• blåbär02

    Vi som är överviktiga & gravida.

    Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

    Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

    Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

    {#emotions_dlg.flower}


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

    Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

    Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

    Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • tuuli
    Eili skrev 2016-10-20 22:05:58 följande:

    Onsdagen den 12/10 föddes min son i vecka 39+0.

    Blev igångsatt på grund av mitt mående de sista två veckorna av graviditeten, och tur va vänder för ut kom alltså en pojke på hela 4225g och 51 cm lång. Två dagar innan hade vi varit på TUL och de hade uppskattat attan skulle väga 3050 så det var en avsevärd skillnad.

    Förlossningen gick superbra. Från början till slut tog det 16 timmar, varav 10 av dem var intensivt värkarbete. Blev bara någon liten bristning hos mig.


    Grattis! Vilken skillnad från TUL, man undrar ju vad meningen är med TUL om det kan diffa så mycket? Skönt i alla fall att allt gick bra!
  • stor grön drake
    Eili skrev 2016-10-20 22:05:58 följande:

    Onsdagen den 12/10 föddes min son i vecka 39+0.

    Blev igångsatt på grund av mitt mående de sista två veckorna av graviditeten, och tur va vänder för ut kom alltså en pojke på hela 4225g och 51 cm lång. Två dagar innan hade vi varit på TUL och de hade uppskattat attan skulle väga 3050 så det var en avsevärd skillnad.

    Förlossningen gick superbra. Från början till slut tog det 16 timmar, varav 10 av dem var intensivt värkarbete. Blev bara någon liten bristning hos mig.


    GRATTIS!!! vad skönt att allt gick bra

    .
    tuuli skrev 2016-10-21 01:13:22 följande:

    Grattis! Vilken skillnad från TUL, man undrar ju vad meningen är med TUL om det kan diffa så mycket? Skönt i alla fall att allt gick bra!


    Min son uppskattade de till 3,9kg på bf, han är född bf+9 och vägde då 3190gr... tydligen påverkar mängden fostervatten mätresultaten, det var den förklaring jag fick.
  • tuuli
    stor grön drake skrev 2016-10-22 04:47:20 följande:
    GRATTIS!!! vad skönt att allt gick bra

    .
    tuuli skrev 2016-10-21 01:13:22 följande:

    Grattis! Vilken skillnad från TUL, man undrar ju vad meningen är med TUL om det kan diffa så mycket? Skönt i alla fall att allt gick bra!


    Min son uppskattade de till 3,9kg på bf, han är född bf+9 och vägde då 3190gr... tydligen påverkar mängden fostervatten mätresultaten, det var den förklaring jag fick.
    Även vid tillväxtultraljud? Jag fattar att det påverkar SF-kurvan mycket men inte att det påverkar ett ultraljud. Där mäter man ju barnets mage, lårben och skalle, hur kan det påverkas av hur mycket fostervatten det finns? 

    Jag gjorde iaf ett TUL häromdagen, för att läkaren oroade sig för tillväxthämning - visade sig att fostret är 16 % större än medelmedel men fortfarande inom normalkurvan (som slutar vid 21 % plus och 21 % minus). Min SF-kurva är fyra veckor högre än normalt däremot, så hade den stämt hade jag fött en mammut.  
  • Tess1990

    Mitt SF mått har gått från att ligga mellan medel och övre kurvan till att ligga långt över övre kurvan

    Men min bm är inte orolig, det syns och känns tydligt att hen ligger väldigt högt upp, i säte fortfarande, så min livmoder framstår ju som mycket större då

    Men lite nervöst att när hen låg högt upp och hon kände huvud och överkropp, så kände hon nere i bäckenet och där fanns typ benen och fötterna, så hen verkar faktiskt vara så stor som TUL antydde, eller så är hen bara väldigt lång

    Extrakontrollen gick som tur de bra, blodtrycket var 125/85 så de har inte stigit och protein var fortfarande +1, så ingen akut havandeskapsförgiftning än iaf!

    Men mår fortfarande rätt konstigt och fått "lysmaskarna" igen en gång :/

    Vid förvärring i helgen ska jag ringa förlossningen direkt och be om kontroll, annars är de kontroll på onsdag nästa vecka

    Fått order om att vila ofta och undvika stress och lyft, lättare sagt än gjort!

    Ska på TUL och lägeskontroll den 7e nov, om hen ligger i säte då så blir de vändningsförsök veckan efter, så hen har typ 2-3 veckor på sig att vända nu

  • idetenklabordetvackra

    igår i v37+1 bestämde sig vår bebis för att det var dags att komma , vattnet gick vid lunch!! fick komma in direkt pga sätesbjudning & jag ville ha snitt ! hade inte hunnit Planera lr få planerat snitt för min nästa bm tid är imorgon ;) kl 21.44 är vår tjej född , 3125 g & 49 cm ? stark och envis , vi är så lycklig ? snittet gick som planerat och jag mår väldigt bra !

  • Vasilisat
    idetenklabordetvackra skrev 2016-10-23 06:29:46 följande:

    igår i v37+1 bestämde sig vår bebis för att det var dags att komma , vattnet gick vid lunch!! fick komma in direkt pga sätesbjudning & jag ville ha snitt ! hade inte hunnit Planera lr få planerat snitt för min nästa bm tid är imorgon ;) kl 21.44 är vår tjej född , 3125 g & 49 cm ? stark och envis , vi är så lycklig ? snittet gick som planerat och jag mår väldigt bra !


    Gratulerar till HjärtaBaby

    O va jag längtar med! 
  • stor grön drake
    idetenklabordetvackra skrev 2016-10-23 06:29:46 följande:

    igår i v37+1 bestämde sig vår bebis för att det var dags att komma , vattnet gick vid lunch!! fick komma in direkt pga sätesbjudning & jag ville ha snitt ! hade inte hunnit Planera lr få planerat snitt för min nästa bm tid är imorgon ;) kl 21.44 är vår tjej född , 3125 g & 49 cm ? stark och envis , vi är så lycklig ? snittet gick som planerat och jag mår väldigt bra !


    Grattis!!! Vad härligt att allt gick bra
  • stor grön drake
    tuuli skrev 2016-10-22 11:13:52 följande:

    Även vid tillväxtultraljud? Jag fattar att det påverkar SF-kurvan mycket men inte att det påverkar ett ultraljud. Där mäter man ju barnets mage, lårben och skalle, hur kan det påverkas av hur mycket fostervatten det finns? 

    Jag gjorde iaf ett TUL häromdagen, för att läkaren oroade sig för tillväxthämning - visade sig att fostret är 16 % större än medelmedel men fortfarande inom normalkurvan (som slutar vid 21 % plus och 21 % minus). Min SF-kurva är fyra veckor högre än normalt däremot, så hade den stämt hade jag fött en mammut.  


    Det var från TUL ja. Bm trodde på ännu större utifrån sin undersökning. Jag har ingen aning om hur fostervattenmängden kan påverka måtten, det var bara den förklaring jag fått.
  • tuuli
    idetenklabordetvackra skrev 2016-10-23 06:29:46 följande:

    igår i v37+1 bestämde sig vår bebis för att det var dags att komma , vattnet gick vid lunch!! fick komma in direkt pga sätesbjudning & jag ville ha snitt ! hade inte hunnit Planera lr få planerat snitt för min nästa bm tid är imorgon ;) kl 21.44 är vår tjej född , 3125 g & 49 cm ? stark och envis , vi är så lycklig ? snittet gick som planerat och jag mår väldigt bra !


    Grattis, vad roligt! Och skönt att snittet gick bra. 
  • stor grön drake

    BM imorgon. V.23 (22+5 idag) och jag både oroar mig för hur mycket jag gått upp i vikt, samtidigt som jag inte bryr mig. Det är motstridigt.

    Jag bryr mig inte om vikten, för jag gör så gott jag orkar med maten, och jag tycker att kläder känna lösare än vanligt, förutom över magen (jag är medveten om att det kan bero på att kläderna sitter annorlunda iom att magen blir större).

    Jag oroar mig för vikten för jag vill inte få skäll av BM, eller dietisten jag ska träffa nästa vecka. Jag oroar mig för att går jag upp för mycket så får jag inte föda "hemma" (på lokalsjukhuset) utan måste bo 7 timmar bort från 3 veckor innan BF, håller jag vikten någorlunda kan jag visa på att jag vägde ungefär såhär när sonen föddes och det var inget problem.

    Jag oroar mig och inte oroar mig samtidigt, och just det är i sig ett litet stressmoment. Som att två delar av mig häcklar varandra...

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.