STOPP DÄR!
    DU är den som ältar samma sak upprepade gånger, hela tiden....
    ALLT är i dina ögon USA's/NATOS fel, medan du försvarar allt Ryssarna gör och gjort med att det är vad som förväntas eller så är det USA's/NATOS fel det med.
    Samtidigt glider du undan alla besvärande frågor. Det visar inget annat än att du saknar argument, du kan inte förklara närmare om hur det ligger till med dina påståenden.
    Välkommen tillbaka och skriv i tråden när du kan bevisa motsatsen...
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-19 18:19:11 följande:
    STOPP DÄR!
    DU är den som ältar samma sak upprepade gånger, hela tiden....
    ALLT är i dina ögon USA's/NATOS fel, medan du försvarar allt Ryssarna gör och gjort med att det är vad som förväntas eller så är det USA's/NATOS fel det med.
    Samtidigt glider du undan alla besvärande frågor. Det visar inget annat än att du saknar argument, du kan inte förklara närmare om hur det ligger till med dina påståenden.
    Välkommen tillbaka och skriv i tråden när du kan bevisa motsatsen...
    Ja mycket är NATO:s fel, det är bara å se sig om vad deras inblandning har lett till, dom tar varje chans att lägga sig i för att dom tror vårt synsätt iväst alltid ska fungera på andra platser i världen, men det gör det inte, har aldrig gjort å kommer aldirg att göra.

    Att besvara samma saker om å om igen leder ingen vart, även om frågorna inte är identiska så handlar det om samma saker, så det har jag ingen lust att svara på, tror f.ö ingen är speciellt intressarde av att dera det fler varv.

    Vad gäller länderna vi kan kalla buttfertzonen mellan väst å ryssland, så har de flesta aldrig haft en chans att få skapa sig en egen utveckling, undantaget Sverige å Finland.
    Dom andra har istället blivit uppdelade, fått tillsatta regeringar av öst eller väst m.m m.m. Samma sak gäller även iAfrika å arabländerna, å vad har vi fått, jo instabila områden med regeringar som gjort som USA velat, eller dikturer som sen ställt till ett helvete i dessa länder.
    Det är ett faktum som inte går att komma ifrån, å som just verkar urarta totalt, å då inte bara i vår närhet.

    I närheten har vi länder som startat krig, Balkan t.ex, alla med konstruerade regimer å gränser, som ledde till fram till Balkan-kriget, inte heller det går att komma ifrån.

    Nu är vi på väg att göra om samma misstag igen, den här gången är det NATO (USA) som försöker få makten över länderna, å ser vi historiskt så vet vi vad som väntar.
    De länder det rör är inga länder med en befolkning som fått möjligheter att forma sin utveckling själva, dom har alltid kommit kläm mellan väst å öst.
    Att ryssarna i dessa länder, å dom är ofta många, inte vill att väst ska ta över, är inget konstigt, dom ser ju ryssarna som sina vänner.

    Så både ryssarna å vi Väst måste försöka styra utvecklingen i en riktning som inte leder till att länderna ännu en gång får en regering som mer eller mindre gör länderna till lydstater för endera sidan.
    Inte lägga oss i militärt, för då har vi snart nya konflikter igång igen.

    Jag tar inte parti för någon sida, utan konstaterar bara vad som sker å har skett, å att vi måste komma ifrån de "lösningar" som tidigare dominerat, dom har ju uppenbart inte fungerat nånstans.
    Ett bara exempel på det är Afghanistan, där både ryssar å USA har försökt sig på att få dominans, båda har misslyckats totalt. 

    Vi måste söka andra lösningar å hjälpa dessa länder till framgång, å det kan vi inte om vi samtidigt utesluter den "ena sidan".
    Det är dessa länder som ska vi måste hjälpa att nå framgång, inte att vi eller ryssarna ska få sin vilja fram.

    Det pratas så ofta om fria val, men jag tror inte det är vad man primärt ska sträva mot, dessa val brukar ofta få lågt antal röstande å då blir heller inte valresultatet rättvisande, men används ofta å gärna i propagandasyfte.

    Det är inte så enkelt som du tror, att bara vi i västl ägger oss i så löser sig allt, tror du det så har du köpt propagandan, precis som nu ryska folket köpt Putins propaganda som en sanning.

    Ska dessa länder ha/få en chans till en fredlig utveckling, så är det som måste till, att vi i Europa tillsammans med ryssen å de berörda länderna samlas å söker skapa samförståndslösningar.
    USA ses som en fiende av ryssarna å då även av det stora antal ryssar som bor i länder som vi pratar om.
    Därför måste USA hållas utanför, det måste förbli en sak för Västeuropa, Ryssland å berörda länder.

    Nu har Finland fått en ny regerig, å den kommer åtminstone att bli en hyfsad garant för freden i vårt närområden här i norr, inget NATO där inte.
    Utgången av det finska valet öppnar upp för en dialog med ryssen, där vi tillsammans med Finland söker samförstånd å avspänning, utan risk för att NATO ska bli inblandat.
    Vi kan fortsätta att vara den "buffertzon" som ryssarna vill ha här i norr, om vi tillsammans med Finland lyckas övertyga ryssen om att det inte blir nåt NATO vid deras gräns.

    Å jag ställer mig inte på nån sida som du vill ha det till, jag ser till vad de med störst makt, ofta segrarna i ett krig, har ställt till med genom historien, å det är ingen trevlig läsning.
    Å det gör mig förbannad när vi tror att ett upprepande av dessa lösningar kommer att bli rätt "nästa gång".
    Dom blir aldrig rätt, dom skapar bara underlag för nya konflikter.., det borde räcka med att se sig om i världen idag, för att bli överbevisad om sanningen i det.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-20 11:34:17 följande:
    Ja mycket är NATO:s fel, det är bara å se sig om vad deras inblandning har lett till, dom tar varje chans att lägga sig i för att dom tror vårt synsätt iväst alltid ska fungera på andra platser i världen, men det gör det inte, har aldrig gjort å kommer aldirg att göra.
    Jag är väl medveten i det, men jag vill ha din förklaring till hur det påverkar Europa och Ryssland samt läget mellan Ryssland och deras grannländer?
    ölburk2 skrev 2015-04-20 11:34:17 följande:
    Att besvara samma saker om å om igen leder ingen vart, även om frågorna inte är identiska så handlar det om samma saker, så det har jag ingen lust att svara på, tror f.ö ingen är speciellt intressarde av att dera det fler varv.
    Det räcker gott att du besvarar frågor och påståenden en gång, men inte ens det gör du.
    ölburk2 skrev 2015-04-20 11:34:17 följande:
    Vad gäller länderna vi kan kalla buttfertzonen mellan väst å ryssland, så har de flesta aldrig haft en chans att få skapa sig en egen utveckling, undantaget Sverige å Finland.
    Dom andra har istället blivit uppdelade, fått tillsatta regeringar av öst eller väst m.m m.m. Samma sak gäller även iAfrika å arabländerna, å vad har vi fått, jo instabila områden med regeringar som gjort som USA velat, eller dikturer som sen ställt till ett helvete i dessa länder.
    Det är ett faktum som inte går att komma ifrån, å som just verkar urarta totalt, å då inte bara i vår närhet.
    Dessa förhållanden har inte gällt Europa sedan kalla kriget och knappt ens då om man ser till väst.
    Europa är relativt stabilt, det största undantaget är Ryssland.
    ölburk2 skrev 2015-04-20 11:34:17 följande:
    Nu är vi på väg att göra om samma misstag igen, den här gången är det NATO (USA) som försöker få makten över länderna, å ser vi historiskt så vet vi vad som väntar.
    De länder det rör är inga länder med en befolkning som fått möjligheter att forma sin utveckling själva, dom har alltid kommit kläm mellan väst å öst.
    Att ryssarna i dessa länder, å dom är ofta många, inte vill att väst ska ta över, är inget konstigt, dom ser ju ryssarna som sina vänner.

    Så både ryssarna å vi Väst måste försöka styra utvecklingen i en riktning som inte leder till att länderna ännu en gång får en regering som mer eller mindre gör länderna till lydstater för endera sidan.
    Inte lägga oss i militärt, för då har vi snart nya konflikter igång igen.
    NATO är något man väljer och inget som påtvingas.
    NATO är en militär allians som har väldigt lite eller ingen påverkan av politik i övrigt.
    Den enda part som med tvångsmedel försöker få makt här är Ryssland.
    Den enda part som lägger sig i militärt är Ryssland.
    ölburk2 skrev 2015-04-20 11:34:17 följande:
    Jag tar inte parti för någon sida, utan konstaterar bara vad som sker å har skett, å att vi måste komma ifrån de "lösningar" som tidigare dominerat, dom har ju uppenbart inte fungerat nånstans.
    Ett bara exempel på det är Afghanistan, där både ryssar å USA har försökt sig på att få dominans, båda har misslyckats totalt. 
    Du tar tydlig ställning för Ryssland. Du har inte analyserat eller i alla fall kunnat förklara vad de olika agerandena från USA, NATO och Ryssland har för påverkan.
    Du bara plockar händelser från andra delar av världen utan något samband.

    USA's agerande i Afghanistan har varit långt mer lyckade än Rysslands/Sovjets om man ser till syftet i deras agerande.
    Dock har du rätt i en sak, Afghanistan var första gången USA började förstå att deras sätt inte är applicerbara där (utanför väst), utan att Afghanerna måste få göra saker på sitt sätt, det har de varit usla på tidigare.


    ölburk2 skrev 2015-04-20 11:34:17 följande:
    Det är inte så enkelt som du tror, att bara vi i västl ägger oss i så löser sig allt, tror du det så har du köpt propagandan, precis som nu ryska folket köpt Putins propaganda som en sanning.
    Vi tillhör det du kallar väst....vad i väst ska väst inte lägga sig i?
    ölburk2 skrev 2015-04-20 11:34:17 följande:
    Ska dessa länder ha/få en chans till en fredlig utveckling, så är det som måste till, att vi i Europa tillsammans med ryssen å de berörda länderna samlas å söker skapa samförståndslösningar.
    USA ses som en fiende av ryssarna å då även av det stora antal ryssar som bor i länder som vi pratar om.
    Därför måste USA hållas utanför, det måste förbli en sak för Västeuropa, Ryssland å berörda länder.

    Nu har Finland fått en ny regerig, å den kommer åtminstone att bli en hyfsad garant för freden i vårt närområden här i norr, inget NATO där inte.
    Utgången av det finska valet öppnar upp för en dialog med ryssen, där vi tillsammans med Finland söker samförstånd å avspänning, utan risk för att NATO ska bli inblandat.
    Vi kan fortsätta att vara den "buffertzon" som ryssarna vill ha här i norr, om vi tillsammans med Finland lyckas övertyga ryssen om att det inte blir nåt NATO vid deras gräns.
    Problemet är att Ryssland är alldeles för stort, militärt starkt och makthungrigt.
    Vi måste ha en motpol om inte Ryssland ska få för stort inflytande. Den skulle kunna vara helt europeisk, utan inblandning av USA och NATO, men de viljan finns inte idag och då återstår bara NATO. Att NATO lockar är för att folk och länder är rädda att stå utan uppbackning och främst är det Ryssland som är orsak till den rädslan.
    ölburk2 skrev 2015-04-20 11:34:17 följande:
    Å jag ställer mig inte på nån sida som du vill ha det till, jag ser till vad de med störst makt, ofta segrarna i ett krig, har ställt till med genom historien, å det är ingen trevlig läsning.
    Å det gör mig förbannad när vi tror att ett upprepande av dessa lösningar kommer att bli rätt "nästa gång".
    Dom blir aldrig rätt, dom skapar bara underlag för nya konflikter.., det borde räcka med att se sig om i världen idag, för att bli överbevisad om sanningen i det.
    I Europa är det bara Ryssland som skapat ofred.




  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2015-04-20 12:44:55 följande:
    ölburk2 skrev 2015-04-20 11:34:17 följande:
    Å jag ställer mig inte på nån sida som du vill ha det till, jag ser till vad de med störst makt, ofta segrarna i ett krig, har ställt till med genom historien, å det är ingen trevlig läsning.
    Å det gör mig förbannad när vi tror att ett upprepande av dessa lösningar kommer att bli rätt "nästa gång".
    Dom blir aldrig rätt, dom skapar bara underlag för nya konflikter.., det borde räcka med att se sig om i världen idag, för att bli överbevisad om sanningen i det.
    ...............
    I Europa är det bara Ryssland som skapat ofred.

    Sedan andra världskriget då.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!