• Nicolina00

Planering av bröllop

Min sambo friade till mig på julafton (överraskad men lycklig, känns så otroligt underbart) och vi har bestämt att gifta oss i början av sommaren nästa år. Jag skulle vilja höra lite om hur ni gjorde med planeringen av er stora dag? När satte ni igång? Har ni några bra tips på vägen?

Jag undrar över detta då jag inte alla vet hur mycket tid man kan tänkas behöva. Vi skulle tippa på att gästlistan är på ca 120 personer, och många kommer långväga så där behöver vi även planera med övernattning osv.

Ni som kommer in med spydiga kommentarer kan klicka er ut igen. Vi vill ha en stor fest där alla bara kan ha roligt, så ni behöver inte alls lägga er i antalet gäster om ni inte har några bra och konkreta tips.

Längtar sååå efter vår stora dag!!!

• Svar på tråden Planering av bröllop
  • En till mamma
    Nicolina00 skrev 2013-01-06 16:39:50 följande:
    Min sambo friade till mig på julafton (överraskad men lycklig, känns så otroligt underbart) och vi har bestämt att gifta oss i början av sommaren nästa år. Jag skulle vilja höra lite om hur ni gjorde med planeringen av er stora dag? När satte ni igång? Har ni några bra tips på vägen? Jag undrar över detta då jag inte alla vet hur mycket tid man kan tänkas behöva. Vi skulle tippa på att gästlistan är på ca 120 personer, och många kommer långväga så där behöver vi även planera med övernattning osv. Ni som kommer in med spydiga kommentarer kan klicka er ut igen. Vi vill ha en stor fest där alla bara kan ha roligt, så ni behöver inte alls lägga er i antalet gäster om ni inte har några bra och konkreta tips. Längtar sååå efter vår stora dag!!!

det första ni måste bestämma er för hur ni vill ha det, vilken typ av lokal ni vill ha och vart själva vigseln ska vara. åk runt och kolla på olika lokaler. ofta har dessa tips på hur ni kan lösa maten och liknande hos dem.

Lägg en budjet. en på kläder, mat, lokal, personal mm.

Ska ni hyra in folk som hjälper med mat och städ eller kan ni lösa mycket själva?     
  • Anonym

Har inga tips till dig mer än att vara ute i god tid, vilket du ju är Glad

Gå in på Bröllopstorget.se, där finns svar på allt!

• Anonym

Jag har arbetat med planering av bröllop och det är en hel del att tänka på. Vart hade ni tänkt att ha själva bröllopsfesten? Ska ni gifta er i kyrkan eller på plats där? 

• susannapanna

Stort grattis till bröllopet!

Vi gifte oss i september och började planera i februari samma år. Det gick fint.

Ett tips är att boka lokal, kyrka och frisör tidigt, liksom att prova och beställa klänning (den butiken jag köpte från hade 5 månaders leverans på klänningarna). 

• Nicolina00
    En till mamma skrev 2013-01-06 16:43:53 följande:
    det första ni måste bestämma er för hur ni vill ha det, vilken typ av lokal ni vill ha och vart själva vigseln ska vara. åk runt och kolla på olika lokaler. ofta har dessa tips på hur ni kan lösa maten och liknande hos dem.

Lägg en budjet. en på kläder, mat, lokal, personal mm.

Ska ni hyra in folk som hjälper med mat och städ eller kan ni lösa mycket själva?     

Det mesta kan vi lösa "själva" - vi har goda vänner som hjälper till med catering, städ, dryck samt dj till festen. Samma med frisör. Det mesta till festen kan vi alltså lösa via kontakter, men det måste ju så klart ändå planeras i god tid.

Budget för olika kategorier var ju supersmart! Det är ju bra att börja med tidigt så man har något att utgå ifrån ekonomiskt.
  • Anonym (Förlovad)

Jag har inga bra tips men följs gärna åt! Jag ska också gifta mig nästa sommar och ska precis börja planera. Jag har inte heller så stor koll så kommer behöva starta from scratch. Vi kommer dock ha ett lite mindre bröllop, ca. 80 gäster :) 

Vad vill ni ha för lokal? 

• Anonym (Förlovad)

GRATTIS förresten! Skrattande

• Millan1984

Jag började med en gång. Googlade brudklänning, håruppsättning, blommor. Information till festhäfte och sådana saker man kan ta tag i på en gång (för det tar ju ett tag innan det känns rätt)

Vi satte oss ner och började med de stora sakerna, såsom.

Kyrka eller inte?
    Budget?
    Antal gäster?
    Fotograf?
    Har vi några som skulle kunna hjälpa oss med smink/hår/mat etc
    Buffé eller 3 rätters?
     Hotell?
    Alkohol från Systembolaget?

Jag hade ett kollegieblock där jag skrev ner allt, Favoritade många sidor på nätet ang bröllop.
    Vårt bröllop blev 10.000 kr billigare än vad vi planerat i slutändan, för vi hade en summa att röra oss på, men tack vare smarta köp (bli medlem på Bröllopstorget) så fick vi pengar över.

Vi hade en jättefin dag, och det är nu snart 5 månader sedan  

• Nicolina00
    Anonym skrev 2013-01-06 16:50:01 följande:
    Jag har arbetat med planering av bröllop och det är en hel del att tänka på. Vart hade ni tänkt att ha själva bröllopsfesten? Ska ni gifta er i kyrkan eller på plats där? 

Det kan jag verkligen tänka mig! Saker och detaljer man inte tänkt på från början.

Vi har funderat på fest samt övernattning på Häringe Slott, men vet inte hur det fungerar med mat, ljud-/ljusanlägning osv. där ännu. Det är väl det enda vi kunnat tänka tänka oss så här långt. Och att vi vill gifta oss i kyrka. Det behöver inte vara i direkt anslutning till festlokalen men gärna väldigt nära. Transport sker antingen via ett taxibolag där vi har kontakter, bussar där vi också har kontakter eller båtar, beroende på vilken kyrka vi väljer. Vi funderar på Nynäshamns kyrka (ligger högt med fantastisk vy över sjön och färjeterminalen), Ingarö kyrka, tungelsta kyrka eller Västerhaninge kyrka. Dessa ligger relativt nära Häringe (från Ingarö blir det i så fall båttransport). Vi tänker att vi funderar på festlokal först och sedan utgår därifrån för att hitta kyrka. Eller är det fel tänkt?? Vi har nämligen ingen anknytning till någon kyrka egentligen, vi vill bara hitta den kyrka som känns rätt.

Har du något bra tips du kan tänka dig att dela med dig av?

Häringe slott är väldigt populärt, så vill vi vara där måste vi vara ute i riktigt god tid.
  • Nicolina00
    Anonym (Förlovad) skrev 2013-01-06 17:05:56 följande:
    GRATTIS förresten! 

Tack! Och Grattis till er!! Gud vad roligt!

Självklart kan vi följas :D

Vi funderar på Häringe slott, men har inte spikat det ännu. Så otroligt vackert, underbar personal och så erbjuder de helhetslösningar med övernattning osv.
  • Anonym (Förlovad)
    Nicolina00 skrev 2013-01-06 17:20:47 följande:

Tack! Och Grattis till er!! Gud vad roligt!
    Självklart kan vi följas :D

Vi funderar på Häringe slott, men har inte spikat det ännu. Så otroligt vackert, underbar personal och så erbjuder de helhetslösningar med övernattning osv.
    Tack!

Åh, Häringe slott är så fint!! Lite för dyrt för oss dock, kostar väl ca. 2000 per kuvert? Vi behöver hamna några hundringar under det för att det ska gå ihop. Jag letar lokaler vid vattnet, gärna med egen brygga och övernattning. Svårt! Det finns ju så galet mycket att välja på!

Har ni funderat något kring band/musik? 
  • Nicolina00
    Millan1984 skrev 2013-01-06 17:08:32 följande:
    Jag började med en gång. Googlade brudklänning, håruppsättning, blommor. Information till festhäfte och sådana saker man kan ta tag i på en gång (för det tar ju ett tag innan det känns rätt)

Vi satte oss ner och började med de stora sakerna, såsom.

Kyrka eller inte?

Budget?

Antal gäster?

Fotograf?

Har vi några som skulle kunna hjälpa oss med smink/hår/mat etc

Buffé eller 3 rätters?

Hotell?

Alkohol från Systembolaget?

Jag hade ett kollegieblock där jag skrev ner allt, Favoritade många sidor på nätet ang bröllop.

Vårt bröllop blev 10.000 kr billigare än vad vi planerat i slutändan, för vi hade en summa att röra oss på, men tack vare smarta köp (bli medlem på Bröllopstorget) så fick vi pengar över.

Vi hade en jättefin dag, och det är nu snart 5 månader sedan  

Jag har också "småplanerat" lite för mig själv, vi har pratat lite om hur vi vill ha det och lite sånt. Än så länge är vi rörande överens :P

Klänningar har jag spanat på nätet och sparat ner bilder på telefonen för att se ungefär vad jag gillar, och det finns en tydlig röd tråd bland mina sparade bilder :P haha! Men jag kommer nog att köpa klänningen i butik och få lite råd. Klänningarna på jenjenhouse lockar så klart med tanke på priserna, men jag vill verkligen veta att den blir bra. Men inte för dyrt, helst inte mer än 5-6000:-, men har en budget på 8000:- för säkerhets skull.

Jag har också ett kollegieblock ;) haha! Fästmannen vill att vi framåt våren sätter oss ned och pratar om allting, men visst har man väl ändå rätt att fundera själv också? Hade inte tänkt köra över med mina planer, men jag är sån som gärna skriver ner alla mina tankar för att återgå till senare.

Åh, det här ska bli så otroligt roligt!
  • Nicolina00
    Anonym (Förlovad) skrev 2013-01-06 17:27:44 följande:
    Tack!

Åh, Häringe slott är så fint!! Lite för dyrt för oss dock, kostar väl ca. 2000 per kuvert? Vi behöver hamna några hundringar under det för att det ska gå ihop. Jag letar lokaler vid vattnet, gärna med egen brygga och övernattning. Svårt! Det finns ju så galet mycket att välja på!

Har ni funderat något kring band/musik? 

Det är lite i dyraste laget, men vi får väldigt mycket annat via vänner. Min fästman är dj så en av hans kollegor ska spela på festen vilket vi får som bröllopspresent, där sparar vi lite pengar. Transport får vi väldigt billigt oavsett vilken typ av transport vi väljer (goda kontakter även där), hår och smink gratis via vänner, fotograf gratis i bröllopspresent från fotografen. Dryck blir billig då vi känner en importör. Så vi har väldig tur tack vare alla våra olika kontakter. Där känner vi oss otroligt lyckligt lottade.

Skulle det inte funka med Häringe har vi kontakter för lokal och catering också, men då blir det någon krog eller nattklubb och det vet vi inte om vi vill. Häringe är bra med tanke på övernattning också.

Jag kollade vandrarhem tidigare, men det svåra är det här med att hitta rätt storlek för sittningen och hur länge man får ha festen.

Ett tips är Herrängens gård. Visserligen ingen övernattning där tror jag, lite osäker på hur många personer det tar också, men det är en otroligt vacker kulturmärkt gård i Älvsjö. Men där handlar det ju om uppvärmning av maten osv., hur det fungerar.

Har ni något särskilt område ni önskar lokalen ligger? Förutom vid vattnet?

Har hört att man kan hyra fjärilshuset också. Och hågelby. Men allting återkommer ju till budgeten, så tänker vi också. Det måste ju vara rimligt. Även om vi gärna vill ha en stor fest fylld av glädje så har det ju också ett pris. Skulle det visa sig att vi hittar ett bra ställe för festen där vi caterar maten själva och med annan övernattning och det är billigare än helhetalösningen, men vi ändå skulle trivas lika bra, då blir det så klart det billigare alternativet.

Hur ska ni göra med musik? Säg till om ni behöver en dj!
  • Millan1984

Vi gjorde även listor, vem som hade ansvar för vilket område men även vad vi båda skulle göra tillsammans. Det var riktigt skönt, för då slapp man tänka på vissa saker och fokusera mer på annat.

-Vi hade hjälp med maten (min gamla dagmamma gjorde en himmels buffé)
    -hår (ena syrran)
    -smink (andra syrran)
    -kusiner som sjöng i kyrkan
    - musikanläggning fick vi låna av en kusin

så det underlättade en massor        

• Nicolina00
    Millan1984 skrev 2013-01-06 18:11:53 följande:
    Vi gjorde även listor, vem som hade ansvar för vilket område men även vad vi båda skulle göra tillsammans. Det var riktigt skönt, för då slapp man tänka på vissa saker och fokusera mer på annat.

-Vi hade hjälp med maten (min gamla dagmamma gjorde en himmels buffé)

-hår (ena syrran)

-smink (andra syrran)

-kusiner som sjöng i kyrkan

- musikanläggning fick vi låna av en kusin

så det underlättade en massor        

Listor är ju kanon! Vi kanske också delar upp vissa grejer vartefter..

I kyrkan ska min barndomsvän tillika MoH sjunga :)

Oj , vad snällt av henne att fixa maten! Hur många gäster hade ni? Åkte ni på smekmånad och när i så fall? Fick ni hjälp hem med presenter? Hur gjorde ni med städningen dagen efter?
  • Nicolina00

Hur har ni gjort med ev. önskelista?

Vi önskar oss inga presenter, men vill någon ge en gåva så vill vi hellre ha bidrag till vår resa och/eller festen. Hur informerar man om detta utan att folk rynkar på näsan??!!?

• Millan1984
    Nicolina00 skrev 2013-01-06 18:18:59 följande:

Listor är ju kanon! Vi kanske också delar upp vissa grejer vartefter..

I kyrkan ska min barndomsvän tillika MoH sjunga :)

Oj , vad snällt av henne att fixa maten! Hur många gäster hade ni? Åkte ni på smekmånad och när i så fall? Fick ni hjälp hem med presenter? Hur gjorde ni med städningen dagen efter?

Hon brukar göra sådant för fester/begravningar och olika andra tillställningar. Är uppvuxen med hennes mat så det var inget svårt val :p allt var gjort från scratch, så ingen köpesdressing här inte och maten uppskattades jättemycket av alla gäster.

vi hade 47 gäster, men bjudit fler, men så är det, en del tackar ju nej av olika anledningar.

ingen smekmånad ännu, det tar vi i framtiden, vill gärna till nån grekisk ö.

Vi lät dem vara kvar i lokalen över natten och tog hem dem dagen efter.

Både dukningen och städningen fick vi hjälp av min familj.
    Dagmammans två äldre döttrar var servitriser och dom hjälper sin mamma ofta med sånt så det gick jättebra, dom hjälpte oss också att städa lite.

Dagmamman lånade även gratis linnedukar (gratis pga kontakter) och även extraporslin från stadens hockeyarena (även där kontakter), så mycket småsaker slapp man själv tänka på och lägga pengar på....               
  • Nicolina00

Millan: kontakter är helt klart det bästa! Jag är så kluven i frågan om vi ska ha festen på Häringe eller inte. Med ca 120 sittande gäster skulle bara det gå på ca 240.000:-, det är alldeles för saftigt känner jag. Därför tror jag det blir annan lokal dit vi caterar själva och sköter allting med egen hjälp, blir både billigare och förhoppningsvis bättre, om inte annat mer personligt. Det gäller bara att hitta en lokal som tar 120 sittande...

Svar på tråden Planering av bröllop