• zingoalla

    någon mer med överrörliga barn

    Finns det nån mer här med överrörliga barn? Har en dotter på 3 år som alltid legat lite efter övriga jämnåriga. Ju äldre hon blivit ju  tydligare har det synts såklart. Och det är framför allt vad det gäller att springa hon har sin egen stil går snabbare och vickar mer på rumpan är helt nöjd med detta men kommer långt långt efter sina kamrater. Har idag kommit hem från sjukgymnast som inte sa nåt särskillt egentligen eller ställde någon diagnos merän att hon är lite överrörlig/mjuk i sina leder.
    Skulle träna hemma i 3 månader sen tillbaka.

    Bara undrar hur ni andra har det, som har lite lätt överröliga barn. Hur upptäcktes det, vad / hur tränar ni, problem i vardagen,andra problem tex mage osv många många frågor så berätta gärna   

  • Svar på tråden någon mer med överrörliga barn
  • Zvartaliljan
    zingoalla skrev 2012-11-11 17:54:24 följande:


    På vad vis problem med tarmarna? Dottern är tre och har varit förstoppad trög sen hon föddes.

    Då fattar jag med 180 grader då är hon inte sån där iaf.

    Har hon sprungit , kan ju inte springa men på sitt vis så kan hon ibland säga att det gör ont i benen
    förstoppning sen födseln, blivit inlagda för lavemang flera gånger och får mediciner dagligen.
    Astma har de också, vanligt vid eds
  • Rozalita
    Zvartaliljan skrev 2012-11-11 17:39:02 följande:
    Har själv EDS och 2 av 3 barn med konstaterad överrörlighet (den tredje för liten) som ska utredas för eds. De ramlar mycket o är "klumpiga", var väldigt sena motoriskt. Pojken sover mycket dåligt och klagar mycket på ont i lederna, dottern är allmänt "gnällig" o har småont hela tiden men verkar aldrig få så rejält ont som lillebror. Sen har de haft mycket problem med tarmar och hud också. Vi simmar väldigt ofta, det är skönt för lederna.
    Här har det varit astmatiska besvär ett par gånger dock så opererades halsmandlarna bort nyss, så vet ej om besvären kommer att kvarstå.

    Det finns en hel del eksem och överrörligheten jag redan nämnt, har aldrig varit problem med motorik eller klumpighet. Är det för tidigt att prata om EDS på en två-åring? Jag tror själv inte att det är EDS det handlar om men en vi känner som själv har EDS är tvärsäker och jag tycker det är tråkigt att få höra det varje gång man ses :(
  • iffis

    Vi har en dotter som är snart 11 mån som är överrörlig i höft, knä och armbågsleder vad vi haf lyckats få konstaterat än så länge. Barnläkaren som gjorde kollen efter mitt önskemål sa att eftersom hon även är lite sen med grovmotoriken så ska vi ge henne 1-2mån till att lära sig gö efter möbler innan vi går vidare med utredning. Hon har även astma och en okänd allergi. Jag är själv i startgropen för en egen utredning för samma problem.

  • Zvartaliljan
    Rozalita skrev 2012-11-11 19:35:43 följande:
    Här har det varit astmatiska besvär ett par gånger dock så opererades halsmandlarna bort nyss, så vet ej om besvären kommer att kvarstå.

    Det finns en hel del eksem och överrörligheten jag redan nämnt, har aldrig varit problem med motorik eller klumpighet. Är det för tidigt att prata om EDS på en två-åring? Jag tror själv inte att det är EDS det handlar om men en vi känner som själv har EDS är tvärsäker och jag tycker det är tråkigt att få höra det varje gång man ses :(
    ja 2 år är för tidigt, vår 3-åring är egentligen för liten men han har så uttalade problem att det ändå blir tal om utredning, men en säker diagnos sätter de gärna inte på en så liten då små barn generellt är överrörliga i jämförelse med vuxna, och huden är också ofta mer elastisk hos barn.
  • Zvartaliljan

    men i mitt fall finns ju ärftligheten också då jag har en stensäker diagnos, så då vet de ju att det är stor risk att barnen har det med och då kan diagnos sättas lite tidigare.

  • Rozalita
    Zvartaliljan skrev 2012-11-11 22:12:30 följande:
    men i mitt fall finns ju ärftligheten också då jag har en stensäker diagnos, så då vet de ju att det är stor risk att barnen har det med och då kan diagnos sättas lite tidigare.
    Den som tror att mitt barn har EDS är barnets farmor och hon har det som sagt. Men någon skrev längre upp att det konstaterats överrörlighet på BVC - det har de aldrig sagt något om på rutinkollerna så det är ju ingen extrem överrörlighet att tala om. Det som dragit igång farmorns spekulationer är eksem, lindriga astmatiska problem och att mitt barn istället för att krypa har hoppat fram på rumpan. Då bad vi BVC kolla höfterna och allt såg ut som det skulle - det tror inte farmorn på dock. Jag vill nog mest att någon utbildad ska säga att det förmodligen inte är EDS så farmorn kan sluta tjata, det är jobbigt och trist att bli behandlad som en dålig mamma pga detta. Finns ingen diagnos hos pappan även om jag kanske kan se några symptom där. Symptom som jag inte ser hos mitt barn, men farmorn ser väl något som inte jag ser..... Blir så ledsen.
  • Jelenas
    zingoalla skrev 2012-11-02 20:08:59 följande:
    någon mer med erfarenhet?

    Jelenas hur har det gått med bedömningen 
    Man har försökt att göra lite tester på honom men han har väldigt svårt att samarbeta.
    Men nu är remiss skickad till BUP för att göra en autismutredning. 
  • iffis

    Jag har med ganska stor säkerhet någon form av överrörlighets diagnos och eftersom vår dotter är väldigt överrörlig i lederna så ska dom hålla koll hur et utvecklar sig och även kanske ordinera sjukgymnastik men det är inte tal om några diagnoser ännu. Eftersom hon är född med dubbelsidig höft subluxation så ska vi snart rönta och då skulle vi ta upp med ortopeden om hennes väldigt överrörliga höftleder.

  • 1005H

    Angående det ni diskuterar kring EDS och hur tidigt man "kan" sätta den diagnosen, så fick min son diagnos vid 15 månaders ålder. Dels pga hans problematik såklart men det som gjorde att de satte diagnos så pass tidigt var pga ärftligheten från mig som har diagnosen och sambon som ej har diagnos men tydliga symptom. Så är det ett väldigt "tydligt" fall så verkar det enda som att dom sätter diagnos.

Svar på tråden någon mer med överrörliga barn