• Anonym (Barnmorskan.)

    Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

    Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

    Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

    Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

  • Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (nyfiken)

    Hur vanligt är det att barn föds med fötterna först?

  • Längtar nr 2

    Detta med sen avnavling går det göra när man får tvillingar? Och om mamman har negativblodgrupp?

  • Anonym
    Anonym (Bm här med) skrev 2012-10-12 20:24:07 följande:


    Nej, alla gör inte lika. Klinikchefen kan bestämma hur man ska göra med avnavlingen, om inte föräldrarna vill ha sen avnavling. En enskild bm får inte agera på egen hand, men kan förvisso glömma/inte hinna navla av
    Jag har fått lära mig att navla av sent och där jag jobbar är det rutin med sen avnavling, ochvi försöker även få in det på snitten.

    Jättesnällt att du svarade på mitt inlägg!  Tack!    


    Vad intressant att ni försöker få in sen avnavling på snitten ochså.  Jag trodde inte det gick. 
       Det måste alltså finnas fördelar och nackdelar med båda sätten eftersom det är olika på olika sjukhus.  Jag förstår inte varför dom annars gör olika.  (självklart vill ingen läkare förespråka en metod som bara har nackdelar för patienten) 
    När får man information om det här så man kan välja vilket man tycker verkar bäst och skriva in det i förlossningbrevet? Tar dom upp det på infomötena kanske? Min bm har inte sagt ett ord om avnavlingen så jag vet inte ens vilket metod som är rutin på vårat sjukhus.  


     Eftersom läkarna inte är överens om vilken metod som är bäst antar jag att barnmorskorna inte heller är överens . Om man har önskemål om sen avnavling och får en bm som föredrar tidig avnavling kanske hon "glömmer" att avnavla sent?    Nej det här verkar så snurrigt så jag antar att jag måste har missuppfattat en del. 

  • Anonym (öppen)

    Vad är det snabbaste någon har öppnat sig som du varit med om? 

    Jag var 5cm öppen och när BM lämnade rummet så kände jag att det var på g. Slängde mig på klockan o då var jag 10cm inga kanter. på typ under 1minut. 

  • Coyote

    Längtar nr 2 - mina tvillingar hade gemensam moderkaka och då gick det ju inte att få sen avnavling av ettan, hon klampades direkt för att tvåan inte skulle bli dålig.

  • KristenTjej84

    Kan man någonsin ha samma barnmorska vid sin sida under hela förlossningen, eller byts de ut varje timma?
     

  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-12 11:16:56 följande:
    Tack för att du så generöst ställer upp och svarar på frågor! Jag undrar över det du skrev  om att du tycker att alla bör avnavla sent om det inte finns fara för mor och barn . Gör alltså inte alla sjukhus likadant ?  Kan varje klinikchef bestämma hur dom ska göra på deras respektive sjukhus?  Får inte ni barnmorskor bestämma själva?  Får ni  inte ens göra sånt som man önskat  i förlossningsbrevet om det inte är vad eran chef tycker är bäst?    Det stod i Dagens Nyheter förra året om en forskning som kommit fram till att barnen kan få blodbrist om de avnavlas tidigt.  Eftersom det alltså finns sjukhus som fortsätter att avnavla tidigt måste det ju finnas fördelar som uppväger det här med blodbristen. Vilka är fördelarna med tidig avnavling?   

    Man avnavlar tidig eller klampar navelsträngen just för att hinna ta prover från den som ger svar på hur barnet har haft det i magen innan den kom ut. Alltså kollar de bl.a. På hur den har syrsatt sig- sk ph prov. Jag anser att man endast bör klampa navelsträngen då barnet inte mår bra och behöver snabbt hjälp. Hinner man bör navelsträngen "mjölkas" ur så att barnet får tillbaka en del av blodet.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Bei Bei skrev 2012-10-12 11:25:06 följande:
    Hej. Födde min son för 4 år sedan. Han har en 3 år äldre storasyster som kom till världen med planerat snitt pgr av sätesbjudning. Min bm skrev fel i min journal att dottern föddes med vaginal komplikationsfri förslossning. Detta ledde till att de inte tog ul på sonen när vi väl kom in till förlossningen och då missades det att han också låg i säte. (3 barnmorskor och en student missade detta) jag sa hela tiden att det kändes som att han låg i säte han med, men alla sa att det inte stämde. 1,5 dygn senare med värkar (aj) och ingen sömn alls på 2 dygn så upptäcks sonens sätesbjudning vid 8 cm och skalpelektrod som 2 gånger sätts i min sons rumpa och därmed visar fel värden. Blev akutsnitt och allt gick som tur är bra! Borde jag ha anmält detta?! Där och då var jag bara tacksam för att sonen var frisk och klarade sig.

    Va??? Hur är det möjligt att missa ett säte efter så många undersökare? Och även efter att du har påpekat att ditt tidigare barn låg i säte och du behövde snittas. Gjorde de inte ett ultra ljud när du kom med misstankarna? Om du bör anmäla detta är helt upp till dig.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (öppen) skrev 2012-10-13 11:49:56 följande:
    Vad är det snabbaste någon har öppnat sig som du varit med om?  Jag var 5cm öppen och när BM lämnade rummet så kände jag att det var på g. Slängde mig på klockan o då var jag 10cm inga kanter. på typ under 1minut. 

    En omföderska som var i latensfas när jag gick och 2 min senare ringer hennes man mig in och då var huvudet på väg ;)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    KristenTjej84 skrev 2012-10-13 12:39:46 följande:
    Kan man någonsin ha samma barnmorska vid sin sida under hela förlossningen, eller byts de ut varje timma?  

    Varje timma? Nej men efter varje pass. En bm kan också bytas om din bm blir upptagen på annat håll.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!