• blåbär02

    Vi som är överviktiga & gravida.

    Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

    Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

    Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

    {#emotions_dlg.flower}


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

    Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

    Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

    Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • tuuli
    Vanligaste skrev 2016-06-15 18:59:30 följande:

    Hej!

    Jag hoppar in här jag också!

    Väntar 4e barnet som är beräknat 15/2 -17.

    Väger 125 kg och är 158.

    Vi har aldrig behövt försöka direkt. Jag är tydligen väldigt fertil. Har haft perfekta värden under samtliga graviditeter.

    Våran yngsta dotter gick bort i psd för 6 månader sen. Dock utanför magen men det är det som oroar mig mest då överviktiga har större riska att förlora barn i psd.


    Jag beklagar verkligen er förlust, så fruktansvärt. 

    Men gratulerar till nya graviditeten! Mitt bf är ganska exakt en månad tidigare. :)
  • tuuli
    Redoförnytt skrev 2016-06-15 16:45:10 följande:
    Grattis till din graviditet!

    Och fy tusan va tråkigt med personer som ska va så negativa!!

    Ja, vi tjockisar har ökade risker. Men det vet vi redan! Vi behöver inte alls folk som dömer och skrämmer!!

    Man kan ju tänka såhär : även storknarkare kan föda friska barn. Så då kan säkert personer med fetma också lyckas med det.

    För dem flesta går det bra. Men risker finns det alltid. Dock är vården väldigt bra på att hålla koll och ta extrakontroller om så behövs.

    Lycka till och ta ingen skit! <3
    Tack så mycket! 
  • Hallondricka

    Igår var jag äntligen på inskrivning, i vecka 16... En sjuksköterska tog värden och sånt innan och använde en sån där automatisk blodtrycksmätare. Jag sa till henne att den alltid visar för höga värden på mig och att dem brukar mäta manuellt istället. Hennes svar var bara "jaha" och skrev upp värdet som maskinen visade.

    Den barnmorskan jag fick var helt ok. Vi pratade en hel del om vikt, kost och motion. Men hon sa att hon kände sig lugn då jag gick ner 10kg vid förra graviditeten. Men fick absolut inte gå upp något.

    Dem skulle ta vanligt blodprov i armvecket med, men lyckades inte då jag är väldigt svårstucken. Så nu måste jag ta ledigt från jobbet igen för att åka till sjukhuset för att t prover. Väldigt irriterande, är uthyrd konsult på bemanningsföretag så måste fråga om lov både från chefen här och på bemanningsföretaget. Är känsligt läge just nu då jag har 3 veckor kvar att jobba men chans till att bli förlängd och vill helst inte missa den chansen. Men under dessa tre sista veckorna har jag provtagning på måndagen, föräldramöte på dagis på tisdagen sen två veckor senare tid med en läkare på mvc, känns inte som jag kommer vara så poppis...

  • Frkmaria
    Hallondricka skrev 2016-06-16 14:41:18 följande:

    Igår var jag äntligen på inskrivning, i vecka 16... En sjuksköterska tog värden och sånt innan och använde en sån där automatisk blodtrycksmätare. Jag sa till henne att den alltid visar för höga värden på mig och att dem brukar mäta manuellt istället. Hennes svar var bara "jaha" och skrev upp värdet som maskinen visade.

    Den barnmorskan jag fick var helt ok. Vi pratade en hel del om vikt, kost och motion. Men hon sa att hon kände sig lugn då jag gick ner 10kg vid förra graviditeten. Men fick absolut inte gå upp något.

    Dem skulle ta vanligt blodprov i armvecket med, men lyckades inte då jag är väldigt svårstucken. Så nu måste jag ta ledigt från jobbet igen för att åka till sjukhuset för att t prover. Väldigt irriterande, är uthyrd konsult på bemanningsföretag så måste fråga om lov både från chefen här och på bemanningsföretaget. Är känsligt läge just nu då jag har 3 veckor kvar att jobba men chans till att bli förlängd och vill helst inte missa den chansen. Men under dessa tre sista veckorna har jag provtagning på måndagen, föräldramöte på dagis på tisdagen sen två veckor senare tid med en läkare på mvc, känns inte som jag kommer vara så poppis...


    Förstår din känsla men de får inte lov att väga in om du är gravid/har barn. Då är det anmälan som gäller! Du kanske dessutom tar blodprov för något helt annat? Det vet ju inte de! Lycka till.
  • idetenklabordetvackra

    Idag fick vi se en pigg bebis på rul och allt såg bra ut :D inget snack om min vikt ,kändes skönt !! Så nu kan ja Slappna av och njuta av de här mer !! Flyttad till 18+6 så imorgon kör vi v20 igen då ;)

  • tuuli
    idetenklabordetvackra skrev 2016-06-16 17:05:33 följande:

    Idag fick vi se en pigg bebis på rul och allt såg bra ut :D inget snack om min vikt ,kändes skönt !! Så nu kan ja Slappna av och njuta av de här mer !! Flyttad till 18+6 så imorgon kör vi v20 igen då ;)


    Gratulerar! Vad skönt att höra. När är nästa möte med bm?
  • Hallondricka
    Frkmaria skrev 2016-06-16 15:16:12 följande:

    Förstår din känsla men de får inte lov att väga in om du är gravid/har barn. Då är det anmälan som gäller! Du kanske dessutom tar blodprov för något helt annat? Det vet ju inte de! Lycka till.


    Nej dem får inte väga in att jag är gravid men mitt kontrakt går ut 8 juli, dem har ingen skyldighet att förlänga mig. Får försöka dölja det tills dess för att se vart det hela bär.
  • Hanalaya

    Hoppar in här!

    Efter åtta års försök och 6 IVF plussade jag i morse. 167 cm och 95 kg (93 strax innan Ivf-karusellen och hormoner osv drog igång i början av maj)

    Om jag räknar rätt är BF 21/2-17

    Första plusset någonsin. Men är lite orolig för bemötande osv. Har jobbat hårt med min vikt, men med pcos och sköldkörtelproblematik så är det svårt. Tidigare gick jag även på antidepressiva som gjorde att jag gick upp i vikt.

  • stor grön drake

    Hej hej!

    Jag hoppar in här

    Jag har en 6,5-åring sen tidigare (med hjälp av metformin) och nu växer ett sagogryn i min mage efter ca 1 år av försök.

    Jag väger ca 118kg (äger ingen våg så är någon månad sen) och är 168-170 cm lång (olika på olika ställen, vet ej vilket som stämmer) och är någorlunda fysiskt aktiv när jag orkar. Inte varje dag, men sen destomer de dagar jag har energi.

    Just nu är jag sjukskriven pga utmattning/utbrändhet, så jag hoppas att slippa undan med den trötthet jag tror kommer att komma (mars det år jag väntade sonen finns inte, jag bara sov) som en del av min tidigare diagnos. Kommer inte vara pop när arbetsgivaren får veta. Sedan december har det varit 8 st gravida på vår avdelning. Epidemi... har varit tungt för mig med icke-fungerande kropp ( PCO) men har försökt att inte gräva ner mig.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.