• Anonym (Barnmorskan.)

    Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

    Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

    Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

    Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

  • Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • LindaAle
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 15:25:16 följande:
    Rutin ultraljud gör de flesta. Ett ultraljud är vanligast att göra. Sedan beror det på graviditeten, om man gör privata u- ljud osv... Nej det är inte farligt med två u- ljud.

    Får jag värkligen inte hoppas.... Jag bor i Italien och här gör man ett ultraljud vid varje besök... Ska på mitt femte imorgon :)
  • Lilla W

    Kan inte citera från mobilen. Det var jag som frågade om att föda prematurt. Det var väl just det som var grejen, att jag mådde jättebra hela graviditeten, tog väl hand om mig, motionerade, vilade, åt bra, drack inte ens kaffe, ingen stress....inga infektioner, alla värden konstant jättebra, 30 år, oså poff så gick vattnet bara....har lite svårt att smälta att det bara "händer", varför går vattnet bara lixom. Förstår att du inte har svar på det ville bara dela mina tankar lite :) Har du nån uppfattning om hur vanligt det är att man föder prematurt igen om det skedde första gången?

  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-09 19:26:34 följande:
    Min dotter föddes i vecka 24, när jag kom in var jag öppen 4 cm men förlossningen stoppades i 3 dagar under de 3 dagarna trodde man barnet skulle födas flera gånger men värkarna lugnade ner sig.' Efter 3 dagar valde dom att sätta värkstimulerande dropp på mig för att få igång det, varför gjorde man så? Hade det inte varit bättre att vänta sålänge som möjligt istället för att skynda på det?' Och är förlossningarna med förtidigt födda barn mycket lättare än de med fullgångna barn. Jag tyckte att det gjorde väldigt ont och hade mycket värkar, fick bara lustgas så nu oroar jag mig för nästa förlossning om det barnet blir fullgånget. För mer smärta än den första förlossningen vet jag inte om jag klarar av. Och i vilken vecka var det minsta barnet du förlöst? 

    Kära vän. Hoppas er flicka mår bra idag. Varför de inte stoppade er förlossning vet jag inte specifikt men jag antar att de bedömde att det var bättre för henne att komma ut än att riskera att hon skulle bli dålig i magen. Ibland hittar man inga fel utan försöker stoppa förlossningen till en viss gräns. Därefter får naturen ha sin gång. En barnläkare som jag talade med berättade för mig att om man inte hittar varför en förlossning har startat tidigt och man gjort försök att stoppa processen ett viss antal gånger så är det bättre för barnet att komma ut så att den får hjälp på utsidan. Har du talat med läkarna? Vad säger de? Den minsta jag förlöst var i vecka 27.
  • sinfulmist

    Jag har något jag grubblat på länge nu.

    Av alla mina 5 graviditeter så är det bara en som startat ordentligt själv utan vattenavgång och där togs vattnet i slutet av förlossningen. Men med dom 4 sista har mitt vatten gått tidigare ca 3-4 veckor tidigt. Värkarna kommer och sedan avtar efter 2-3 timmar av sig själv altså kommer inte igång ordentligt. Väntar barn nummer 6 i december och orolig att detta ska ske igen. Vad är det för fel på min kropp? Blev akutsnitt med 5 barnet då vattnet gick fick vänta i nästan 2 dygn och han hade bajsat så direkt dom satte droppen fick vi se hjärtljuden på 60/80. Vill inte vänta om det händer mig han hållde på att dö och låg på neonatal en vecka efter.

  • Hanniz

    Tack för svar! Det var jag som väntar 3:e barnet och frågade om igångsättning.

    Jag var hos min bm idag och gjorde hinnsvepning.

    Tappen är framåt, är öppen 3 cm och bebisen är fixerad.

    Då kanske jag kan hoppas på hinnspräckning istället för gel, ballonger och annat jsg hört talas om :)

  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Förvirrad!) skrev 2012-10-09 18:15:03 följande:
    Hej! Den 24/8 fick jag missfall i v 6, allt kom ut å jag mådde bra. Den 21/9 fick jag min mens. Men nu en v tillbaka så har jag fått ont/öm i brösten små skvätter lite blod till å från, ont i svanken. Kan jag har blivit gravid nu igen?!?!?!

    Har du haft samlag? Testa dig om nästa mens inte har kommit. Man kan ha ont i svank och vara öm i brösten omkring ägglossning.
  • kaajsa82

    Hejsan

    Jag har en fundering... Jag födde en liten flicka för några månade sedan. Det var en mycket lång och jobbig förlossning som slutade med akut kejsarsnitt. Jag fick efter förlossningen veta att min flicka låg fast med pannbjudning och att läkarna vid operationen fick "rycka" bort henne. 

    Jag åkte in och vattnet togs då jag hade en lätt havandeskapsförgiftning. Sen efter det så började barnmorskan pumpa i värkstimulerande. Smärtan som jag upplevde under förlossningen var vidrig. Till slut började livmodern krampa och smärtan flyttades till magen. vid några tillfällen stängdes dosen av för att se om jag hade några egna värkar, vilket jag aldrig fick. Jag öppnades ganska fort 10 cm, men efter det tog allt stopp. Jag blev undersökt av minst 3 barnmorskor och en läkare under min förlossning, men ingen av dom såg att min flicka låg med pannan först. Det var även tänkt av den sista barnmorskan att jag skulle tas med sugklocka. Tack gode gud för att det inte blev det, tänker fortfarande på vilka skador min dotter hade kunnat fått i ansiktet.

    Min fråga till dig är.. Borde inte en erfaren barnmorska märkt att min flicka låg fast i pannbjudning? De gjorde ju undersökning efter undersökning "där nere". Fick sedan på BB veta (efter jag begärt min journal)  -"att det är sånt som händer, huvudsaken är ju att din dotter mår bra. " 

    Borde ingen ha märkt vad som var fel?

    /Mycket bekymrad

  • Maria 417

    Hej!

    Jag undrar vilka tecken som tyder på att jag är gravid?

    Jag gjorde för några veckor sen ett själv test som visade negativt

    Bör jag göra graviditetstest hos Barnmorska för att vara säker?

    Tack på för hand!.

  • Coyote

    Jag födde mina tvillingar vaginalt i somras. Två dagar innan de föddes var jag öppen fyra centimeter, samma dag som igångsättningen var jag öppen sex, och jag hade inte känt ett dugg. Jag har ett barn sen tidigare, så att jag skulle vara lite öppen hade jag räknat med. Men sex centimeter utan en enda känning? Sammandragningar hade jag förstås, men ingenting som gjorde ont.

    Om jag inte hade blivit igångsatt, hade det då funnits någon risk med att gå så pass öppen hemma, eller hade det troligen startat självmant i alla fall inom ett par dagar? Nu satte de skalpelektrod på ettan, de kunde inte se någon vattenavgång, de hade väldigt lite vatten kvar, men det drog igång rejält och de föddes 3,5 timmar senare. Kan hinnorna brista trots att det saknas vatten liksom? Hade det kunnat hända hemma likaväl?

    (Förstår att det är helt individuellt, men jag tar tacksamt emot dina funderingar.)

    Och en sak till, är det vanligt att personalen ljuger för patienten i syfte att pusha på och uppmuntra? Typ "joodå, nu är huvudet snaaaart ute, en värk till bara!" trots att ni ser att det förmodligen kommer ta minst fem värkar innan det sker?

  • Anonym (Barnmorskan.)
    joddla skrev 2012-10-09 19:28:34 följande:
    På vilket sätt brukar 3:e förlossningen vara mer besvärlig? Tar den längre tid, större risk för komplikationer? utveckla gärna //BF 29/10 med 3:e barnet 

    Nu utgår jag från vad mina erfarna kollegor sagt och ingenting mer. De har upplevt att tredje bäbben kan vara lite krångligare att förlösa, varför vet jag inte. De tar mer tid på sig säger de. Jag själv har inte upplevt det. Det är nog väldigt individuellt.Hoppas du får en bra förlossning. Lycka till.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!