• Anonym (Barnmorskan.)

    Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

    Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

    Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

    Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

  • Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (M) skrev 2015-02-13 21:56:39 följande:

    När våran dotter kom så sa barnmorskan att hon hade vetat att det var en flicka eftersom hon hade en sån jämn puls..Är det något du har upplevt?


    Det finns en del skrönor om puls och könet på barnet men jag kan säga som så här: Glöm de skrönorna. Barnets fosterljud variera på om barnet sover, är aktiv, stressad osv. Sedan så är det ju som sagt 50/50 på vad det blir för ett litet barn så er bm hade en 50% chans att få rätt:)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    fotavtryck skrev 2015-02-15 19:50:15 följande:

    Hej, tänkte kolla om det är nån som vet om det görs fotavtryck på bebisar på förlossningen? MVH


    På vissa sjukhus gör de det så det beror på vilket sjukhus du väljer att föda. Annars kan du ju ta med och göra egna.
  • Anonym (Edde)

    Tänkte höra vad du (eller andra bm som svarar i tråden) har för erfarenheter kring barn som drabbas av kortvarig lätt syrebrist vid förlossningen? Mitt barn har denna "diagnos " och var medtaget när hon kom men hämtade sig snabbt enligt personalen (apgar 2-7-9, navelsträngsproverna var bra enligt dem). Visar bebisen tecken redan den första tiden på att den "tagit skada "? Oroar mig såklart för framtida men, vårdades på vanlig BBavdelning och ingen läkare eller bm pratade med oss om detta och när jag frågade om just syrebrist svarade dr och bm att det inte varit någon syrebrist, ändå står det som diagnos i min förlossningsjournal...

  • Anonym (BM)
    Anonym (Edde) skrev 2015-02-17 07:43:24 följande:

    Tänkte höra vad du (eller andra bm som svarar i tråden) har för erfarenheter kring barn som drabbas av kortvarig lätt syrebrist vid förlossningen? Mitt barn har denna "diagnos " och var medtaget när hon kom men hämtade sig snabbt enligt personalen (apgar 2-7-9, navelsträngsproverna var bra enligt dem). Visar bebisen tecken redan den första tiden på att den "tagit skada "? Oroar mig såklart för framtida men, vårdades på vanlig BBavdelning och ingen läkare eller bm pratade med oss om detta och när jag frågade om just syrebrist svarade dr och bm att det inte varit någon syrebrist, ändå står det som diagnos i min förlossningsjournal...


    Om navelsträngsproverna var bra så var det ingen syrebrist, får barnet syrebrist så bildas mjölksyra i blodet och då syns det på proverna. Apgarpoängen visar ju att ditt barn hämtade sig fint. Så länge barnet mår bra efter en kortare syrebrist behövs inga särskilda åtgärder. Vad exakt är det för diagnos som står i journalen?

    Du nämner inte om ditt barn fick andningshjälp efter förlossningen, men här är lite info om barn som initialt varit medtagna och krävt andningshjälp p.g.a. syrebrist:

    "Barn som raskt hämtar sig efter en kortare period med andningsstöd, etablerar stabil egenandning och vars tonus visar tydlig tendens till normalisering, kan efter avslutad HLR-insats vårdas hud-mot-hud hos mamma och pappa på förlossning och BB. Dessa barn har god prognos, men kan vara fortsatt medtagna under perioden direkt efter födseln och därför ha ökat behov av god omvårdnad, inklusive hjälp med värmereglering och optimalt position för att underlätta fri luftväg."

    www.neohlrutbildning.se/education.php
  • Anonym (Edde)
    Anonym (BM) skrev 2015-02-24 13:08:34 följande:

    Om navelsträngsproverna var bra så var det ingen syrebrist, får barnet syrebrist så bildas mjölksyra i blodet och då syns det på proverna. Apgarpoängen visar ju att ditt barn hämtade sig fint. Så länge barnet mår bra efter en kortare syrebrist behövs inga särskilda åtgärder. Vad exakt är det för diagnos som står i journalen?

    Du nämner inte om ditt barn fick andningshjälp efter förlossningen, men här är lite info om barn som initialt varit medtagna och krävt andningshjälp p.g.a. syrebrist:

    "Barn som raskt hämtar sig efter en kortare period med andningsstöd, etablerar stabil egenandning och vars tonus visar tydlig tendens till normalisering, kan efter avslutad HLR-insats vårdas hud-mot-hud hos mamma och pappa på förlossning och BB. Dessa barn har god prognos, men kan vara fortsatt medtagna under perioden direkt efter födseln och därför ha ökat behov av god omvårdnad, inklusive hjälp med värmereglering och optimalt position för att underlätta fri luftväg."

    www.neohlrutbildning.se/education.php


    Kortvarig lätt syrebrist står det. Neopuffades (vet inte hur länge) men hade 2p på andning efter 5 min. Vi fick upp barnet därefter och sen har det inte varit några åtgärder alls.

    Tack för svar :)
  • Anonym (också BM)
    Anonym skrev 2012-11-22 20:41:55 följande:

    Hej!

    Jag har en fråga angående om att ha analfissurer och förlossning. Jag har haft analfissurer under flertal år som jag besväras av, och som blöder då man gör nr 2 :( De blir bättre i perioder men finns liksom alltid där.

    Nu är jag gravid och undrar om jag kan ha en vaginal förlossning med dessa, eller bör gå på kejsarsnitt för att undvika ytterligare skador där bak...

    Tacksam för svar!

     


    mig veterligen går det fint att föda vaginalt trots analfissurer. har inte varit med om att det varit indication för snitt och jag har haft förlossning med kvinnor som haft problem med analfissurer, en kvinna hade en plastbit inopererad pga fissur - och dessa kvinnor födde fint. däremot hade läkare på förhand rekommenderat perinealklipp vilket under förlossningarna också utfördes. ingen av de kvinnorna jag hade om fick några bristningar som involverade sfinkter el analen.
  • Anonym (anjan)

    hej jag fick en total sfinkterruptur vid förlossningen för snart 1 år sen.
    jag är fortf lite irriterad över att barnmorskan var osäker och ny och att de tog så lång tid att få ut bebisen. krystade 4h är de normalt?? kan man anmäla det?

  • Anonym (Livrädd)

    Hej. Jag är gravid i vecka 10 med barn nr 4. Mitt tredje barn föddes dramatiskt med ett urakut kejsarsnitt pga att moderkakan lossnade i vecka 33. Jag har nu den här graviditeten svårt att känna glädje, fruktansvärd ångest även om detta barn sedan länge är planerat. Jag är rädd för att placentan ska lossna under kommande förlossning och min nuvarande barnmorska tycker inte jag ska oroa mig, att det inte finns upprepningsrisk. Jag trodde att jag skulle bli lite extra uppkollad denna graviditet pga min tidiga vattenavgång sist och avlossningen av min moderkaka. Men det är inte många inbokade besök denna graviditeten och efter min inskrivning känns det som jag kraschat, jag vill göra abort, jag är skräckslagen. Varför är det så glesa besök för omföderskor? Och varför säger hon att det inte finns upprepningsrisk när jag läst att det finns det på placentaavlossning?

  • Sallysally
    Anonym (Livrädd) skrev 2015-04-25 09:44:13 följande:

    Hej. Jag är gravid i vecka 10 med barn nr 4. Mitt tredje barn föddes dramatiskt med ett urakut kejsarsnitt pga att moderkakan lossnade i vecka 33. Jag har nu den här graviditeten svårt att känna glädje, fruktansvärd ångest även om detta barn sedan länge är planerat. Jag är rädd för att placentan ska lossna under kommande förlossning och min nuvarande barnmorska tycker inte jag ska oroa mig, att det inte finns upprepningsrisk. Jag trodde att jag skulle bli lite extra uppkollad denna graviditet pga min tidiga vattenavgång sist och avlossningen av min moderkaka. Men det är inte många inbokade besök denna graviditeten och efter min inskrivning känns det som jag kraschat, jag vill göra abort, jag är skräckslagen. Varför är det så glesa besök för omföderskor? Och varför säger hon att det inte finns upprepningsrisk när jag läst att det finns det på placentaavlossning?


    Jag e ej bm men

    Vill ge dig en cyberkram och hoppaas du får den hjälp du behöver! Du har all rätt att vara orolig. Det är inte konstigt efter vad du varit med om! Boka tid hos en gynekolog för samtal... Finns även psykologer inom mödravården om du vill prata om din oro.
  • Anonym (Livrädd)
    Sallysally skrev 2015-04-27 20:51:21 följande:
    Jag e ej bm men

    Vill ge dig en cyberkram och hoppaas du får den hjälp du behöver! Du har all rätt att vara orolig. Det är inte konstigt efter vad du varit med om! Boka tid hos en gynekolog för samtal... Finns även psykologer inom mödravården om du vill prata om din oro.
    Tack den behövs. Vissa dagar är jag totalt panikslagen och andra dagar som idag så känner jag att vi klarade det ju sist. nu har jag fått en tid hos en gynläkare för att få ställa frågor, alla mina tusen frågor. Jag önskar helst att jag ska få bli igångsatt så jag är på sjukhus när det väl sätter igång, det eller snitt, så att allt är kontrollerat. Jag vet inte hur jag skulle klara att vara hemma om jag börjar blöda så kraftigt igen.
  • Anonym (...)

    Hej

    På äl+9 tog jag ett cb digital som visade att befruktningen skedde för 2-3 veckor sedan.

    Har regelbunden mens och äl.

    Vad kan detta bero på? Höga hormoner?är det farligt och kan betyda att man är druvbörd?

    En annan fråga:

    Har sedan äl+5 haft som mensvärk som kommer och går,ibland kraftigt och ibland inte.är detta normalt?är bara v5

  • hittanyttid

    Hej, hoppas du fortfarande svarar på frågor :)

    Kan det vara så att jag är gravid trots att jag har fått en menstrationsliknande blödning två dagar efter beräknad mens. Jag har nämligen fortfarande lika hög basaltemperatur som efter ägglossningen och den brukar alltid sjunka samma dag jag får mens. Det har gått två dagar sedan blödningen kom (den pågår fortfarande) och temperaturer är densamma.

  • Anonym (samma)

    Hej,

    Jag råkade 2015 ut för samma sak som dig, avlossning av moderkakan i v33, urakut kjesarsnitt, min son överlevde men det var sekunder det handlade om. Är sugen på ett syskon men livrädd för att samma sak ska hända igen och att man inte befinner sig på rätt ställe, så nyfiken på hur det gick för dig? Fick du nån hjälp? Fick du en bra förlossning?


    Anonym (Livrädd) skrev 2015-04-25 09:44:13 följande:

    Hej. Jag är gravid i vecka 10 med barn nr 4. Mitt tredje barn föddes dramatiskt med ett urakut kejsarsnitt pga att moderkakan lossnade i vecka 33. Jag har nu den här graviditeten svårt att känna glädje, fruktansvärd ångest även om detta barn sedan länge är planerat. Jag är rädd för att placentan ska lossna under kommande förlossning och min nuvarande barnmorska tycker inte jag ska oroa mig, att det inte finns upprepningsrisk. Jag trodde att jag skulle bli lite extra uppkollad denna graviditet pga min tidiga vattenavgång sist och avlossningen av min moderkaka. Men det är inte många inbokade besök denna graviditeten och efter min inskrivning känns det som jag kraschat, jag vill göra abort, jag är skräckslagen. Varför är det så glesa besök för omföderskor? Och varför säger hon att det inte finns upprepningsrisk när jag läst att det finns det på placentaavlossning?


  • Tina69

    Jag råkade ut för nåt riktigt konstigt igår kväll... Det var två och ett halvt dygn sen jag födde min dotter, en bra förlossning som gick perfekt. Efter flickan var född, kom moderkakan ut, precis som den skulle, och barnmorskan sa att den var hel och fin. Igår skulle jag gå på toaletten och göra nr 2, och när jag tryckte i, så kände jag hur en stor klump kom ut ur slidan. Jag avbröt vad jag gjorde och fiskade upp klumpen med toaborsten, och det såg ut som en moderkaka, fast kanske en tredjedel så stor. Den var grå- rosa svampig, med ett mörkrött kärlträd. Det luktade härsket kött. så jag slängde ner den direkt, och spolade. Kom på senare att jag kunde ju ha fotat den, men det kväljde mig så fruktansvärt! Såg dock ingen navelsträng, och det var absolut inte en klump med bara blodkoagel. Kan jag ha haft en extra moderkaka i

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!