• Anonym (Barnmorskan.)

    Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

    Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

    Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

    Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

  • Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • niagara

    Vad föredrar ni barnmorskor under förlossningsarbetet och efterarbetet( sy, kontroller) : rakat eller orakat underliv?

    Frågan är tänkt ur ett rent arbetspersektiv, feminism, ideal och moral har inte med frågan att göra!

  • elyse

    Jag omformulerar: Finns det en slags årsbudget för hur mycket förlossningar generellt sett får kosta, både vaginala och kejsarsnitt inräknade, på en förlossningsavdelning? Alltså, försöker ni hålla er inom en viss summa när det gäller kostnader för t.ex. smärtlindring? 

  • Anonym (Bm här med)
    elyse skrev 2012-10-21 20:49:29 följande:
    Jag omformulerar: Finns det en slags årsbudget för hur mycket förlossningar generellt sett får kosta, både vaginala och kejsarsnitt inräknade, på en förlossningsavdelning? Alltså, försöker ni hålla er inom en viss summa när det gäller kostnader för t.ex. smärtlindring? 



    Nej. Behöver man en Eda exempelvis så får man det. Man nekar inte vård av ekonomiska skäl. Har aldrig hört ett ord om att snåla på ex smärtlindring, glassdrinkar, läkemedel eller annat. Det är budgeterat för att täcka den vård vi bedriver. Största kostnaden är personalen och den kan vi inte dra ner på.
  • Coyote
    sara gerdrup skrev 2012-10-21 08:43:46 följande:
    kan listeria bakterien vara orsak till att fostret tillbaka bildades? jag har bytt i kattlådan till katterna.
    Kattlådan innehåller inte listeria, det är toxoplasmos du tänker på i samband med katterna. Och du måste i princip äta kattbajs (från utekatter, eller innekatter som äter rått kött) för att bli smittad, så jag har väldigt svårt att tro att det skulle bero på kattlådan. (Och nej, jag är inte barnmorska. )
  • Anonym (undran)

    jag undrar lite över det som måste vara det svåraste med erat yrke, nämligen om ett barn dör.

    hur har du som barnmorska hanterat det när du upptäckt att barnet inte lever?

    finns det några generella riktlinjer hur sånt ska hanteras?

    rent allmänt hur gör ni? dels för att vara proffisionella när man egentligen bara vill gråta och hur peppar man kvinnan att ta i när det inte kommer något levande barn?

    och om barnet skulle behöva upplivningsförsök efter förlossningen men inte klarar sig hur gör ni då? 

  • Anonym (hm)
    sara gerdrup skrev 2012-10-21 08:43:46 följande:
    kan listeria bakterien vara orsak till att fostret tillbaka bildades? jag har bytt i kattlådan till katterna.
    så länge du inte kört ner händerna och haft öppna sår på händerna, i kattlådan eller ätit kattbajs så är det rätt svårt att bli smittad med TOXOPLASMOS...
    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/

    vidare så måste kattbajset ha legat i över 24h för att avge smitta...... 

     ibland tillbaka bildas embryon av någon anledning, utan orsak tror jag...

    beklagar din upplevelse... tror inte att du kommer att få något svar på varför det blev som det blev..
    hoppas det går bättre nästa gång! <3 
  • sara gerdrup
    Coyote skrev 2012-10-21 22:02:28 följande:
    Kattlådan innehåller inte listeria, det är toxoplasmos du tänker på i samband med katterna. Och du måste i princip äta kattbajs (från utekatter, eller innekatter som äter rått kött) för att bli smittad, så jag har väldigt svårt att tro att det skulle bero på kattlådan. (Och nej, jag är inte barnmorska. )

    tack för svaret det känns mycket bättre
  • Jaja88
    Anonym (Bm här med) skrev 2012-10-11 12:45:44 följande:
    Det finns "skrönor" om att rödhåriga har känsligare hud/slemhinnor och därför går sönder mer, samt har ökad risk för stora blödningar. En del äldre barnmorskor säger att det stämmer, jag har dock försökt hitta vetenskapliga belägg för detta, men inte kunnat hitta det. 

    Oj, glömde bort den här tråden! Jag undrade för att jag själv är rödhårig och när första barnet föddes fick jag total sfinkterruptur grad 4 och djup vaginal bristning! När tvåan föddes med planerat snitt förlorade jag mycket blod, hade dock tur och slapp få blod! Känns jättehemskt om det här beror på min hårfärg :/
  • Anonym (hm)
    Jaja88 skrev 2012-10-23 21:28:59 följande:
    Oj, glömde bort den här tråden! Jag undrade för att jag själv är rödhårig och när första barnet föddes fick jag total sfinkterruptur grad 4 och djup vaginal bristning! När tvåan föddes med planerat snitt förlorade jag mycket blod, hade dock tur och slapp få blod! Känns jättehemskt om det här beror på min hårfärg :/

    Jag blödde 2l med 1a barnet o behövde blodtransfusion.. Jag är INTE rödhårig. Tror det där är en skröna enkom.. Jag får jättelätt blåmärken och har ökad blödningsbenägenhet vet ej orsak.
  • abuelita

    Hej!   Wow, svarar du på allting!?     Då måste jag ju passa på att ställa några frågor som jag länge försökt få svar på utan att lyckas .


    Nämligen följande:


    1.  Vad är den egentliga orsaken till att pulserande navelsträngar klampas?  trots att all forskning är emot det och att både WHO och svenska riktlinjer avråder från det?


    2.  Varför får inte gravida som ska föda på sjukhus där tidig avnavling tillämpas någon information om det?,  varken om vad forskning, WHO och svenska riktlinjer anser om det eller att man har laglig rätt att avsäga sig det?


    3. Vad säger lagen om att förlossningspersonal utför ingrepp ( som dessutom ofta saknar evidens)   och ger injektioner (tidig avnavling, K-vitamin, livmodersammandragande medel, m,m,)  utan att kvinnan getts någon möjlighet till informerat val eller ens märker att ingeppen/injektionerna utförs på henne själv och barnet ?

    Kan ni åka dit om ni blir anmälda för det här?  


     


     

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!